شناسه خبر : 20004

صنعت بیمه چگونه در عصر دیجیتال توسعه می یابد؟

صنعت بیمه چگونه در عصر دیجیتال توسعه می یابد؟

یکی از دلایل روند آهسته توسعه یافتگی بیمه زندگی در کشور، آگاهی اندک مردم از فرهنگ بیمه است.

اگرچه طی سال هایی که بیمه درکشور موجودیت پیدا کرده، اطلاع رسانی و تبلیغات بیمه گران که اغلب با استفاده از روش ها و رسانه های سنتی و غیر دیجیتالی( که در نوع خود پرهزینه و گران هستند) انجام شده اما به خاطر محدودیت هایی که تبلیغات سنتی در بطن خود دارند، در زمان مناسب و به حد کافی در افزایش دانش بیمه ای جامعه موثر نبوده و نتوانسته مزیت های زندگی را در جامعه تبیین کند.

دامنه این ناآگاهی به حدی گسترده بوده که حتی بیمه شدگان قرارداد های گروهی بیمه زندگی هم از مزایای آن بی اطلاع اند.

این در حالی است که فضای دیجیتال بستری فراهم آورده که بتوان با محتواهای  متنوع سلایق و علایق  گوناگون را پوشش داد و با کمترین هزینه این اطلاعات را به دست مخاطبان رساند، اگر تا پیش از این، بسترهای دیجیتال مختص به قشر خاصی از جامعه به ویژه جوانان بود، امروزه انحصار فضای دیجیتال شکسته شده وتمامی مردم فارغ از دسته بندی ها به فضای دیجیتال دسترسی پیدا کرده اند و همین امر  سبب شده اثرگذاری تبلیغات دیجیتال به بالاترین حد خود برسد و زمینه برای بهره برداری از آن در صنایع مختلف فراهم شود.

به دنبال تغییرات وتحولات دیجیتال در جوامع، صنایع مختلف وارد کارزار شده اند تا با رویکرد بهره برداری حداکثری بتوانند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کنند. 

با وجود این، فناوری دیجیتال، در صنعت بیمه از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و پتانسیل های پیدا و پنهان فضای دیجیتال در ترویج  فرهنگ بیمه مغفول مانده است.

استفاده از این بستر، تنها در حد دیجیتالی شدن فرآیندهای صدور بیمه نامه و اندکی هم خدمات به مشتری محدود مانده است.

از سوی دیگر، استارتاپ ها و کسب و کارهای مبتنی بر فناوری دیجیتال موجود هم که انتظار می رود به حد غایی از ظرفیت فضای دیجیتال استفاده کنند، کار خود را به مقایسه قیمت و در مواردی مقایسه خدمات بین شرکت های بیمه محدود کرده اند که می شود گفت، فرض آنها بر این باور استوار شده که مردم از اطلاعات بیمه ای لازم برخوردارند و برای خرید بیمه به دنبال بهترین قیمت و خدمت هستند ،در حالیکه به غیر از بیمه اجباری  شخص ثالث اتومبیل که در آن هم، اطلاعات اغلب بیمه گذاران بسیار ناچیز است، در سایر رشته های بیمه ای،  این آگاهی تقریبا وجود ندارد و عدم موفقیت این کسب و کار ها در فروش سایر بیمه ها نیز موید این عارضه است.

اگر چه با بررسی موردی می توان به این نتیجه رسید که این شرایط دردیگر کشورهای در حال توسعه نیز کمابیش وجود دارد.

اما آنها دریافته اند که قابلیت های فناوری دیجیتال برای افزایش آگاهی و سواد بیمه ای نسبت به ریسک ها، اعم از زندگی، غیرزندگی و مسوولیت و همین طور پوشش های بیمه ای برای کاهش آثار زیان بار مالی آن به خصوص در افراد با درآمدهای متوسط و پایین تر از آن بسیار موثر است و  برای توسعه آن ، گام های موثری برداشته اند.

براساس مطالعه سال 2014 بانک جهانی که توسط پژوهشکده بیمه ( در گزارش پژوهشی توسعه بیمه و بهبود شمول مالی بر بستر فناوری های دیجیتال) منتشرشده ، افراد زیادی به دلیل سطح پایین سواد مالی، توانایی مدیریت و برنامه ریزی امور مالی را ندارند.

این افراد، تمایلی ندارند که بخشی از درآمد خود را در ازای پوشش زیان احتمالی، هزینه کنند.

طبق نظر سنجی که در سال 2017 در داکای بنگلادش از افراد کم درآمد انجام شده، اکثر مردم در باره  بیمه شنیده بودند، اما تنها 14 درصد از آنها در بیمه  سرمایه گذاری کرده بودند، در حالی که پس از توضیح در مورد نیاز ها و مزایای بیمه، 54 درصد به خرید بیمه تمایل نشان داده اند.

این شرایط در کشور ما به روشنی قابل مشاهده است، مردمی که دارای پیشینه  و زمینه ذهنی پس انداز برای خود و بازماندگان هستند و در مواردی با فعالیت های خیرخواهانه  به کمک افراد  بی بضاعت نیز می آیند، از بیمه زندگی فقط نام آن را شنیده اند و از امتیازات متعدد آن بی اطلاع اند.

درحالیکه اگر به واسطه فناوری دیجیتال به مزایای بیمه به ویژه بیمه زندگی و جایگاه آن در کمک به دیگران در قالب سرمایه مشخص یا مستمری، واقف شوند، بخشی از درآمد ماهیانه و سالیانه خود را نه تنها برای خود بلکه برای کمک به دیگران نیز سرمایه گذاری می کنند تا مزایای طولانی مدت آن بتواند ثمره بخش تر از روش های سنتی تامین آتیه باشد.

کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری دیجیتال در سایرکسب و کارها توانمندی های از خود نشان داده اند که در صورت وجود زمینه های  مساعد صنعت بیمه، برای ورود به این حوزه نیز ترغیب می شوند و درعین کسب درآمدهای قابل پیش بینی و در دسترس، موجبات تحول در بازاریابی و فروش بیمه ها و به خصوص بیمه های زندگی را فراهم می آورند.

یکی از ابزارهای توسعه به کمک فناوری دیجیتال، داده کاوی در اطلاعات بیمه نامه های صادرشده در چند ده سال گذشته به منظور بررسی سطح سواد بیمه ای بیمه گذاران وتلاش  و برنامه ریزی برای افزایش سواد بیمه ای بیمه گذاران از یک طرف و طراحی، عرضه و معرفی محصولات با توجه به سلایق و نیازهای مشتریان از طرف دیگر با کمک این فناوری است.

حضور نیروهای جوان و متخصص در صنعت بیمه می تواند نوید بخش گشایش دریچه ای تازه به روی این حوزه باشد که با بهره گیری از تکنولوژی های نوین و کارآمد بتواند بیشتر از همیشه، فرهنگ بیمه را در میان آحاد جامعه گسترش دهد. 

شاید وقت آن باشد که شرکت های بیمه که بانک های اطلاعاتی خوبی در اختیار دارند، به کمک کارشناسان بازاریابی و فناوری دیجیتال در بیمه بشتابند و  به آنها در داده کاوی برای تولید محتواهای جذاب و ساده و روان برای افزایش آگاهی نسبت به ریسک و راهکار های بیمه ای، کمک کنند و به این ترتیب از تحول ناشی از فناوری دیجیتال، برای ایجاد ارزش افزوده بسیار بالا از داده های موجود و توسعه بیمه های زندگی و رونق کسب وکار خود، کارگزاران و نمایندگان بهره مند شوند.

تجربه سال های اخیر، نشان داده در برابر ورود تکنولوژی های جدید نمی توان مقاومت کرد وبهترین رویکرد، شناخت دقیق آنها و همگام شدن با توسعه فناورانه است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بنابراین از تمامی همکاران در شرکت های بیمه گر و نهاد های تصمیم گیرنده و سیاستگذار دعوت می کنم بیش از پیش در بازشناسی تکنولوژی هایی که می توانند در حوزه بیمه کارآمد باشند، اهتمام بورزند و راه را برای ورود ابزارهای تکنولوژیک و نوین هموار کنند. 

نیک می دانم فناوری امروز می تواند اهرمی سودمند برای ترویج فرهنگ بیمه در کشورمان باشد.

مدیر عامل بیمه باران

ارسال نظر