شناسه خبر : 33637

اختصاصی چابک آنلاین؛

سرمایه گذاری در ساخت و ساز مسکن فاقد صرفه اقتصادی است

سرمایه گذاری در ساخت و ساز مسکن فاقد صرفه اقتصادی است

دبیرکانون سراسری انبوه سازان مسکن، با توجه به شرایط و بودجه صنعت ساخت و ساز،پیش بینی کرد که در حال تجربه رکود تورمی در عرصه ساخت وساز هستیم که باعث خروج بیشتر سرمایه گذاران از این صنعت می شود.

به گزارش چابک آنلاین، رامین گوران، درگفت و گو با چابک آنلاین، گفت:شرایط و هزینه هایی که درباره اخذ مالیات وبیمه، به مرحله اجرا گذاشته شده باعث می شود که سرمایه گذاری در زمینه ساخت و ساز صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی، گفت که در حال حاضر علاقه ای برای ساخت وساز مسکن در بین سرمایه گذاران وجود نداردبه همین دلیل روند ساخت وساز به صورت کاهشی بوده واین امر باعث می شود که سرمایه گزاران از این حوزه خارج شوند.

گوران، افزود: برای بهبود وضعیت صنعت ساختمان روش های مختلفی وجود دارد ولی بهترین کار این است که دولت سیاست گذاری های کلان را انجام دهد و در شرایط فعلی، راه حل غیر از متقاضی محور بودن طرح ها است درحالیکه سرمایه بخش خصوصی  باید وارد این جریان شود و در سیاست های کلان روش هایی را باید انجام داد که باعث تشویق سرمایه گذاران در این بخش شود.

گوران، با ذکر مثالی توضیح داد که بخشنامه ای که درباره بخش فرسوده صورت گرفت فرصتی ایجاد کرد که سازندگان در این بخش وارد شوند ولی در این بخش نامه مشکلاتی از قبیل مالکیت وجود دارد که باید الگو و روش هایی را برای این بخش طراحی کرد تا این مشکلات برطرف شود.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان مسکن، درباره قدرت خرید جامعه و منابعی که در این صنعت وجود دارد، گفت: در حال حاضر شرایط به گونه ای است که بیشتر قشر متوسط توانایی خرید مسکن را ندارند حتی کسانی که خانه اولی هستند هم وضعیت مشابهی دارند، هر مقداری که تولید مسکن وجود داشته باشد در بازار مسکن تاثیر خواهد داشت و میزان تقاضا برای خرید مسکن به میزان تولید و تقاضا بستگی دارد.

وی، اظهارکرد: دربازار مسکن منابع به صورت مقطعی و جهت دار وارد می شوند و هنگامی که بازار دچار رکود شود سرمایه گذاران به بازار های دیگر مهاجرت می کنند، در صورتیکه بازار سرمایه یک روند همیشه فعال ندارد.

گوران، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در دولت قبل به گونه ای بود که انگار مسئولیت خود را در قبال ساخت  مسکن فراموش کرده بود اما با تغییر وزیر اتفاقات و تفکرات نوآورانه ای اجرایی شد ولی هنوز نگاه کلی در وزارت خانه نگاه قبلی است. 

وی، افزود:هنوز تفکر خلاقانه و نو در این زمینه وارد مرحله اجرایی نشده و صنعت ساختمان وزارت خانه را به عنوان سیاست گذار در این زمینه می شناسد اما متاسفانه این وزارتخانه وارد حوزه ساخت و اجرا شده درحالیکه در حوزه ساخت باید سیاست گذاربوده و تسهیل گری داشته باشد.

 

ارسال نظر