شناسه خبر : 27679

رانندگی طولانی‌مدت و مصرف خودسرانه دارو خطر ناباروری دارد

رانندگی طولانی‌مدت و مصرف خودسرانه دارو خطر ناباروری دارد

مدیرگروه جمعیت و سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به عوامل شغلی، فیزیکی و شیمیایی که منجر به خطر ناباروری می شود، گفت: رانندگی طولانی مدت با وسایل نقلیه سنگین، مصرف خودسرانه دارو، حمام داغ طولانی مدت، سونا، وان داغ از جمله این عوامل به شمار می‌آیند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، شهلا نوری، با بیان اینکه داشتن فرزند یکی از لذت‌بخش‌ترین و مؤثرترین اتفاقات زندگی مشترک برای زوجین است، مطرح کرد: عوامل معمول روزانه که شاید ما به آنها آگاهی چندانی نداشته باشیم، سلامت باروری ما را تحت تأثیر قرار می دهد. ناباروری به عدم بارداری پس از یک سال تماس جنسی منظم(دو تا سه بار در هفته) و بدون جلوگیری از بارداری تعریف می شود.

وی در رابطه با اینکه عوامل مختلفی باروری زوجین را تحت تأثیر قرار می دهد، افزود: عوامل متعددی از جمله سن، وزن، تغذیه، فعالیت فیزیکی، سیگار، مواد مستعدکننده ناباروری، عوامل زیان آور شغلی و محیطی و بیماری های زمینه ای باروری زوجین را تحت تأثیر قرار می دهد که تعدادی از این عوامل خارج از کنترل انسان ها هستند و برخی عوامل در طول  زمان تغییر می کنند اما باید به این نکته توجه داشت که سبک زندگی سالم برای همسران یک گام مهم برای رسیدن به هدف مشترک، یعنی داشتن کودک سالم است.

نوری با بیان اینکه یکی از عواملی که باروری شما و همسرتان را در معرض خطر قرار می دهد، اضافه وزن و چاقی است، اظهار کرد: بسیاری از خانم های با وزن بالا یا کم وزن مشکلی در بارداری ندارند اما برخی خانم هایی که وزن خیلی بالایی دارند ممکن است با مشکل  عدم تخمک گذاری و اختلال قاعدگی مواجه شوند و باروری آنها تحت تأثیر قرار گیرد.

وی ادامه داد: قاعدگی نامنظم، افزایش احتمال ناباروری، افزایش خطر درمان های جراحی ناباروری، افزایش احتمال سقط خود به خودی، کاهش موفقیت درمان های ناباروری، افزایش فشارخون، دیابت دوران بارداری، وزن زیاد کودک در هنگام تولد و سزارین برخی از عوارض چاقی است در ضمن حداقل ۶۰ درصد خانم ها با بیماری تخمدان پلی کیستیک دارای اضافه وزن و چاقی هستند(بیماری تخمدان پلی کیستیک در برخی خانم ها منجر به ناباروری می شود).

مدیرگروه جمعیت و سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره تغذیه نامناسب زوجین تصریح کرد: معمولاً زمانی که زوجین تمایل به بارداری دارند نیاز به رژیم غذایی خاصی ندارند، مگر اینکه بنا به تجویز پزشک برای باردار شدن نیاز به رژیم غذایی مشخصی داشته باشند، رژیم غذایی متعادل شامل مواد غذایی است که انواع ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن را تأمین می کند.

وی توضیح داد: ورزش نقش مهمی در سلامت عمومی دارد، احساس خوبی در فرد ایجاد می کند، خواب را بهبود می بخشد، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد، به کنترل وزن کمک کرده و بیماری های مزمن مانند حملات قلبی، سکته های مغزی، بیماری قند و برخی سرطان ها را کاهش می دهد همچنین تمامی میانسالان سالم برای بهبود و حفظ سلامت خود فعالیت جسمانی هوازی با شدت متوسط را حداقل به مدت ۱۵۰ دقیقه در سه تا پنج روز هفته(حداقل ۳۰ دقیقه در روز) یا فعالیت جسمانی شدید را حداقل به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در سه روز هفته را انجام دهند.

نوری درباره مصرف دخانیات و موادمخدر و اثرات آن بر باروری نیز بیان کرد: سیگار، مواد افیونی و محرک اثر منفی زیادی بر سلامت باروری دارد، مدت زمان لازم برای باردار شدن یک خانم سیگاری دو برابر یک خانم غیرسیگار است. سیگار کشیدن مردان و زنان(هر دو) باعث کاهش ناباروری می شود همچنین سیگار شانس موفقیت درمان های ناباروری را کاهش می دهد، مهمترین راهکار برای پیشگیری از ناباروری و همچنین بارداری بدون عارضه و داشتن کودکان سالم ترک سیگار است.

وی در ادامه خطاب زوج‌هایی که تمایل به باروری دارند، گفت: عوامل شغلی، فیزیکی و شیمیایی که منجر به خطر ناباروری می شود را مدیریت کنید و از تماس مستقیم با مواد شیمیایی و آلوده کننده های محیط پرهیز کنید که این عوامل عبارتند از رانندگی طولانی مدت با وسایل نقلیه سنگین، مصرف خودسرانه دارو، حمام داغ طولانی مدت، سونا، وان داغ و پوشیدن لباس زیرتنگ که ممکن است تولید اسپرم سالم را با مشکل مواجه سازد در ضمن سیگار، گازوئیل، بخار ناشی از رنگ ها و اگزوز اتومبیل، مواد آلوده کننده هستند و با توجه به تأثیر این موارد روی رشد و تکامل جنین توصیه می شود خانم های باردار تا حد امکان از آنها پرهیز کنند.

مدیرگروه جمعیت و سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: فلزات سنگین موجود در دود اگزوز وسایل نقلیه نیز سبب افزایش مواردی در خون می شود که کیفیت اسپرم را کاهش می دهد بنابراین مردان باید به این مسئله توجه داشته باشند.

نوری در پایان خاطرنشان کرد: باید به خاطر داشت نمی توان همه فشارهای روحی را حذف کرد اما می توان زمانی را برای آرامش اعصاب اختصاص داد. افراد در هر شغل و مسئولیتی که باشند باید زمانی را برای زندگی شخصی اختصاص دهند؛ به عنوان مثال مطالعه کنند، قدم بزنند، به موزیک ملایم گوش بدهند، این کارها از راه های دستیابی به آرامش اعصاب است.

ارسال نظر