شناسه خبر : 31393

اختصاصی چابک آنلاین؛

نسوزهای بورسی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان سود ساختند

میزان سود سازی نسوزهای بورسی با افزایش قابل توجهی رو به رو نشد

نسوزهای بورسی بیش از 300 میلیارد تومان سود ساختند

با انتشار صورت های مالی شرکت های تولیدکننده فرآورده های نسوز مشخص شد که این شرکت ها در ۹ ماهه ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۳ میلیارد تومان سود شناسایی کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش داشته است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، رشد سود سازی شرکت های نسوز بورسی درحالی است که این شرکت ها درسال های گذشته با مشکل واردات مواد اولیه مورد نیاز رو به رو شده بودند.

از این رو، طرح هایی را برای خودکفایی در تامین نهاده های مورد نیاز خود به اجرا درآورده اند.

شرکت های تولید کننده فرآورده های نسوز، درسال های گذشته توانسته اند که شرایط را برای صادرات محصولات خود مهیا کنند.

بر اساس آخرین  اعلام دست اندرکاران، حدود 5 درصد از ارزش تولیدات آنها به 4 کشور صادر شده است.

با این وجود، افزایش نرخ ارز در کنار افزایش نرخ حقوق و دستمزد باعث شده تا حاشیه سود این شرکت ها کاهش یابد و با وجود افزایش میزان تولید و ارزش درآمدها، نتوانند میزان سود سازی خود را با افزایش قابل توجهی رو به رو کنند.

Capture

فرآورده های نسوز شرط لازم برای حیات اکثر صنایع بزرگ

صنعت نسوز، یکی از صنایع بورسی است که با وجود حجم و ارزش پایین نسبت به سایر صنایع ، به عنوان یک صنعت حیاتی و بسیار ارزشمند شناخته می شود و وجود این صنعت برای ادامه حیات اکثر صنایع بزرگ جهان ضروری است.

بطورکلی تولیدات هر ماده خام طبیعی معدنی پس ازتولید درمعدن برای پیداکردن قابلیت مصرف صنعتی، به تغییراتی از قبیل فرآوری  به پخت در دماهای بالانیاز دارد.

اصولا هرماده ای برای پخت به کوره و به تبع آن  به مواد دیرگداز نیاز دارند.

به عبارت ساده تر، عملیات تغییر مواد معدنی و تبدیل آن به ماده قابل مصرف درصنایع نیاز به پخت و در نتیجه موادنسوزدارند و بدون وجود موادنسوز هیچگونه ماده معدنی درصنایع اصلی دنیا نظیر فولاد ،سیمان، پالایشگاه  وپتروشیمی قابلیت تبدیل مواد معدنی را نخواهد داشت.

نگاهی به صنایع مصرف کننده فرآورده های نسوز مؤید اهمیت ویژه این صنعت درکشور است.

تعداد قابل توجهی از صنایع زیر بنایی کشور از قبیل صنایع آهن و فولاد ، سیمان ، آلومینیوم ، مس ، شیشه ، کاشی و سرامیک ، نفت و پتروشیمی ، گچ در زمره مشتریان نسوز بوده که در این بین دو صنعت مهم آهن و فولاد و سیمان بالغ بر 70 درصد تولیدات مواد نسوز را به خود اختصاص می دهند.

عمده آجرهای نسوز مورد استفاده در صنعت فولاد و سیمان، از جنس آجرهای منیزیتی بوده که تامین مواد اولیه آن نیازمند واردات است.

ازنظر ارزش مواد اولیه، حدود ۳۰ درصد از مواد اولیه مصرفی فرآورده های نسوز از داخل کشور وحدود۷۰ درصد آن از خارج تامین می شود که شرکت ها با به اجرا درآوردن طرح های جدید، سعی در کاهش این رقم داشته اند.

با این وجود ، افزایش نرخ دلار در سال های گذشته باعث شده تا قیمت محصولات منیزیتی افزایش و استفاده از آجرهای دولومیتی تولید داخل  نیز در ایران افزایش یابد.

بررسی عملیات شرکت های تولید کننده فرآورده های نسوز نشان می دهد، تنوع محصولات این صنعت  بیش از 300 نوع بوده و محصولات شکل دار (آجر ها) نیز با تنوع بیش از 1300 قالب تولید می شوند.

کاربرد مواد دیرگداز مستلزم شناخت خواص و ویژگی های گوناگون این مواد در محل های  مختلف است.

شرایط متنوع محل های کاربرد دارای پیچیدگی هائی است که حتماً باید به آن توجه کرد.

آجر شاموتی پر مصرف ترین انواع دیرگدازها هستند که برای اکثر مصارف عمومی تا درجه حرارت حداکثر 1350 درجه سانتیگراد و محیط های غیر قلیائی و متمایل به اسیدی کاربرد دارند.

این فرآورده ها به دو دسته آجرها و مواد ویژه تقسیم می شوند.

فرآورده های آلومینی نیزدر کوره های با درجه حرارت بالاتر و در بازه 1350 تا 1800 درجه سانتیگراد و محیط های غیر قلیائی و متمایل به خنثی کاربرد دارند.

این فرآورده ها به دو دسته آجرها و مواد ویژه تقسیم می شوند.

آجرهای منیزیت کربنی یا منیزیت گرافیتی نیز به لحاظ مصارف خاص ممکن است با آنتی اکسیدان تولید شود یا تزریق قیر شود.

 

ارسال نظر