شناسه خبر : 51149

مصرف برق کولرهای آبی را چگونه کاهش دهیم؟

نویسنده: هانیه یوسفی متقاعد
مصرف برق کولرهای آبی را چگونه کاهش دهیم؟

با شروع فصل گرما، استفاده از تجهیزات سرمایشی به تدریج به اوج خود می رسد، در مناطق عادی بیش از یک سوم الگوی مصرف برق خانوارها به کولرهای آبی اختصاص دارد، این در حالی است که با مدیریت مصرف این لوازم پرمصرف ، علاوه بر بهره‌مندی از پادش های صرفه جویی در قبوض برق، از ۸۰ میلیون فقره جوایز ارزنده صرفه جویی نیز منتفع شد.

با شروع فصل گرما، استفاده از تجهیزات سرمایشی به تدریج به اوج خود می‌رسد. از میان انواع تجهیزات سرمایشی، کولرهای آبی با توجه به مصرف برق کمتر، قیمت خرید مناسب، هزینه تعمیرات کمتر و نصب آسان، جزو وسایل سرمایشی پرطرفدار محسوب می‌شوند.در عین حال می‌توان با رعایت یکسری نکات ساده مصرف برق را در کولرهای آبی مدیریت کرد.

نخستین و مهمترین نکته در مورد مدیریت مصرف برق در کولرهای آبی استفاده از دور کند این کولرها است. استفاده از دور کند کولر آبی باعث می شود که در مصرف برق کولر تا ٥٠ درصد صرفه جویی شود. خانواده ها سعی کنند در تابستان و ساعت‌های گرم روز همزمان از چند وسیله گرمازا مثل اجاق گاز، سماور و … استفاده نکنند، زیرا استفاده ازاین وسایل موجب بالا رفتن دمای محیط شده و در نتیجه باید کولر برای مدت بیشتر و با دور تند کار کند تا دمای محیط را پایین آورد. همچنین نصب سایه‌بان روی کولرهای آبی ضمن کاهش مصرف برق سبب می‌شود که هوای خنک‌تر و بهتری را احساس کنیم.

تعمیر و سرویس سالانه و تعویض به موقع پوشال کولرها نیز در کاهش مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار است. از جمله سایر اقداماتی که موجب افزایش کارایی کولرهای آبی می‌شود، می‌توان به رسوب‌زدایی از پره‌های ورودی هوا در کولر، تراز بودن کولر، تنظیم شناور آب، رسوب گیری کف کولر، بازدید برزنت (محل اتصال دهانه کولر به کانال)، غبارگیری از فن داخل کولر و پره‌های آن و بررسی تسمه کولر اشاره کرد.

همچنین برای این که کولر بتواند عملکرد ایده‌آلی را ارائه دهد، لازم است در معرض جریان هوا نصب شود. پس نصب آن در مکان‌هایی که بیشترین میزان جریان هوا در آن ممکن است، می‌تواند در افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی موثر باشد.

بنابراین با رعایت نکات ساده مدیریت مصرف برق در ماههای گرم پیش رو، همه شهروندان می‌توانند علاوه بر بهره‌مندی از پاداش مدیریت مصرف در قبوض برق مصرفی، یکی از برندگان میلیون‌ها جوایز نفیس مدیریت مصرف برق وزارت نیرو باشند.

کارشناس مسائل اقتصادی شرکت توانیر

 

ارسال نظر