شناسه خبر : 31056

اختصاصی چابک آنلاین؛

افزایش ۵۸ درصدی سود عملیاتی صنعت زغال‌سنگ

رشد ۵۲ درصد زغال‌سنگی ها در ۹ ماهه ۱۴۰۱

افزایش 58 درصدی سود عملیاتی صنعت زغال‌سنگ

با انتشار صورت های مالی چهار شرکت تولید کننده زغال سنگ بورسی مشخص شد، این شرکت ها در مجموع عملکرد ۹ ماهه ۱۴۰۱ توانسته اند حدود ۹۷۳ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کنند که این رقم رشد ۵۲ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

چابک آنلاین ، سعید رشیدی، براساس آمار ، مجموع سود عملیاتی زغال‌سنگی‌های بورسی به 983 میلیارد تومان رسیده که با رشد 58 درصدی مواجه بوده است.

با این وجود نگاهی به جزئیات عملکرد شرکت ها نشان میدهد که تمامی رشدسود سازی صنعت زغال سنگ مربوط به شرکت زغال سنگ پرورده طبس (کزغال) می شود.

در واقع،دیگر شرکت ها عملکرد مناسبی را از خود به جای نگذاشته اند.

شرکت زغال سنگ پرورده طبس بزرگترین شرکت تولید کننده زغال‌سنگ کک شو و کنساتره ایران و از جمله شرکت هایی بوده که تغییرات نرخ جهانی زغال‌سنگ و همچنین آزاد سازی صادرات بر سود سازی آن تاثیرگذار شده است.

گفته می شود که «کزغال» با هدف توسعه  صادرات و حضور در بازارهای جهانی،طی مذاکرات انجام شده با مصرف کنندگان نهایی کنسانتره زغالسنگ (تولید کنندگان فولاد) رایزنی هایی برای ارسال نمونه محصول تولیدی به کشورهای هند، پاکستان و عمان  در شرایط صرفه و صلاح شرکت کرده که انتظار میرود صادرات به این کشورها عملی شود.

صورت های مالی «کزغال» نشان می دهد، این شرکت با وجود افزایش 80 درصدی درآمدها ، توانسته سود سازی خود را بیش از صد درصد افزایش دهد.

 این موضوع  ظرفیت سازی بسیار مناسب و افزایش بهره وری در فرآیند عملیاتی شرکت را نشان می دهد.

موضوعی که در سایر شرکت های زغال‌سنگی چندان به چشم نمی خورد و آنها برای تحقق درآمدهای بیشتر، متحمل رشد پرشتاب تر هزینه ها شده اند.

براین اساس،شرکت فرآوری زغال‌سنگ پرورده طبس (کپرور) علی رغم رشد 4 درصدی درآمدها ، کاهش 17 درصدی سود خالص را به ثبت رسانده است.

شرکت ذغالسنگ نگین طبس (کطبس) نیز درحالی نتوانسته سود عملیاتی خود را افزایش دهد که درآمدهای آن بیش از 27 درصد افزایش داشته است و رشد 7 درصدی سود خالص آن از طریق فعالیت های غیرعملیاتی (سرمایه گذاری و سپرده بانکی) ، بوده است.

در شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود (کشرق) نیز با وجود رشد 50 درصدی درآمدها ، کاهش 15 درصدی سود خالص به ثبت رسیده که این موضوع ناشی از افزایش  هزینه ها برای کسب درآمد بیشتر بوده که به نظر می رسد غیر بهره ور بودن عملیات شرکت هم در آن تاثیر گذار بوده است.

درمورد قیمت گذاری محصولات (از نوع حرارتی و کک‌شو) باید توجه داشت که درحال حاضر قیمت محصولات این شرکت ها با ضریبی از نرخ شمش فولاد شرکت فولاد خوزستان تعیین می شود.

 از این رو کاهش یا افزایش قیمت فولاد جهانی بر درآمد و سود سازی زغال‌سنگی ها اثر گذار است.

ذکر این نکته لازم است که فرمول تعیین قیمت زغال‌سنگ در ایران باعث شده قیمت این محصول درایران با قیمت های جهانی (که براثر بحران انرژی در اروپا طی یک سال گذشته افزایش یافته) ، اختلاف زیادی پیدا کند وصادرات این محصول (تقاضا صرفا برای کنسانتره وجود دارد) بتواند سود بسیار زیادی را برای آنهابه ارمغان آورد.

حوضه طبس 76 درصد ذخایر کشور را درخود جای داده است

شرکت های اصلی تولید کننده زغال‌سنگ ایران در سه حوضه طبس ، البرز و کرمان مشغول به فعالیت هستند و بیش از 76 درصد ذخایر کشور در پهنه زغالی طبس قرار دارد.

حوضه زغال دار طبس با وسعتی بالغ بر 30 هزار کیلومتر مربع با ذخیره اکتشاف شده 2.75 میلیارد تن زغال‌سنگ کک شو و زغال‌سنگ حرارتی در 4 ناحیه پروده، مزینو و آبدوغی یکی از بزرگترین ناحیه های زغالی در خاورمیانه است .

ناحیه پروده با وسعت 1200 کیلومتر مربع در 75 کیلومتری جنوب شهرستان طبس واقع شده واز نظر کمی و کیفی،مهمترین ناحیه در این حوضه شناخته می شود.

در واقع محدوده زغالی در اختیار شرکت زغال سنگ پروده طبس از نوع زغا ل‌سنگ کک‌شو است که ذخیره زمین شناسی آن 63 میلیون تن و ذخیره استخراجی آن 31 میلیون تن برآورد می شود.

 ازاین میزان تا دوره مالی منتهی به 30 / 09 / 1401 به میزان 13.2 میلیون تن استخراج و مانده ذخیره قابل استخراج آن 17.8 میلیون تن برآورد شده است.

Capture

ارسال نظر