شناسه خبر : 31556

پای لبنیات ایران به چین هم باز شد

پای لبنیات ایران به چین هم باز شد

در سفر رئیس جمهوری و وزرای کابینه دولت سیزدهم به پکن توافقات بسیاری در بخش کشاورزی میان ایران و چین صورت گرفت که از مهمترین آنها می‌توان به صادرات محصولات لبنی و سیب به چین اشاره کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، صبح سه‌شنبه سید ابراهیم رئیسی به همراه جمعی از وزرای کابینه خود از جمله سید جواد ساداتی نژاد - وزیر جهادکشاورزی - به منظور دیدار با رئیس جمهوری این کشور و امضای سند مهم همکاری‌های دوجانبه وارد پکن شد.

در این سفر ۲۰ سند همکاری میان مقامات ایران و چین به امضا رسید که این تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش، میراث فرهنگی و همچنین کشاورزی بود.

در جریان امضای این اسناد همکاری مشترک، ساداتی نژاد - وزیر جهادکشاورزی - از امضای چند سند همکاری در حوزه کشاورزی با چین خبر داد و  اعلام کرد که تاکنون سه سند در بخش کشاورزی امضا شده که دو سند آن در خصوص صادرات محصولات لبنی ایران به چین و یک سند نیز مربوط به صادرات سیب بود.

وی همچنین به صادرات مرکبات، عسل و آبزیان در دولت سیزدهم نیز اشاره کرد و گفت که با توافق‌های صورت گرفته و مجوزهای صادر شده، پای محصولات کشاورزی ایرانی به بازار بزرگ چین باز شده است.

بنابر گفته وزیر جهادکشاورزی مذاکراتی در بحث مکانیزاسیون و زنجیره ارزش نیز در چند ماه اخیر انجام شده‌ است. همچنین در صنایع تبدیلی و فرآوری، تحقیقات، پژوهش و فناوری آماده سرمایه‌گذاری چین در کشورمان هستیم.

ساداتی‌نژاد همچنین تصریح کرد که علاقه‌مندی از سوی کشور چین در حوزه شیلات و میگو وجود دارد و در این راستا برنامه‌ریزی منظمی بین دو کشور انجام شده است.

وی به دستاوردهایی که در خصوص کاشت برنج با آب شور و بحث‌های مربوط به بذر و تحقیقات در کشور چین انجام یافته است اشاره کرد و گفت که امیدواریم ارتباط بین ایران و چین در این خصوص افزایش یابد. همچنین می‌توانیم در حوزه بذر، مکانیزاسیون، فناوری و زنجیره ارزش و گیاهان دارویی بین دو کشور همکاری‌ها را افزایش دهیم تا بخشی از نیاز دو کشور برطرف شود.

ارسال نظر