شناسه خبر : 24371

آقایان به سلامتی خود توجه کمتری دارند

آقایان به سلامتی خود توجه کمتری دارند

کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بر مصرف مکمل ویتامین D۳ برای تمامی گروه های سنی تاکید کرد و گفت: آقایان به مصرف مکمل‌های ویتامین D۳ کمتر اهمیت می دهند، که توصیه می شود خانم ها در وعده های مشخص مصرف ویتامین D۳ را برای همسرانشان در نظر داشته باشند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، نرگس باباخانی اظهار کرد: آقایان کمتر از بانوان به مباحث سلامتی توجه می کنند و نسبت به مصرف مکمل های دارویی از جمله ویتامین D۳ اهمیت قائل نمی شوند در حالیکه مصرف ویتامینD۳  برای تمامی گروه های سنی الزامی بوده و مصرف آن محدودیت جنسی ندارد.

وی افزود: : قبل از پاندمی کرونا آقایان با صنعتی شدن زندگی کم تحرک تر شده و به این ترتیب سلامت آنها بسیار تحت تاثیر قرار گرفت که با شروع پاندمی کرونا و افزایش کم تحرکی و در خانه ماندن و عدم حضور در اماکن عمومی این موضوع شدت گرفت، به این ترتیب چاقی و افزایش وزن در آقایان نیز بیشتر نمود پیدا کرد.

باباخانی با اشاره به رتبه دار بودن  بیماری های قلبی و عروقی در آقایان اضافه کرد:  آقایان نسبت به سلامتی خود بی توجهی بیشتری دارند و پیگیر امور درمانی نیستند، بنابراین میزان سکته های قلبی و مغزی در آقایان نسبت به خانم‌ها بیشتر است.

وی با بیان اینکه امید به زندگی در آقایان کمتر از خانم‌هاست، خاطرنشان کرد: با توجه به پاندمی کرونا و تاثیرات روانی بر زندگی افراد، سلامت روان آقایان نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود شایع‌ترین سرطان را در بین آقایان ریه و پروستات خواندو گفت: سرطان ریه و پروستات شایع ترین سرطان ها در بین آقایان تلقی است که توصیه می شود آقایان بالای ۵۰ سال به صورت دوره ای آزمایش تست غربالگری سرطان پروستات ( PSA )انجام دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه آزمایش PSA  به صورت آزمایش خون انجام می شود، تصریح کرد: آقایان بالای ۵۰ سال باید به صورت دوره ای نسبت به اندازه گیری PSA اقدام کنند.

وی  یادآور شد: افرادی که بستگان درجه یک آنها دچار سرطان پروستات شده اند باید نسبت به این سرطان چکآب سالانه انجام دهند و مورد معاینه قرار گیرند.

باباخانی به شیوع سرطان روده بزرگ در آقایان اشاره کرد و گفت: با تغییر سبک زندگی، مصرف دخانیات، عدم فعالیت و کم تحرکی احتمال ابتلای افراد به سرطان روده بزرگ در کشور افزایش یافته که همدان از این موضوع مستثنی نیست و از علائم این بیماری می توان به وجود خون در مدفوع و تغییر اجابت مزاج اشاره کرد.

وی در پایان  به شیوع سرطان معده به علت تغییر سبک زندگی در افراد اشاره کرد و افزود: مصرف روغن، فست فود و سایر موارد سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد و کاهش وزن غیر طبیعی، دردهای شکمی مداوم، کم اشتهایی، تهوع و استفراغ  و اختلال در بلع از علامت های سرطان روده بزرگ محسوب می شود که پزشک معالج با دیدن علامت ها آندوسکوپی و سایر روش های تشخیصی را تجویز می کند.

 

ارسال نظر