شناسه خبر : 26963

اختصاصی چابک آنلاین؛

سرمایه گذاری در زمینه صنعتی سازی ساختمان ریسک بالایی برای سرمایه گذاران دارد

سرمایه گذاری در زمینه صنعتی سازی ساختمان ریسک بالایی برای سرمایه گذاران دارد

یک عضوکار گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، گفت: درحال حاضر سهم صنعت ساخت و ساز استان فارس از فن آوری های نوین ساختمانی کمتر از ۵ درصد است و تولیدات بسیاری از صنایع و کارخانه هایی که در زمینه صنعتی سازی فعال بودند، متوقف شده است.

چابک آنلاین، شراره عبازاده ، علی عراقی، درگفت وگو با چابک آنلاین، افزود: دلایل مختلفی وجود دارد که مانع از ایجاد مشوق برای توسعه فعالیت صنعتی سازی ساختمان ها در استان فارس شده که از عمده دلایل آن می توان به عدم آشنایی کافی مهندسان از ساخت و ساز به روش صنعتی و در دسترس نبودن فناوری ها و یا انحصاری بودن برخی از فناوری های نوین ساختمانی اشاره کرد.

وی،خاطرنشان کرد که در تمام کشورهای دنیا استفاده از فناوری های نوین ساختمانی ، موجب کاهش هزینه های ساخت و ساز می شود اما در کشور ما فناوری نوین ساختمانی با قیمت های بالاتری عرضه می شوند و همین امر عامل بازدارنده ای برای حرکت صنعت ساختمان کشور به سمت فناوری های روز است.

عضوکار گروه تخصصی معماری  سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، بیان داشت: در حال حاضر سرمایه گذاری در حوزه صنعتی سازی به دلیل هزینه بالا، عدم دسترسی آسان به فناوری های نوین و وابستگی بالا به نیروهای متخصص و حرفه ای در این زمینه ، دارای ریسک بالایی برای سرمایه گذاران است .

عراقی، با اشاره به راهکارهای موثر برای فراهم ساختن بستر صنعتی سازی دراستان فارس، گفت: قدم اول و مهم برای حرکت صنعت ساخت وساز به سمت فن آوری های نوین، آموزش مردم ، مهندسین و بخصوص سرمایه گذاران در راستای شناخت جایگاه و ارزش صنعتی سازی ساختمان است .

وی، افزود: قدم بعدی برای فراهم سازی بستر صنعتی سازی ساختمان این است که وزارت راه وشهرسازی شرایطی را مهیا کند که برخی از پروژه ها مجاز به استفاده از فن اوری های نوین ساختمانی باشند و از طرف دیگر تعریف پروژه های بزرگ انبوه سازی نیز فرصت بسیار مناسبی برای ساخت و ساز به روش فن اوری های نوین و حرکت به سوی صنعتی سازی ساختمان است.

این کارشناس مسکن، با اشاره به اینکه تفاوت هزینه ساخت و ساز هرمترمربع ساختمان به روش سنتی با روش صنعتی حداقل ۲۰ درصد است، گفت: قیمت تمام شده ساختمان به روش صنعتی  با توجه به نوع فن اوری های به کارگرفته شده در ساخت و ساز متفاوت است اما در حال حاضر هزینه های تمام شده هر مترمربع ساختمان با برخی فناوری های  صنعتی ،حداقل ده میلیون است.

 

ارسال نظر