شناسه خبر : 26560

بحران عقب‌ماندگی در صنعتی‌سازی مسکن

بحران عقب‌ماندگی در صنعتی‌سازی مسکن

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران صنعت ساختمان، فقدان ضوابط و معیارهای طراحی و تولید صنعتی مسکن و برنامه‌ریزی راهبردی را از موانع صنعتی‌سازی مسکن نام برد و گفت: کشور با بحران عقب‌ماندگی در این صنعت مواجه است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، عبدالرضا نائینی در نخستین رویداد فناورانه صنعت ساختمان و مسکن که در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، با بیان اینکه فرصت کمی برای برگشت به رقابت‌پذیری مسکن در اختیار داریم، افزود: ما در مسیر بحران برای تحقق توسعه صنعتی‌سازی مسکن قرار داریم، از این رو اجرای طرح نهضت ملی مسکن  را غنیمت می‌دانیم تا با تمام تلاش، اهداف این حوزه را محقق کنیم.

وی ادامه داد: ساخت مسکن ارزان‌قیمت برای اقشار کم درآمد در طرح نهضت ملی مسکن یک اقدام شجاعانه است و اگر منابع آن را تامین کنیم، قادر خواهیم بود به نحو احسن طرح را اجرایی کنیم، ولی آنچه که به نظر می‌رسد، تحقق این طرح دشوار است.

نائینی با بیان اینکه ما طرح مسکن مهر را از دست دادیم، ابراز امیدواری کرد که با همفکری هم فرصت نهضت ملی مسکن از دست نرود.

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان و فناوران صنعت ساختمان اجرای طرح‌های عظیم ملی را نیازمند عزم ملی، سرمایه گذاری و ساماندهی دانست و یادآور شد: در بخش ساخت و ساز، کشور با بحران عقب ماندگی مواجه است و تمرکز بر فناوری از اولویت‌های کافی برخوردار نیست و در آن همه ظرفیت‌های دانشی چون دانشگاه‌ها و جامعه مهندسین وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حوزه صنعت ساختمان‌سازی با ظرفیت‌های اساسی تولید و طراحی به میدان نیامده‌ایم‌، افزود: در پروژه‌های کلان، تامین منابع از مسائل گلوگاهی است.

وی با طرح این سوال که چرا با ساخت گرانقیمت پارکینگ برای ساختمان‌ها، زمان ساخت را افزایش می‌دهیم، گفت: ما با تصمیم گیری‌های درست، می‌توانیم ۲۰ تا ۲۴ درصد منابع مالی را کنترل کنیم.

نایینی، فقدان ضوابط و معیارهای طراحی و تولید صنعتی مسکن، فقدان برنامه‌ریزی راهبردی از جمله طراحی جامع توسعه مسکن، عدم ساماندهی زیر ساخت‌های طراحی و تولید مسکن، فقدان نظام ساختاری مناسب با تحول بنیادی در فرایند طراحی و بسترسازی نظری توسعه صنعت مسکن را از جمله موانع در توسعه صنعتی‌سازی مسکن نام برد.

ارسال نظر