شناسه خبر : 31626

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۵۱ درصدی سود خالص گروه هتل و رستوران

شرکت های برتر در سود دهی گروه هتل و رستوران های بورسی مشخص شدند

رشد 51 درصدی سود خالص گروه هتل و رستوران

پس از فروکش اثرات ناشی ازهمه گیری کرونا و افزایش مسافرت ها و تقاضا برای خدمات رفاهی و گردشگری، شاهد اوج گیری درآمدهای شرکت های فعال در گروه هتل و رستوران در بازار سرمایه بودیم.

چابک آنلاین،  سعید رشیدی، موضوعی که در کنار افزایش درآمد حاصل از خدمات رسانی شرکت ها، ناشی از به اتمام رسیدن برخی پروژه های در دست اقدام شرکت ها نیز بود و در مجموع توانست رشد 129 درصدی در سود عملیاتی و 51 درصدی در سود خالص هتل و رستورانی های بازار سرمایه را به ارمغان آورد.

البته با توجه به این که ماهیت فعالیت های شرکت های فعال در گروه هتل و رستوران تا حدودی با یکدیگر متفاوت است، رشد درآمد و سود سازی نیز در آنها متفاوت بود و درحالی که برخی شرکت ها به شدت افزایش سودسازی داشته اند، دیگر شرکت ها هم کاهشی را  در این عنوان  گزارش کرده اند.

درجدول زیر شرکت های هتل و رستورانی به تفکیک با یکدیگر مقایسه شده است.

Capture

براساس ارقام موجود در جدول ، نماد «گکوثر» با رشد 686 درصدی در سود عملیاتی و رشد 468 درصدی در سود خالص ، بهترین عملکرد را تا پایان آذر ماه سال جاری به خود اختصاص داد.

بعد از آن نماد «گدنا» با رشد 245 درصدی در سود خالص قرار می گیرد.

شرکت هتل بین المللی پارسیان کوثر اصفهان با نماد «گکوثر»، که جزء واحد های تجاری فرعی شرکت هتل های بین المللی پارسیان محسوب می شود، در زمینه تاسیس هتل، متل و رستوران، اداره و بهره برداری از آن ها (صرفا در محدوده اصفهان) فعالیت می کند و یکی از دو هتل 5 ستاره موجود در شهر اصفهان به حساب می آید.

بر اساس صورت های مالی حسابرسی نشده ، افزایش سود عملیاتی این شرکت ناشی از کاهش هزینه های فرعی و رشد بیشتر درآمدها نسبت به هزینه های عملیاتی بوده است.

این موضوع منجر به شناسایی سود 30 میلیارد تومانی  شرکت تا پایان آذر ماه شده است.

پیش بینی ها حاکی از آن است که  گکوثر در شهریور ماه سال جاری مجوز افزایش 10 درصدی نرخ خدمات خود را کسب کرد و در صورت اخذ مجوز جدید برای افزایش نرخ ، می تواند در سال آینده سود سازی خود را به مراتب افزایش دهد.

شرکت تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک با نماد «گدنا» نیز یکی دیگر از شرکت های فرابورسی حاضر در گروه هتل و رستوران است که  در زمینه توزیع و سرو انواع غذای اصلی، میان وعده ، دسر و نوشیدنی فعالیت می کند و در تهیه غذای رستوران ها و شرکت های ریلی چون قطار فدک ، ریل پرداز سیر، دلیجان طلایی شکوه پارس و ریل گردش ایرانیان فعال است.

درکنار این شرکت ها، شرکت تامین غذا و پذیرایی، در شرکت های متنوع دیگری چون پتروشیمی کاویان، سازمان بورس  و اوراق بهادار، شرکت فرابورس، هلدینگ ارزش آفرینان فدک ، شرکت رایان پلیمر پویا، نفت و انرژی قشم و غیره نیز فعالیت می کند.

از آنجایی که صنعت غذا یک صنعت پایدار به حساب می آید ، چشم انداز فعالیت های این شرکت نیز در افق زمانی بلند مدت قرار می گیرد.

با این حال ورود شرکت های رقیب در این زمینه می تواند بازار فعالیت های شرکت را تحت تاثیر قرار دهد.

درحال حاضر این شرکت را می توان تنها شرکت بزرگ مقیاس صنعت کترینگ در ایران دانست که با توجه به مقیاس بالای تولید، قدرت رقابت بالایی در ارائه خدمات ارزان قیمت دارد.

براساس صورت های مالی منتشر شده، هرچند که هزینه های شرکت در سال 1401، به مراتب با شدت بیشتری رشد کرده، اما افزایش درآمدهای آن مهمترین عامل رشد سودسازی بوده است.

نگاهی به حوزه فعالیت های «گنگین»

شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان با  نماد« گنگین» نیز که سال مالی آن در آذرماه قرار دارد و در تاریخ نگارش این گزارش ، صورت های مالی سالانه خود را منتشر نکرده ، تاپایان شهریورماه توانسته سودسازی خود را به میزان 232 درصد افزایش دهد.

این شرکت که جزء واحد های فرعی بانک گردشگری محسوب می شود و هلدینگ سمگا دیگر سهامدار عمده آن است، به همراه شرکت های زیرمجموعه خود در زمینه تولید آهن و فولاد و ساخت اماکن تفریحی و گردشگری  و فعالیت های مختلف دیگری در حوزه استخراج کانه های فلزی، ساختمان سازی و غیره سرمایه گذاری می کند.

گستردگی فعالیت های این شرکت درحالی است که سرمایه ثبتی شرکت از 300 میلیارد تومان عبور نمی کند و جمع دارایی های آن نیز در محدوده 2 هزار و 900 میلیارد تومان قرار می گیرد.

ارقامی که هرچند در مجموع می تواند بزرگ به نظر برسد اما در مقایسه با سایر هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری اندک بوده و می توان گفت  که با توجه به کوچک بودن مجموع دارایی های این شرکت ، گستره فعالیت های آن بسیار متنوع است.

کاهش 19 درصدی سود خالص «گشان» با وجود رشد درآمدها

شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز با نماد «گشان» یکی از  شرکت های موجود در گروه هتل و رستوران در بورس بوده که توانست در 9 ماهه 1401 حدود 96 میلیارد تومان سود شناسایی کند و از این طریق سود عملیاتی خود را افزایش دهد.

درخصوص سود سازی این شرکت باید توجه داشت که با توجه به ماهیت درآمدهای شناسایی شده، پیش بینی می شود که  سودشناسایی شده  ممکن است که در سایر بخش ها سرمایه گذاری شود.

نگاهی به فعالیت های «سمگا»

شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سمگا) به عنوان اولین هلدینگ تخصصی در زمینه گردشگری در ایران شناخته می شود و شرکت های زیرمجموعه آن نیز در حوزه گردشگری پروژه های منوعی را در دست اجرا دارند.

اجرای پروژه های مختلف در مجموعه آیلند وسرزمین ایرانیان در کنار اجرای مجتمع تجاری اداری نگین افق نیایش از طریق شرکت تندیس تجارت باختر، انجام عملیات لیزینگ گردشگری ازطریق شرکت لیزینگ گردشگری، اجرای پروژه هتل قصرالجنان درنجف اشرف از طریق شرکت زیرساخت و توسعه سرمایه گذاری مهر و ماه ، اجرای مجموعه هایپر استار مجموعه تجاری سیرجان و سرمایه گذاری در بخش تالار و هتل مجموعه سیرجان از طریق شرکت توسعه مجتمع های خدماتی رفاهی پارس زیگورات، مالکیت و اداره هتل های رمیس و رکسان از جمله پروژه های مهمی است که «سمگا» از طریق شرکت های زیرمجموعه خود در حال پیگیری آنها است.

همچنین پروژه ساخت کارخانه احیا 2 (واحد 800 هزارتنی آهن اسفنجی) ، احداث کارخانه فروآلیاژ ، کارخانه نورد و غیره از جمله پروژه های دیگری است که سمگا از طریق شرکت های فرعی خود در زمینه های غیر گردشگری کلید زده است.

این شرکت در ادامه بخشی از سرمایه خود را به خرید و فروش سهام بورسی اختصاص داده است.

 

ارسال نظر