شناسه خبر : 23757

کم کاری تیروئید در نوزادان منجر به عقب ماندگی ذهنی می شود

کم کاری تیروئید در نوزادان منجر به عقب ماندگی ذهنی می شود

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با انجام غربالگری نوزادان و تشخیص به هنگام از عقب‌ماندگی ذهنی، کوتاهی قد و افت تحصیلی کودک عزیزتان پیشگیری کنید.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، مجید سرتیپی، ضمن گرامیداشت هفته ملی اطلاع رسانی تیروئید افزود: یکی از ارگان‌های بدن که وجود آن برای ادامه حیات انسان ضروری بوده، غده تیروئید است، هورمون تولید شده توسط غده تیروئید که به هورمون تیروئید مشهور است، نقش اصلی در تنظیم متابولیسم، عملکرد قلب، تنظیم دمای بدن و بسیاری دیگر از عملکردهای مهم را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اهمیت  انجام غربالگری نوزادان ادامه داد: بهترین زمان برای تشخیص بیماری های کم کاری تیروئید در نوزادان 3 تا 5 روز بعد از تولد می باشد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: سالانه حدود 2 هزار و 500 بیمار در کشور تشخیص داده می‌شوند، که اگر این افراد شناسایی نمی‌شدند سالانه حدود 100 هزار نمره از ضریب هوشی جامعه کم می‌شد و بر این اساس با اجرای این برنامه، سالانه حدود 100 هزار نمره به ضریب هوشی جامعه افزوده می‌شود.

وی با بیان این مطلب که بروز کم کاری تیرویید در سال 1400 در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را 1.6 به ازای هر هزار تولد زنده است، افزود: والدین برای غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید نوزادان در 3 تا 5 روزگی پس از تولد به مراکز و پایگاه های سلامت مراجعه می نمایند، حتما لازم است والدین نوزادان را 72 ساعت پس از تولد برای نمونه گیری خون از پاشنه پا که اقدامی بسیار بی خطر است به مراکز خدمات جامع سلامت ببرند.

وی ادامه داد: به دلیل فقر ید در آب و خاک، مواد غذایی از ید بهره‌ای نبرده‌اند. بر این اساس لازم است یک ماده غذایی با ید غنی سازی شود که در ایران به همین منظور نمک ید دار در سبد غذایی خانوار قرار می گیرد و سرطان پستان، فیبروکیستیک پستان و همچنین پوکی اسخوان از جمله بیماریهایی هستند که می‌توانند با کمبود ید در ارتباط باشند.

 

ارسال نظر