شناسه خبر : 36188

راه حل درست رفع ناترازی تأمین انرژی واحدهای تولیدی چیست؟

نویسنده: بهنام عزیززاده
راه حل درست رفع  ناترازی تأمین انرژی واحدهای تولیدی چیست؟

انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران همواره صدور مجوز تأسیس هر واحد تولیدی را منوط به اخذ مجوزهای لازم از نهادهای تأمین‌کننده انرژی هر استان در راستای تأمین انرژی مورد نیاز آن واحد تولیدی می‌داند.

بنابراین زمانی که یک واحد تولیدی تأسیس شده و فعالیتش را آغاز می‌کند، دلگرم به حمایت نهادهای ذیربط در خصوص تأمین انرژی است.

قطعاً سازمان‌های تأمین‌کننده انرژی واحدهای تولیدی نیز با آگاهی نسبت به میزان انرژی مورد نیاز در راستای تولید محصول، مجوز را صادر می‌کنند.

اماآنچه امروزه به‌عنوان چالش پیش روی صنایع مطرح می‌شود، مسأله تأمین انرژی مورد نیاز واحدهای تولیدی است.

دراین راستا، واحدهای تولیدی پیوسته، بیشتر با چالش تأمین انرژی مورد نیاز مواجه‌اند، واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک هم  از جمله همین واحدهای تولیدی پیوسته هستند.

تعیین جدول برق دراستان‌ها باعث شده تا برخی واحدهای تولیدی یک روز در هفته تعطیل باشند که این  امر می‌تواند تبعات سوئی را برای تولیدکنندگان در پی داشته باشد.

چراکه تولید به حداقل می‌رسد، تأمین کالای سفارشی در موعد مقرر انجام نمی‌‌شود و منجر به از دست دادن بازار خواهد شد‌.

بنابراین از آنجایی که صنعت اولویت اول کشور است، نهادهای مربوطه باید تأمین انرژی واحدهای تولیدی را در اولویت کاری خود قرار داده و سرمایه‌گذاری‌‌های مکفی را به‌منظور توزیع شبکه برق داشته باشند.

نهادهای تأمین‌کننده انرژی، احداث نیروگاه توسط تولیدکننده را راهکاری برای تأمین برق مورد نیازشان می‌دانند.

اما باید در نظر داشت که احداث نیروگاه‌‌های محلی نیازمند امکانات، تجهیزات و وام‌های ویژه‌ای است که باید توسط نهادهای ذیربط برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود.

جدول زمانی  برق  در فصل گرم سال و گاز در فصل سرد سال تنها مربوط به امروز نمی‌شود، بلکه چالشی است که سال‌هاست صنایع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

به طوری که در زمستان با قطعی گاز و در تابستان با قطعی برق مواجه می‌‌شوند.

چناچه در راستای توسعه شبکه انرژی در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام می‌شد، امروز صنایع با اینگونه مشکلات مواجه نبودند.

صنایع علاوه بر مشکل تأمین انرژی، با افزایش نرخ انرژی نیز دست به گریبان هستند.

 به‌طور کلی واحدهای تولیدی با ناترازی‌هایی در تأمین انرژی مواجه‌اند که لازم است مسئولین و نهادهای ذیربط با اتخاذ سیاست‌های صحیح از جمله توسعه میادین جدید تأمین انرژی و یا ترمیم شبکه‌های فعلی در راستای از بین بردن ناترازی تأمین انرژی گام بردارند.

مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران

 

ارسال نظر