شناسه خبر : 29914

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۷۸ درصدی درآمدهای لبنیاتی ها تا پایان آذر

رشد ۷۸ درصدی درآمدهای لبنیاتی ها تا پایان آذر

در پی انتشار گزارش های تولید و فروش شرکت های لبنیاتی فعال در بازار سرمایه مشخص شد، این شرکت ها درحالی توانسته اند درآمدهای خود را در ۹ ماهه منتهی به آذرماه سال ۱۴۰۱، نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۷۸ درصد افزایش دهند که مقدار تولید و فروش آنها به ترتیب ۱۴ و ۵ درصد کاهش یافته است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، آمارهای منتشر شده از طرف شرکت های لبنیاتی فعال در بازار سرمایه نشان می دهد، مجموع تولید و فروش انواع محصولات این شرکت ها در9 ماهه 1401، به ترتیب  حدود 8میلیون و 360 هزار و5 میلیون و 229 هزار تن بوده است.

هرچند که این شرکت ها در 9 ماهه 1400، حدود 9830 هزارتن تولید و 5 میلیون و 525 هزار تن فروش را گزارش کرده بودند.

همچنین مقایسه مبالغ ریالی گزارش شده از طرف لبنیاتی های بورسی نشان می دهد، در سال 1401، مجموع ارزش فروش شرکت ها به حدود 12 هزار و 553 میلیارد تومان رسیده که نسبت به رقم 7 هزار و 38 میلیارد تومان گزارش شده در 9 ماهه 1400، به میزان 78 درصد افزایش یافته است.

جداول زیر عملکرد شرکت های لبنیاتی بورسی را در 9 ماهه 1401، نشان می دهد.

1

براساس ارقام جدول، شرکت های لبنیاتی با کاهش تولید روبه رو شده اند و تنها شرکتی که توانسته فروش خود را نسبت به 9 ماهه 1400، افزایش دهد؛ شرکت شیرپاستوریزه پگاه خراسان «غشان» بوده است.

همچنین ارقام جدول نشان می دهد، نمادهای «غشصفا» ، «غگلپا» و «غشاذر» بیشترین درصد کاهش در تولید را گزارش کرده اند.

Capture

بیشترین درصد کاهش فروش نیز درنمادهای «غپاک» ،«غگلپا» و «غشاذر» اتفاق افتاده است.

با این وجود تمامی شرکت ها توانسته اند درآمدهای خود را در مدت مذکور افزایش دهند که در این بین نمادهای «غشان»،«غفارس» و«غگیلا»  بیشترین درصد  افزایش درآمد را به خود اختصاص داده اند.

کارخانه‌های تولید لبنیات، شیر را از دامداری‌ها می‌گیرند و با فرآوری آن محصولاتی چون شیر پاستوریزه، شیر خشک، ماست، کره، کشک، بستنی و سایر محصولات مرتبط را تولید و به مصرف‌کننده نهایی می‌فروشند.

همچنین بخشی از محصولات این شرکت‌ها به عنوان نهاده تولید به شرکت‌های تولید کننده بیسکوئیت تحویل داده می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد، هرچند که شیر خام (۳، ۲ درصد چربی) در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به‌طور میانگین ۱۲ هزار تومان از دامداری‌ها خریداری شده اما قیمت فروش هر لیتر شیر پرچرب در بازار به حدود ۲۵ هزار تومان می‌رسد که بیش از ۲ برابر قیمت شیر خام خریداری شده از دامداری‌ها است.

همچنین بررسی نرخ فروش شرکت‌های لبنیاتی نشان می‌دهد، در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۱۴۰۰، نرخ فروش انواع شیر بین ۶۰ تا ۷۰ درصد، نرخ فروش انواع خامه بین ۴۵ تا ۵۰ درصد، نرخ فروش انواع کره بین ۴۵ تا ۵۰ درصد، نرخ فروش انواع ماست بین ۷۰ تا ۸۰ درصد، نرخ فروش انواع کشک بین ۷۰ تا ۸۰ درصد، نرخ فروش انواع پنیر بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد و نرخ فروش انواع دوغ نیز بین ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش داشته است.

این موضوع باعث شده تا با وجود افزایش قیمت نهاده‌های تولید، حاشیه سود عملیاتی شرکت‌های تولیدی افزایش یابد و آنها بتوانند علی‌رغم کاهش در میزان فروش، ارقام ریالی بیشتری را به عنوان سود شناسایی کنند.

بررسی های ماهانه نشان می دهد کارخانه های لبنیاتی در آذرماه، نرخ فروش خود را نسبت به آبان ماه تغییری نداده اند.

پیش تر نیز مرکز آمار ایران اعلام کرده بود ، قیمت لبنیات در آذر ماه نسبت به ماه قبل بدون تغییر مانده و تورم در لبنیات برای اولین بار در 18 ماه گذشته صفر شده است.

 

ارسال نظر