شناسه خبر : 15817

اختصاصی چابک آنلاین؛

ابهامات اخذ کدیکتا در بیمه نامه‌های آتش سوزی

نویسنده: رضا یدالهی
ابهامات اخذ کدیکتا در بیمه نامه‌های آتش سوزی

با توجه به مصوبه ستاد قاچاق کالا و ارز و از طرفی الزام بیمه مرکزی به دریافت کدیکتا در بیمه نامه‌های آتش سوزی باید به نوعی شرایط جدیدی را تجربه کرد .

 با مکانیزم هایی که  درحال شکل گیری است  در تمدید بیمه نامه های آتش سوزی ابهامات زیادی ایجاد خواهد شد.

این ابهامات منجر به کاهش نفوذ بیمه،خروج پرتفوی از سبد بیمه گران و کم انگیزگی برای صدور بیمه نامه برای بیمه گذاران را به دنبال دارد.

با مکانیزم اخذ کد پستی ویژه انبار،ممکن است که برخی ازصنوف دررشته های صنعتی و غیرصنعتی در تمدید بیمه نامه آتش سوزی با وقفه مواجه می شوند.

عمده مشکل از آنجائی آغاز می شود که آئین نامه اجرایی مواد 15 و 27 قانون  مبارزه با قاچاق کالاوارز، در دو زمینه برای  شرکتهای بیمه گر،تکالیفی مقررکرده است.

 ماده 15 بنا بر تعریف در زمینه باربری، تکالیفی را برای شرکت های  بیمه گر مشخص  کرده است.

در ماده 15 آمده که تمامی مراکز عرضه کننده خدمات بیمه ای بازرگانی موظفند از تاریخ لازم الاجرا شدن این آئین نامه ، قبل از صدور هرنوع بیمه نامه والحاقیه برای کالاها ، نسبت به ثبت اسناد حمل ونقل آنها درسامانه یکپارچه اسناد حمل ونقل مربوطه از طریق استعلام سیستمی، اطمینان حاصل کنند.

درماده 27 در رشته آتش سوزی انبارها، مباحثی طرح  شده است:

ماده 27  تصریح دارد که تمامی مراکز عرضه کننده خدمات بیمه ای بازرگانی موظفند از تاریخ لازم الاجرا شدن این آئین نامه، قبل از صدور هرنوع بیمه نامه والحاقیه برای انبارها ، مراکز نگهداری کالا و همچنین کالاهای موضوع قبض انبار، نسبت به ثبت اسناد حمل ونقل آنها درسامانه جامع انبارها ومراکز نگهداری کالا  از طریق استعلام سیستمی اطمینان حاصل  کنند که در عمل  بیمه مرکزی در نامه ای درتاریخ 1/11/99 تفاسیر متفاوتی را از این بخشنامه در رشته های صنعتی و غیر صنعتی بهمراه  داشته وشرکتهای بیمه گر را مکلف به اخذ استعلام کدپستی انبار از سرویس استعلام کدپستی انبار و مراکز نگهداری کالا و استعلام موجودی انبار کرده است.

 این اقدام موجب از بین رفتن پرتفوی بیمه های خرد در رشته های آتش سوزی صنعتی و غیرصنعتی خواهد شد و در این راستا تکالیف اضافی برای بیمه گذاران، شرکتهای بیمه و واحدهای صدور ایجاد خواهد شد.

با این تفاسیر که برای ثبت هرنوع کالا ،اخذ کدپستی انبارها نیازاست.

اکنون این سوال مطرح می شود که آیا بیمه گذاری که دارای فعالیت موبایل فروشی بوده و بنابر الزامات شغلی تعدادی دستگاه موبایل بصورت امانی را تعمیر و درمحل کسب خود نگهداری می کندنیز باید برای صدور بیمه نامه آتش سوری صنعتی به سامانه انبارها مراجعه و نسبت به اخذ کدپستی برای انبار اقدام کند؟

این اقدام بیمه مرکزی بنابرآئین نامه اجرایی ستاد قاچاق کالا و ارز، امری خارج از حدود اختیارات و فراتر از آئین نامه مورد اشاره را به ذهن متبادر می کند.

با ابزارهای نظارتی ( اخذ استعلام از طریق سامانه و دریافت کدپستی برای فعالیت های شغلی ) عملا موجب شده برخی از شرکتها فعالیت مورد اشاره رااز شاخه صنعتی و غیر صنعتی خارج کرده و بعنوان و سرفصل بیمه نامه آتش سوزی در قالب مسکونی صادر کندکه این موضوع آسیب جدی به صنعت بیمه را بهمراه دارد.

ازطرفی، به اهداف و سیاست های تعریف شده درچشم انداز این صنعت لطمه هایی را باتوجه به اینکه بسیاری از بیمه گذاران تمایلی به ثبت فعالیت صنفی خوددر سامانه انبارها ندارند وارد خواهد آورد.

 رییس هیات مدیره کانون نمایندگان شرکت بیمه البرز

 

ارسال نظر