اختصاصی چابک آنلاین؛

گریز ۹ میلیون موتور سیکلت فاقد بیمه‌نامه از قانون در خیابان‌های پایتخت

گریز 9 میلیون موتور سیکلت فاقد بیمه‌نامه از قانون در خیابان‌های پایتخت

شمار موتورسیکلت‌ها در کشور از مرز ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه گذشته و آمار شوکه کننده بیمه مرکزی تایید کرده که تنها ۲ میلیون از این موتورسیکلت‌ها از بیمه شخص ثالث برخوردار هستند!

چابک آنلاین، زهرا نامداری، به تازگی غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد که در سال 98 تنها 2 میلیون از 11 میلیون موتور سیکلت فعال در کشور از بیمه شخص ثالث برخوردار بوده‌اند.

ساده‌تر اینکه بیش از 9 میلیون موتورسیکلت در کشور از بیمه شخص ثالث برخوردار نیستند.

هرچندکه بیمه مرکزی و صندوق تامین خسارت‌های بدنی برای جذب موتورسیکلت سواران به تهیه بیمه شخص ثالث، جرائم مربوط به نداشتن این بیمه‌نامه را بخشیده اند.

برآورد می شود که35 درصد وسائل نقلیه فعال در کشور را موتورسیکلت‌ها تشکیل می دهند.

جالب تر اینکه این تعداد موتورسیکلت، بیش از 30 درصد تصادفات را رقم می‌زنند.

آمارهای اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ چه می‌گوید؟

سرهنگ احسان مومنی، رییس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفته که 48 درصد فوت شدگان تصادفات پایتخت در سه ماهه نخست سالجاری مربوط به موتورسیکلت سواران بوده که این آمار نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

وی،اذعان داشته که ۵۶ درصد از تصادفات موتورسیکلت سواران در معابر بزرگراهی پایتخت رخ داده که 50 درصد از جانباختگان نیز جوان و دارای سنی بین ۱۸ تا ۳۰ سال هستند.

به گفته مومنی، عمده دلایل این تصادفات نیزعدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی بوده و عدم استفاده از کلاه ایمنی نیز بر افزایش شدت جراحات و مرگ موتورسواران تاثیر زیادی داشته است.

برکسی پوشیده نیست که سطح رعایت صحیح قوانین و مقررات رانندگی در بین برخی از راکبان موتورسیکلت‌ها چندان هم بالا نیست.

گفته می شود که حتی بخشی ازآنها فاقد گواهینامه یا کارت موتورسیکلت هستند.

براساس قوانین، فردی که قصد خریدوفروش موتورسیکلت را دارد، باید بیمه‌نامه داشته باشد و به‌همین دلیل بیشتر خرید وفروش‌های موتورسیکلت بدون انتقال سند انجام می‌شود تا بیمه را پرداخت نکنند.

شاید یکی از علت‌های تلنبار شدن موتورسیکلت‌ها در پارکینگ‌های توقیف وسایل نقلیه در ارتباط باهمین مساله باشد.

اما چه عاملی سبب پایین بودن استقبال موتورسیکلت سواران از بیمه نامه شخص ثالث شده است؟

دبیرکارگروه تخصصی اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران، به چابک‌آنلاین گفت که اولین علت که سبب عدم استقبال موتورسواران از بیمه شخص ثالث می‌شود این است که اراده جدی در مسئولان اجرای قانون بیمه نامه شخص ثالث وجود ندارد تا راکبان موتورسیکلت‌ها را واردار به تهیه این بیمه نامه کند.

علی اصغر عنایت، افزود: علیرغم آنکه در چند سال اخیر بیمه مرکزی، شورایعالی بیمه و صندوق تامین خسارت‌های بدنی بارها جرایم دیرکرد راکبان موتورسیکلت‌ها را بخشیده‌اند تنها ، میزان کمی از موتورسواران دارای بیمه شخص ثالث افزایش پیدا کرده و این افزایش قابل ملاحظه نبوده است.

به گفته وی، نزدیک به 80 تا 85 درصد موتورسواران فاقد بیمه شخص ثالث هستند که مهمترین مساله در عدم استقبال موتورسواران از بیمه شخص ثالث  احساساتی عمل کردن مردم،با راکبان موتورسیکلت‌هایی است که با یک خوردو تصادف کرده و مقصر هم هستند.

دبیرکارگروه تخصصی اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران، با اشاره به خسارت‌های مالی و جانی شدیدی که براثر تصادفات موتورسیکلت ها با خودروها به وجود می‌آید، ادامه داد: در بیشتر مواقع موتورسیکلت سواران مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند و همین امر باعث به وجود آمدن حادثه می‌شود و اگر خسارت مالی باشد علیرغم اینکه این موتورسواران مقصر هستند صاحب وسیله نقلیه از خسارت خود گذشت می‌کند.

عنایت افزود که "حتی در خسارت جانی همه دست اندرکاران رسیدگی به این حوادث به‌دنبال آن هستند که به نحوی وسیله نقلیه را در حادثه مقصر بشناسند که راکب موتورسیکلت بتواند از مزایای بیمه شخص ثالث استفاده کند، این احساستی عمل کردن درحوادث و گذشتی که صاحبان وسیله نقلیه می‌کنند باعث شده که موتورسواران احساس کنند درصورت بروز حادثه ولواینکه مقصر حادثه هم باشند تقریبا چیزی نباید بدهند و در نهایت هم باعث می‌شود که وسیله خود را بیمه نکنند."

به گفته وی در صورتی که مقررات و قوانین به شدت رعایت شده و احساساتی عمل نکنیم موتورسواران متوجه می‌شوند که نه تنها خسارت آنها جبران نمی شود بلکه باید خسارت طرف مقابل را هم پرداخت کنند و اینگونه برای راکب موتورسیکلت به صرفه است که بیمه نامه شخص ثالث را تهیه کند.

دبیرکارگروه تخصصی اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران، اظهار کرد که مبلغ حق بیمه شخص ثالث موتورسیکلت ها در مقایسه با خطراتی که دارند قابل مقایسه نیست یعنی اگر بخواهیم خطر واقعی موتورسیکلت را ببینیم باید از همه وسایل نقلیه حق بیمه بیشتری بپردازند در حالیکه در قانون شخص ثالث، هیات وزیران و شورایعالی بیمه مساعدت بسیاری در این حوزه داشته و حق بیمه‌ها کاهش داده اند.

عنایت در خصوص نقش صندوق تامین خسارت های بدنی گفت: صندوق تامین خسارت های بدنی در این بین تنها می تواند خسارت ها را ببخشد تا تعداد موتورسواران بیمه شده را بیشتر کند اما کار دیگری نمی تواند انجام دهد.

مساله موتورسیکلت سواران بدون بیمه نامه درحالی به یکی از معضلات بدل شده که به‌نظر می‌رسد باید عزمی جدی میان دستگاه‌های مختلف و البته دستگاه‌های قانونگذار ایجاد شود.

در شرایط فعلی عدم نظارت کافی برآموزش موتورسیکلت سواران، کم‌کاری برخی دستگاه‌ها در ارتقای استاندارد موتورسیکلت‌ها و نظارت بر تخلفات موتورسیکلت سواران و محدودنکردن برخی از معابر و تونل‌های شهری برای  جلوگیری از تردد موتورسیکلت ها از جمله مواردی است که در وقوع تصادفات رانندگی موتورسیکلت سواران موثر بوده است.

بی‌شک  برای ارتقا فرهنگ استفاده صحیح از این وسیله نقلیه تلاش بیشتری شده و با اجرا و رعایت دقیق مقررات از آسیب‌های مختلف در این حوزه جلوگیری شود.

 

ارسال نظر