شناسه خبر : 20938

سهم تولید علم‌ در ایران ۲۰۰ برابر‌ ارتقا پیدا کرد

سهم تولید علم‌ در ایران ۲۰۰ برابر‌ ارتقا پیدا کرد

سهم تولید علم ایران قبل از انقلاب یک صدم درصد بود که در سال ۹۹ با رشد ۲۰۰ برابری به جایگاه پانزدهم جهان ارتقا یافت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کمیت و کیفیت سهم تولید علم در ایران پس از انقلاب به اندازه‌ای رشد پیدا کرده که کشورمان از جایگاه ۵۴ جهانی به رتبه پانزدهم ارتقا یافته است.

مسئولان آموزش عالی می‌گویند که دلیل اصلی دو رقمی شدن رتبه ایران در سطح جهان، تنها استفاده از مهارت نیرو‌های خبره و کاربلد است که با فناوری‌های جدید توانسته اند به رفع نیاز‌های کشور بپردازند.

مثلا تعداد دانشگاه‌های کشور پیش از انقلاب ۱۵ بوده و امروزه به بیش از ۲۶۴۰ واحد رسیده است. تعداد مدارس از حدود ۴۷ هزار با رشد ۵ برابری به بیش از ۲۲۰ هزار مدرسه رسیده است.

به گفته وزیر علوم، ایران در تمام رشته‌ها جایگاه بین یک تا پانزدهم را دارا است و تمام این عوامل باعث شده اند تا میانگین رتبه علمی ایران در سطح جهان عدد ۱۵ را نمایش دهد.

زلفی گل گفت: تحصیل مقطع دکتری قبل از انقلاب اسلامی در کشور دایر نبوده است و از سال ۱۳۶۵ دانشگاه‌های ایرانی توانسته اند دانشجویان دکتری تربیت کنند. این موضوع باعث پیشرفت علمی کشور شده است؛ چرا که هر پایان نامه دانشجویی باعث رفع مشکلات جامعه می‌شود.

رشد کمی دانشجویان ایرانی؛ شاخص توسعه علمی کشور 

رشد کمی دانشجویان کشور یکی دیگر از شاخص‌های توسعه علمی در سال‌های پیش از انقلاب است که از ۱۷۰ هزار دانشجو به بیش از ۳ میلیون نفر ارتقا یافته ایم.

علی اکبر صبوری گفت: میزان استفاده کشور‌های خارجی از مجلات ایرانی، نشان دهنده کیفیت مقالات است؛ بنابراین بحث کمیت مقالات ایرانی به دهه ۷۰ و ۸۰ و کیفیت به دهه ۹۰ بر می‌گردد.

۱۵ هزار مجله در یکی از پایگاه‌های استنادی دنیا نمایه شده اند و انتشار هر کدام از آن‌ها به عنوان تولید علمی شناخته می‌شود.

صبوری اضافه کرد: در سال ۱۳۵۴ تعداد مقالات علمی کشور ۳۷۱ مورد بوده است؛ یعنی سهم ما در دنیا ۸ صدم درصد را در آن زمان نشان می‌دهد. در سال ۱۳۶۴ تعداد مقالات ۱۳۱ مورد بوده که بیانگر سهم ۱۵ هزارم درصد ایران در بین المللی سازی مقالات علمی است.

در سال ۲۰۰۰ تعداد مقالات علمی کشور ۱۴۶۷ مورد با جایگاه ۴۸ بوده است و رشد ۱۰ برابری را نشان می‌دهد و سهم جهانی ایران در تولید علم به ۱۴ صدم درصد جهانی می‌رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در سال ۱۳۸۱ از لحاظ تولیدات علمی به رتبه ۲۲ رسیده ایم و با ۱۹ هزار و ۶۳۱ مقاله یک درصد تولیدات علمی جهان را به خود اختصاص داده ایم و هم اکنون تنها روی کیفیت دانشگاه‌ها و مقالات علمی تاکید می‌شود.

در سال ۲۰۲۰ تعداد مقالات ایرانی حدود ۵۳ هزار و ۹۰۲ مقاله بود که موفق شدیم از یک صدم تولید علم ایران در سال ۵۷ به رشد ۲ درصدی با رتبه ۱۵ جهانی در سال ۹۹ برسیم.

محمدجواد دهقانی گفت: در رتبه بندی جهانی ۲۰۲۱-ISC تعداد ۲۳۰۰ دانشگاه از ۱۰۷ کشور و ۶ قاره جهان حضور داشته که از ایران تعداد ۵۱ دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارند. این در حالی است که در رتبه بندی جهانی ISC سال ۲۰۲۰ از ایران ۴۶ دانشگاه حضور داشتند.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری افزود: یکی از مهمترین دستاورد‌های رتبه بندی جهانی، ایجاد یک پایگاه داده از جزئیات کامل اطلاعات علمی و پژوهشی کشور‌ها و دانشگاه‌های تراز اول دنیا است که در نتیجه آن امکان برنامه ریزی و تهیه نقشه راه، به منظور دستیابی به اهداف و چشم انداز کشور و نیز دانشگاه‌های کشور در سطح بین المللی وجود خواهد داشت.

نمودار

شتاب ده برابری جهانی تولید علم ایران در فاصله زمانی ۴ سال 

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه‌های ایرانی از فاصله زمانی ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۰ با شتاب ده برابری جهانی در تولید برون‌داد‌های علمی حرکت پژوهشی موثری انجام داده اند.

به گفته مسئولان دانشگاهی، میزان رشد علم در کشور کافی نیست و باید با تلاش فراوان برای دانش آموختگان دانشگاهی بستر سازی انجام شود تا آن‌ها به شغل مناسب خود دست یابند.

رشد علمی ایران در سال‌های اخیر موجب شد که کشورمان از گردونه رقابت با کشور‌های کمتر توسعه یافته که روزی رقیب محسوب می‌شدند عبور کرده و به میدان رقابت با مدعیان اصلی علم و فناوری در جهان وارد شود.

ارسال نظر