شناسه خبر : 20953

دانشگاه‌های کشور به طور میانگین ۳۰ درصد رشد بودجه داشته اند

دانشگاه‌های کشور به طور میانگین ۳۰ درصد رشد بودجه داشته اند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌تری به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ داشته باشند و از اعتبارات مختلف استفاده کرده و به سرجمع اعتبارات وزارت علوم و وزارتخانه‌های متولی علم و دانش اضافه کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل در پاسخ به اینکه در لایحه بودجه سال آینده، وزارت علوم افزایش یا کاهش بودجه داشته است، اظهار داشت: دانشگاه‌های کشور به طور میانگین ۳۰ درصد رشد بودجه داشته اند و این بودجه در مجموع مربوط به بودجه خصوصی و عمومی آنها است.

وی با بیان اینکه افزایش بودجه پارک‌های علم و فناوری نیز ۹ درصد است، تصریح کرد: بودجه پژوهشگاه‌های کشور نیز به طور میانگین در بودجه سال آینده حدود هفت درصد رشد دارد.

وزیر علوم ادامه داد: البته با توجه به شرایط خاص کشور و با توجه به اینکه بهترین محل برای سرمایه‌گذاری علم و فناوری و نوآوری، دانشگاه ها و پارک‌های علم و فناوری هستند، هر چقدر اعتبار بیشتری در این محل اختصاص یافته و هزینه شود، خروجی فعالیت ها در زمینه علم و فناوری بیشتر دیده می‌شود و دستاوردهای عظیم تری خواهیم داشت؛ از این رو، لازم است نگاه بهتری به موضوع اعتبارات وزارت علوم و دیگر متولیان علم و دانش وجود داشته باشد.

زلفی‌گل در پاسخ به این سوال که آیا بودجه این وزارتخانه برای سال آینده کافی است، اظهار داشت: انتظار این است که رشد بودجه دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و حوزه علم و فناوری خیلی بیشتر باشد چون هسته‌های رشد، شرکت‌های دانش پایه و دانش بنیان هم آغاز آنها در دانشگاهها و هم در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری کرده اند، هرچقدر در این زمینه بیشتر هزینه کنیم، منجر به رشد شرکت های دانش پایه، دانش بنیان، اشتغالزایی و رونق تولید می شود.

دانشگاه‌های دارای مجوز برای ارائه کدصحت مشکلی ندارند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین درباره کد صحت و اینکه برخی از دانشجویان مراکز غیردولتی برای گرفتن کد صحت با مشکلاتی مواجه هستند نیز گفت: بعید می دانم این مشکلات وجود داشته باشد چون دانشگاه هایی که از وزارت علوم، شورای گسترش آموزش عالی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی  مجوزهایی را دریافت کرده اند، نباید این مشکلات را داشته باشند.

بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف بیش از ۳۶ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۰۴ میلیارد و ۶۲۸ میلیون ریال است. همچنین اعتبارات فصل آموزش عالی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۵ هزار و ۹۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است که حدود ۳۵/۳۵ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ رشد نشان می دهد.

طبق اعلام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، سهم این اعتبارات از «مصارف بودجه عمومی دولت» و از «مصارف بودجه کل کشور» به ترتیب حدود ۳/۶۶ درصد و ۱/۵۲درصد است. همچنین، حدود ۷۷/۷درصد از اعتبارات «فصل آموزش عالی» هزینه ای عمومی (۴۲ هزار و ۸۱۱ میلیارد تومان)، ۱۴/۸ درصد اختصاصی (۸ هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان) و ۷/۵ درصد تملک دارایی های سرمایه ای (۴ هزار و ۱۱۳ میلیارد تومان) در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، مجموع اعتبارات فصول پژوهش (پایه ای، توسعه ای و تحقیق و توسعه) در «امور آموزش و پژوهش» نزدیک به ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به همین اعتبارات در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ (حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان) حدود ۱۰ درصد رشد نشان می دهد. همچنین، مجموع اعتبارات فصول تحقیق و توسعه در امور ده گانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تنها ۱۳ درصد رشد داشته است که با احتساب نرخ تورم و رشد اندک اعتبارات پژوهشی می توان گفت رشد ارزش اعتبارات پژوهشی منفی بوده است.

ارسال نظر