شناسه خبر : 31663

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۲۳۴ درصدی سود خالص لبنیاتی های بورسی با وجود میزان تولید کمتر

مقدار فروش لبنیاتی ها ۲۴ درصد کاهش یافت

رشد 234 درصدی سود خالص لبنیاتی های بورسی با وجود میزان تولید کمتر

هرچندکه لبنیات یکی از گروه هایی است که محصولات آن مشمول قیمت گذاری دستوری می شود، اما برخی از شرکت های لبنیاتی با ایجاد تنوع در محصولات توانسته اند محصولات خود را با قیمت هایی متفاوت به فروش برسانند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، این روند در 9 ماهه 1401 باعث شد تا شرکت های لبنیاتی فعال در بازار سرمایه با وجود کاهش در تولید، سود خالص خود را 234 درصد نسبت به 9 ماهه 1400، افزایش دهند.

براین اساس، بررسی صورت های مالی 10 شرکت لبنیاتی فعال در بازار سرمایه نشان می دهد، این شرکت ها در 9 ماهه 1401 حدود 841 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده اند.

این رقم بیش از 3 برابر مدت مشابه سال قبل است.

رشد سود سازی لبنیاتی ها در حالی است که این شرکت ها در مدت مذکور تنها 395 هزار تن انواع محصولات را تولید کرده اند.

این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 35 هزار تن یا به عبارتی 24 درصد کمتر بوده است.

داستان سود سازی لبنیاتی های بورسی زمانی جالب تر می شود که بدانیم این شرکت ها در ابتدای سال جاری موظف به خرید شیر (3.2درصد چربی) به قیمت هرلیتر 12 هزارتومان از دامداری ها شده اند.

هرچندکه گفته می شود شرکت های لبنیاتی توانستند با خرید ارزانتر شیر ازدامداری ها، سود سازی خود را به مراتب افزایش دهند و حاشیه سود محصولات تولیدی خود را بهبود بخشند.

به نظرمی رسد این شرکت ها توانسته اند برای سهامداران خود عملکرد موفقی را به ثبت رسانند و بازدهی بسیار مناسبی را به ارمغان آورند.

سودسازی که با توجه به پیشنهاد شرکت های لبنیاتی برای افزایش سرمایه، به نظر می رسد در سال جاری برای سهامداران خرد، عایدی زیادی نداشته باشد و در بلند مدت شرکت ها بتوانند با انجام طرح های توسعه ای مناسب بازدهی خود را افزایش دهند.

در جدول زیر عملکرد شرکت های لبنیاتی بورسی به تفکیک آورده شده است.

Capture

براساس ارقام جدول، بیشترین رشد سود سازی در نمادهای «غفارس» ، «غپاک» و «غگلپا» به ثبت رسیده است و نماد «غشاذر» کمترین رشد سود را داشته است.

همچنین نماد «غالبر» که در سال گذشته زیانده بود، در سال جدید با افزایش 7 درصدی مقدار فروش ، توانسته درحدود 17 میلیارد تومان سود شناسایی کند.

نگاهی به تغییرات مقدار فروش شرکت های لبنیاتی بورس نیز نشان می دهد، نمادهای «غگلپا» ، «غپاک» و «غشصفا» بیشترین درصد کاهش فروش را داشته اند.

نمادهای «غشان» و «غالبر» نیز تنها نمادهایی بوده اند که رشد مقدار فروش گزارش کرده اند.

 

ارسال نظر