شناسه خبر : 31490

اختصاصی چابک آنلاین؛

سود خالص لیزینگ ها ۱۲ درصد آب رفت

درآمد صنعت لیزینگ کشور از ۱۷۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت

سود خالص لیزینگ ها 12 درصد آب رفت

بررسی صورت های مالی ۱۲ شرکت لیزینگ فعال در بازار سرمایه نشان داد، هرچند که درآمد این شرکت ها تا پایان آذرماه سال جاری با رشد ۱۲.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رو به رو شده و از عدد یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان فراتر رفته اما افزایش هزینه های عملیات لیزینگ در کنار افزایش قابل توجه هزینه های عمومی و اداری ،باعث شده تا این صنعت در مجموع نتواند عملکرد چندان قابل قبولی را در سال ۱۴۰۱ از خود به جای گذارد.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، براین اساس نگاهی به ارقام سود و زیان گزارش شده شرکت های لیزینگی نشان می دهد، این شرکت ها تا پایان آذر ماه تنها حدود 562 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده اند.

هرچند که سود خالص آنها در 9 ماهه 1400، حدود 638 میلیارد تومان بوده ، در نتیجه سود خالص شرکت های لیزینگی حدود 12 درصد کمتر از سال قبل بوده است.

با این حال ، نگاهی به جزئیات ارقام درآمدی ، سود و زیان شرکت های لیزینگی نشان می دهد کاهش سودسازی برای تمامی شرکت ها اتفاق نیفتاده است.

درجدول زیر عملکرد درآمدی و سودسازی شرکت های لیزینگی به تفکیک با یکدیگر مقایسه شده است.

Capture

بر اساس ارقام جدول، نمادهای «ولملت» ، «ولغدر» و «ولصنم» بهترین عملکرد را از خود به جای گذاشته اند بطوری که رشد سود خالص آنها نسبت به رشد درآمدهای آنها با شتاب بیشتری رو به رو شده و این موضوع افزایش حاشیه سود عملیاتی آنها را به نمایش می گذارد.

به عنوان مثال، نماد«ولصنم» با وجود رشد 25 درصدی درآمدهای حاصل از عملیات لیزینگ ، توانسته سود خالص خود را بیش از 65 درصد افزایش دهد.

موضوعی که در نماد «ولملت» نیز قابل مشاهده است.

این شرکت علی رغم رشد 62 درصدی درآمدها، رشد 113 درصدی در سود خالص را گزارش کرده است.

شرکت های ذکر شده از آن دسته از شرکت هایی هستند که  تامین منابع مورد نیاز برای عملیات لیزینگ درآنها  یا متحمل هزینه نشده  یا هزینه های تامین مالی آنها بسیار پایین بوده است.

شرکت های لیزینگی در ایران عمدتا دولتی و یا نیمه دولتی هستند.

شرکت های خصوصی فعال در صنعت لیزینگ نیز عمدتا وابسته به شرکت های خودرو ساز و بانک ها هستند و این موضوع رقابت را در این صنعت متفاوت  کرده است.

دربین شرکت های بررسی شده نماد«ولساپا» بیشترین کاهش درآمد و سود را ثبت کرده ، از این رو صعیف ترین  عملکرد را بین شرکت های لیزینگی مورد بررسی به ثبت رسانده است.

گفته می شود که افزایش قابل توجه تامین مالی ازسیستم بانکی به عنوان عمده ترین دلیل کاهش سود سازی شرکت عنوان شده هرچند که این موضوع در ماه های باقی مانده سال 1401 و سال 1402، منجر به رشد سود سازی آنها خواهد شد.

همچنین افزایش قابل توجه حقوق و دستمزد طبق قانون کار، دیگر عاملی بوده که از آن به عنوان عامل اصلی کاهش سود  نام برده شده است.

همچنین «ولراز» دیگر شرکتی است که زیان آن در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

این شرکت که در بازار پایه فرابورس قرار دارد، طولانی شدن فرآیند افزایش سرمایه و اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی را دو عامل اصلی تداوم رشد زیان خالص خود ذکر کرده است.

همچنین هزینه های صورت گرفته برای خرید و ارتقای نرم افزارهای سایت عملیاتی شرکت ، عاملی دیگراست که هزینه ها را بالابرده و زیان را افزایش داده است.

مدیران شرکت امیدوارند با اخذ مجوزهای لازم و به ثبت رسیدن افزایش سرمایه شرکت، استفاده از اهرم مالی و تامین منابع مالی عملیات شرکت از نقطه سر به سر عبور کند و صورت های مالی شرکت نیز بهبود یابد.

نماد «ولیز» نیز از دیگر نمادهای زیان ده بوده که توانسته در سال جاری زیان خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

این شرکت که توانست درآمد های حاصل از عملیات لیزینگ خود را بیش از 3 برابر افزایش دهد، دلیل اصلی کاهش زیان خود را سود سپرده های حاصل از عملیات پذیره نویسی برای افزایش سرمایه عنوان کرده است.

درکنار این موضوع،درآمد ناشی از واگذاری آپارتمان آصف زعفرانیه از جمله دیگر مواردی است که درآمدهای شرکت را با رشد رو به رو کرده است.

«ولیز» در 9 ماهه 1401 با رشد 44 درصدی هزینه تامین مالی رو به رو شده است.

«ولشرق» دیگر نمادی است که علی رغم افزایش 28 درصدی درآمدها، سود خالص آن تنها 4 درصد رشد داشته که رشد 30 درصدی هزینه تامین مالی و رشد 81 درصدی هزینه های اداری و عمومی از جمله مهترین عوامل تاثیر گذار بر سود سازی آن بوده است.

این شرکت نیز چندی پیش عدم اخذ مجوز از بانک مرکزی را علت تاخیر در ثبت افزایش سرمایه خود ذکر کرده بود.

 

ارسال نظر