شناسه خبر : 33200

اختصاصی چابک آنلاین؛

تمرکز سهامداران بر روی کدام سهم ها جذابتر است ؟

نویسنده: میثم درخشنده

سهام شرکت هایی است که هم ازنظر ارزش جایگزینی و هم احتمال رشد سودآوری در وضعیت مناسبی قرار گرفته اند‌ تا ریسک‌ها را تا حد ممکن بتوانند مدیریت کنند.

میثم درخشنده

دوشنبه بیستم مرداد 1399 یادآور شروع خاطرات تلخ برای اهالی بازار سرمایه است. 

درآن روزها تشویق به حضور در بازار سرمایه بدون داشتن زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری لازم از مهمترین عواملی بود که دولت وقت خواسته یا ناخواسته به آن دامن زد.

ازآن روز نزدیک به 30 ماه بازار سرمایه درگیر روندی نزولی بود و نهایتا در آبان 1401 روند صعودی تازه ای شکل گرفت.

تحلیلگران بر این باورند که این رشد باید زودتر اتفاق می افتاد اما به دلیل بی اعتمادی سرمایه گذاران ودلایل دیگر به تعویق افتاد.

با بررسی گزارشات ماهانه شرکت ها که در سامانه کدال منتشر شده شاهد این بودیم که عمدتا هم حجم فروش شرکت ها و هم قیمت فروش محصولات آنها رشد مناسبی داشته و نهایتا روند سودآوری شرکت ها رو به افزایش بوده است.

ازطرفی بخاطر تورم موجود، رشد ارزش دارایی ها نیز به میزان قابل توجهی اتفاق افتاده و نهایتا با بهبود فضای داخلی وسیاست خارجی در منطقه، سرمایه گذاران با خاطری آسوده اقدام به خرید سهام کردند و تمام این اتفاقات در حالی بوده  که قیمت جهانی نفت و کالاهای اساسی در بازارهای جهانی  عمدتا مسیری نزولی را طی کرده  بود.

درصنایعی که با بازارهای جهانی ارتباط کمتری را دارد مانند بانکداری وخودروسازی هم در مورد اول به دلیل رشد ارزش دارایی ها و در مورد دوم به دلیل اخبار خوب و بحث فروش خودرودر بورس کالا و افزایش قیمت، منجر به اقبال قابل توجه سرمایه گذاران شده بود که این روند احتمالا ادامه دار باشد.

تجربه نشان داده که دوران رونق و رشد بازار به نسبت دوران رکود و نزول بازار، به سرعت طی می شود و در حقیقت برای شروع و ادامه روند صعودی اعتماد سازی برای سرمایه گذاران کاری بس سخت خواهد بود.

این نکته قابل توجه است که درکلیت،رفتار شاخص کل همگرایی قابل توجهی با نرخ دلار دارد والبته به نظر می رسد آهنگ رشد بازار سرمایه مقداری کُندتر از رشد نرخ دلار شده که اگرچه بخشی از این عقب ماندگی جبران شده ولیکن هنوز فاصله باقیمانده که احتمالا به یکدیگر نزدیک خواهند شد.

سوالی که ذهن سرمایه گذاران را درگیر کرده این است که آیا رشد اخیر بازار سرمایه طبیعی است؟ 

آیا وضعیت فعلی را می توان حباب تلقی کرد؟ 

چه کنیم از اتفاقات مشابه مرداد 99 در امان باشیم؟ 

باید بدانیم حباب تعریف مشخصی دارد؛ اختلاف بین ارزش ذاتی یک سهم با قیمتی که در بازار به صورت نقدی خرید وفروش می‌شود. 

دربازار سهام در حال حاضر نمی توان همه قیمتها را حباب دید و به شکل صفر و یک نگاه کرد. 

معمولا نسبت p/e و ارزش جایگزینی، ارزش ذاتی سهم‌ را تعیین می کند. 

اگر‌ به روش اول  سهام‌ موجود در بازار سرمایه را مورد بررسی قرار دهیم مشاهده می کنیم  که این نسبت در کل بازار سرمایه نسبت به سالهای قبل رشد داشته است‌.

درخصوص‌ روش دوم باید گفت ارزشِ بازارِ بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس، در حال حاضر کمتر از ارزش جایگزینی آن است و معمولا در روند های صعودی پس از رشد نسبت p/e   ها، در دیدگاه رایج بین سرمایه گذاران همین دیدگاه دوم است که موج نقدینگی را نیز پشتوانه خود خواهد داشت.

البته با این مرحله هنوز فاصله وجود دارد. 

در واقع، پس از جهش نرخ ارز و تورم دو سال گذشته، بورس در حال به‌روزرسانی خود و واقعی کردن ارزش سهام شرکت‌ها است. 

باید توجه داشت با توجه به انتظارات تورمی و محدودیت ها در بازارهای دیگر، نقدینگی از بازار پول به سمت بازار سرمایه هدایت شده است. 

اکنون توصیه به سرمایه گذاران، خرید سهام شرکت هایی است که هم ازنظر ارزش جایگزینی و هم احتمال رشد سودآوری در وضعیت مناسبی قرار گرفته اند‌ تا ریسک‌ها را تا حد ممکن بتوانند مدیریت کنند.

رئیس هیات مدیره گروه مالی بانک توسعه تعاون

ارسال نظر