شناسه خبر : 38642

اختصاصی چابک آنلاین؛

راههای مهم عمق بخشی به بازار سرمایه

نویسنده: فرنوش دواتگرزاده
راههای مهم عمق بخشی به بازار سرمایه

از زمان شکل گیری بازار مشتقات اوراق بهادار، یکی از اصلی ترین دغدغه های توسعه بازار مشتقات را می توان به تعمق بخشی حجم معاملات و بالارفتن نقدشوندگی بازار مشتقات اختصاص داد که پس از شکل گیری و فرهنگ سازی بازار مشتقات ، دغدغه مطروحه نقش پررنگ تری را در بازار سرمایه ایفا کرده است.

با بررسی های انجام گرفته در بطن بازار سرمایه، یکی از دلایل مهم شکلگیری حجم معاملات مناسب و نقد شوندگی در این بازار،عدم اتخاذ موقعیت فروش در اختیار معامله برای سرمایه گذاران توسط کارگزاران است.

زیرا تمامی ریسک نکول مشتریان درفروش ، بر عهده کارگزاران بوده و این موضوع به دلیل نبود بستر مناسب مدیریت ریسک مشتریان برای اخذ وجه تضمین تا حد بسیار زیادی قابل قبول است.

 با تلاش ارکان بازار سرمایه ، راه حلهای بسیاری مطرح شده که پیاده سازی آنها مستلزم فرایندی زمانبراما مفید است.

پاشنه آشیل برای ایجاد یک بستر مناسب ،محاسبات و مدیریت ریسک دقیق در راستای بازار بوده  اما با اطلاعیه محدود سازی موقعیت در فروش، کارگزاری ها می توانند تا حد زیادی روند مذکور را کاهش دهند. 

واقعیت این است که محدودسازی نمیتواند نشاندهنده کنترل ریسک باشد، زیرا ریسک کارگزار کاهش نیافته  مانند اینکه شما از یک مقداری ، تنها قادر به استفاده از یک بخش محدودی ازآن باشید.

ابلاغیه مذکورنه تنها دلیلی برکاهش ریسک کارگزاران نبوده و راهی برای رفع اتهام از تاثیر نزولی  بازار مشتقات بر قیمت دارایی پایه نیز نیست بلکه دلیلی شده تا کارگزاران فعال و یا در حال ورود به بازار مشتقات ، اجازه دسترسی فروش را برایی همیشه مسدود می کنند.

به همین سبب رفته رفته سبب کاهش حجم معاملات  بازار مشتقات می شود.

بازار مشتقات بازاری دو طرفه بوده  که در زمان صعود و نزول بازار متناسب با اخد موقعیت خرید یا فروش دارنده موقعیت خود را در بازار هج (پوشش ریسک) می کند که لازمه این کار، اخذ موقعیت خرید یا فروش روی اختیار خرید یا فروش است.

با بخشنامه جدید سازمان  بورس و اوراق بهادر مبنی بر اخذ موقعیت فروش تنها معادل 15 درصد حد اعتباری هر کارگزار تعریف می شود که با هدف پوشش ریسک بازار اختیار معامله صورت گرفته است.

نکته قابل تامل در مبحث بازار مشتقات، با توجه به اینکه ریسک نکول فروش مشتریان این اوراق بر عهده کارگزاری ها بوده  اینکه اکنون بسیاری از کارگزاری ها موقعیت فروش را برای تعدادی از مشتریان خود باز می گذارند که با تصمیم جدید سازمان بورس ، حجم معاملات مشتریان خاص کارگزاری ها کمتر می شود.

هرچندکه بهترین راه حل برای کنترل ریسک کارگزاری ها و عمق بخشیدن به این بازار،استفاده از استراتژی توثیق آنلاین یا چنین ابزاری است که علاوه بر عمق بخشی  به این بازار، باعث کنترل ریسک نکول دارندگان موقعیت فروش هم می شود.

با محدودیت موقعیت فروش به علت اینکه موقعیت مقابل دارندگان این اوراق ، خریداران به شمار می روند این محدودیت باعث کاهش حجم و نقدینگی بازار مشتقات می شود.

فرنوش دواتگرزاده / کارشناس بازار سرمایه

 

ارسال نظر