شناسه خبر : 14955

اختصاصی چابک آنلاین؛

دیجیتالم آرزوست؟!

نویسنده: علی صلاحی نژاد
دیجیتالم آرزوست؟!

وقتی صحبت از دیجیتالی کردن باشد، اولین چیزی که گفته می‌شود ابزارهای دیجیتال مثل شبکه‌های اجتماعی،وب‌سایت ویا موبایل است؛ اما دیجیتالی کردن کسب و کار فراتر از این موارد است واین موارد فقط ابزارهای دیجیتال هستند.

به گزارش چابک آنلاین، برای اینکه بتوان کسب‌وکار خود را دیجیتالی کنیم لازم است که فرهنگ سازمانی را باز تعریف کنیم تا در این فرهنگ افراد و تیم بتوانند هوشمندانه‌تر، سریع‌تر و با دقت بیشتری کار و فعالیت کنند و سازمان را چالاک‌تر کرده و بازدهی سازمان را بالا ببرند. 

برای رسیدن به نقطه تحول، می‌توان آموزش کارکنان برای یادگیری از ابزارها و روش‌های دیجیتالی، استخدام افراد توانمند و همکاری با سازمان‌ها را انجام داد.

برای تحول دیجیتال، اول باید افرادتغییر کنند هرچند که تغییر افراد کار سختی است اما این مساله مهمترین اتفاقی است که باید انجام شود.

دوم اینکه فرآیندها را از طریق درک اثرگذاری فناوری اطلاعات و دیجیتالی شدن در افزایش بهره‌وری هدایت کرد و به حالت مطلوب رسید تا در نهایت باعث افزایش سرعت و دقت شود.

 سوم اینکه محصولات فقط یک کالا نیستند بلکه نحوه‌ استفاده از آن‌ها بسیار مهم است و نحوه استفاده از محصولات دربستر دیجیتال، برای مشتری مهم است.

اما چگونه دیجیتالی شویم؟

نکته اول اینکه دیجیتالی شدن،موضوعی نیست که ازطریق برون سپاری بتوان ایجادکرد.

بلکه به این معنی است که تمام سازمان را تحت تاثیر قرار داده ودرتمام سطوح ازجمله کارکنان اعم ازمدیران و مشتریان اثرگذاشته باشد.

به این منظور پیشنهاد می‌شود،یک تیم کاری تشکیل داده و با اختیارات کافی در حوزه دیجیتال سازمان را آماده و فرهنگ آن را ایجاد کنند.

دوم، اینکه اگراعتقاد به دیجیتال شدن دارید یک واحدمستقل ازهرمدیریت یا معاونت ایجاد کنید، درواقع به آن ماهیت و استقلال بدهید تا دیگران بعنوان ابزار به آن نگاه نکنند و دائما عملکرد آنان را رصدکنید.

سوم اینکه یک مدیر یا فرد توانمند و مسلط برای تیم انتخاب کنید که به تمام ابزارهای دیجیتال مسلط بوده و تجربه و کارایی لازم را داشته باشد.

البته باید به او اختیار دادکه فرهنگ دیجیتال را در سازمان به چالش بکشد ودربین مدیران، اثرگذار باشد.

چهارم اینکه دیجیتال شدن به سازمان راه بهتر،سریع‌تر وبا هزینه کمتر را نشان می‌دهداما خیلی از سازمان‌ها علاقه ای به انجام روش‌های دیجیتال ندارند و راه قبل و سنتی را پیش می‌گیرند. 

دیجیتال شدن فرصتی است که می‌توان مشتری را بیشتر شناخت و اطلاعات کاملتری را بدست آورد.

واما شرکت‌هایی که می‌خواهند به‌تازگی به‌سمت دیجیتالی شدن بروند با تغییررفتار مشتری و به‌صرفه‌تر شدن و دسترسی آسان‌تر به دیجیتال مارکتینگ در شرایط همزمانی با شیوع کرونا،با رویکردی متفاوت باید وارد عرصه دیجیتال شوند.

البته شرکت‌هایی موفق خواهند شدکه با تمرکز برتامین نیازهای مشتریان نسبت به برنامه‌ریزی دقیق درراستای استفاده ازدیجیتال اقدام کنند و با استفاده از ابزارهای دیجیتال معرفی کسب و کار و نام تجاری خود را هموارسازند.

برای موفق بودن در این عرصه چند توصیه پیشنهاد می‌شود:

تولیدمحصول با کیفیت برای توسعه ارتباط با مشتریان که در بستر دیجیتال بتوان نام تجاری و توسعه ارتباط با مشتری را افزایش داد.

توجه و تمرکز بر عوامل راهبردی به‌این معنی که استفاده از فضای دیجیتال برای توسعه برند وکسب و کار مانعی وجود ندارد ولی باید توجه داشت که تبلیغات زیادی ممکن است توسط رقبا انجام شود، به همین منظور باید برروی عوامل راهبردی خود با مشتریان تمرکز کرد و درواقع یکی از عوامل مهم حضوردر بستر دیجیتال خلق محتواهایی مانند ویدئو، عکس، مقاله، یادداشت و موشن گرافیک است.

فضای دیجیتال برای رقابت ممکن است دارای هزینه‌های زیادی باشد اماباید هوشمندانه تر رفتار کرد و باید ابتدا مشتریان را شناسایی کرد که چقدر برای شرکت و محصول آن شرکت ارزش قائل هستند و باید از نظرات مشتریان استفاده کرد که تبلیغات آنان باعث اتفاقات شگفت انگیزی برای محصول و کیفیت آن خواهد بود.

برای هدفمند و حداکثری کردن توسعه کسب‌وکار باید برروی ابزارهای دیجیتال تمرکز کرد که به آسانی در دسترس همگان باشد،بنابراین داشتن زیرساخت مناسب و طراحی آن و دسترسی سریع بسیار مهم و باعث رشد خواهد شد.

 به‌دنبال ایجاد یک برنامه جامع بازاریابی دیجیتال باید بود که مشتریان علاقمند به محصول و برند شرکت شوند و مشتریان در فضای دیجیتال از برند و محصول شرکت تعریف کنند بنابراین باید سخت برروی این موضوع کار و تلاش کرد به‌طوری که در فضای مجازی تمام مشتریان دسترسی سهل و آسان داشته باشند.

برای برند شدن و توسعه محصولات در فضای مجازی نیاز به صبر و حوصله و برنامه‌ریزی دقیق است،بنابراین اگر استراتژی و برنامه‌ریزی درست باشد مشتریان شرکت و محصولات و برند را فراموش نخواهند کرد ومرتب به‌دنبال اقدامات شرکت هستند به همین منظور باید درفضای مجازی کاملا شفاف عمل کرد و مرتبا مشتر یان را در فضای مجازی مورد توجه قرار داد.

عضو رسمی انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه

 

ارسال نظر