شناسه خبر : 33450

تحلیل بنیادین سهام بانک صادرات از منظر NAV

تحلیل بنیادین سهام بانک صادرات از منظر  NAV

هدف ازسرمایه گذاری به طور معمول،افزایش ارزش دارایی سهامداران است.

به گزارش چابک آنلاین، دراین راستا سرمایه گذاران و تحلیلگران به دنبال یافتن ارزش واقعی شرکت ها، سهام و سایر اوراق بهادار هستند تا با خرید آن‌ها به قیمتی ارزانتر از ارزش ذاتی و فروش آن در قیمت بالاتر، سود مد نظر خود را کسب کنند.

راه‌های متفاوتی برای بدست آوردن ارزش ذاتی (یا ارزش واقعی) شرکت ها و واحدهای تجاری و سهام آن‌ها وجود دارد که خالص ارزش دارایی که با نام اختصاری NAV شناخته می‌شود یکی از آن‌هاست.

ارزش خالص دارایی (Net Asset Value) یا به اختصار NAV ارزش خالص یک واحد تجاری را نشان می‌دهد و به عنوان ارزش کل دارایی‌های آن واحد منهای ارزش کل بدهی‌های آن محاسبه می‌شود.

این شاخص معیاری استاندارد شده به حساب می آید که می‌توان از آن به‌منظور انجام مقایسه عملکرد شرکت‌ها استفاده کرد.

کلیات بانک صادرات

یکی از سهامی که در شرایط فعلی بازار بورس، بعنوان سهام ارزشمند و زیر ارزش ذاتی می­ توان در مورد آن به بحث و بررسی پرداخت، سهام بانک صادرات است.

بانک صادرات ایران در سال 1331 به عنوان «بانک صادرات و معادن» به ثبت رسید و در سال 1388 در بورس با نماد «وبصادر» پذیرفته شد.

آخرین تغییرات سرمایه­ ای بانک صادرات پس از پذیرش در بورس به شرح ذیل بوده است:

1

بر اساس اطلاعات منتشره از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سهم بانک صادرات از بازارهای سپرده و تسهیلات شبکه بانکی کشور در پایان آذر ماه به ترتیب 7.4 و 7.5 درصد است.

حضور در اقصی نقاط داخل و خارج از کشور با 2.000 شعبه و بانک مستقل که بعضا در بهترین نقاط تجاری و اقتصادی کشور واقع شده اند، از یک سو و اعتماد عامه مردم به این بانک و برندینگ قوی آن از سوی دیگر، سرمایه اجتماعی قابل توجهی به شمار می­رود.

این بانک در حال حاضر 1.585 شعبه در استان­ ها، 366 شعبه در تهران و 24 شعبه در مناطق آزاد دارد.

در خارج از کشور هم 22 شعبه، 3 دفتر سرپرستی و 2 بانک مستقل در خارج از کشور، سهم عمده ­ای در فعالیت ­های بانکی بین المللی می­ تواند ایفا کند.

علاوه بر این استقرار بیش از 5.200 دستگاه خودپرداز، بیش از 800 هزار پایانه فروش، حدود 7000 پایانه شعب و صدور حدود 32 میلیون کارت فعال، نشان­ دهنده فعالیت قابل توجه بانک در نظام جامع و فناوری به ­روز است.

برای برآورد NAV بانک صادرات، دارایی­ های بانک را در سه حوزه سرمایه ­گذاری در شرکت­ های بورسی، شرکت­ های غیربورسی و نیز حوزه املاک و مستغلات می ­توان مورد بررسی قرار داد که در ادامه بطور مختصر به بررسی کلی هرکدام از آن ها می پردازیم:

الف) پرتفوی بورسی بانک صادرات

بانک صادرات به دلیل قدمت و سابقه حضور طولانی ­مدت در بازار سرمایه، پرتفوی نسبتا متنوعی از سهام بازار سرمایه را در تملک خود قرار داده است.

پرتفوی متنوعی که شامل طیف وسیعی از صنایع مختلف که عمدتا تحت شرکت «گروه مالی سپهر» دسته­ بندی شده و سهام پالایشگاهی و خودرویی و برقی که بصورت مستقیم تحت مالکیت بانک است. 

3

مهمترین سرمایه‌گذاری­ های بانک در بخش پرتفوی بورسی، عمدتا شامل مالکیت حدود 93.5 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری سپهرصادرات است که وزن 68 درصدی  از پرتفوی بورسی این بانک را تشکیل می دهد.

پالایشگاه­ های مهم کشور مانند شپنا، شتران، شبندر و تبریز حدود 29 درصد از پرتفوی بورسی را تشکیل می­دهند.

ب) پرتفوی غیربورسی بانک صادرات

مهم‌ترین سرمایه‌گذاری ­های غیربورسی بانک صادرات متشکل از پرتفویی شامل 98 درصد نیروگاه سپهر زواره، 14.3 درصد سهام بانک قرض الحسنه مهر ایران، 40 درصد شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، 21 درصد ملی انفورماتیک و ... را دارد.

4

اهم نکات تحلیلی پرتفوی غیربورسی بانک صادرات به شرح ذیل است:

نیروگاه سپهر زواره با ظرفیت 500 مگاوات براساس شرکت های مشابه در بورس ارزش گذاری شده است

بانک قرض الحسنه مهر ایران با توجه به گزارش های شش ماهه خود توانسته 15،285 میلیارد ریال سود خالص بسازد و پیش بینی می­ شود در انتهای سال بتواند بیش از 27،513  میلیارد ریال سود خالص محقق سازد.

پتروشیمی گچساران که در اسفند 1401 دارای پیشرفت فیزیکی 94 درصدی بوده و با ظرفیت سالیانه حدود 1 میلیون تن اتیلن جزو زیر مجموعه وسپهر بوده که عمده سهامدار آن صادرات است.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی که عمده سهام داران وسپهر است و در سال 1401 توسط سازمان خصوصی ­سازی 900 هزار میلیارد ریال ارزش گذاری شده که برآورد می­ شود بصورت محافظه ­کارانه حداقل حدود 1500 هزار میلیارد ریال عرضه شود.

شرکت انرژی سپهردارای سه طرح دنا، سبلان و سیراف است که هریک به ظرفیت 1.650 میلیون تن متانول بوده و برآورد می شود حدود 1 میلیارد دلار ارزش داشته باشد که جزو زیر مجموعه ­های وسپهر است.

ج) املاک و مستغلات بانک صادرات

از مهمترین دارایی‌های این بانک می­ توان به املاک و مستغلات آن اشاره کرد که با توجه به آخرین گزارش  ارزش‌گذاری که در سال 97 انجام شده معادل 175.353 میلیارد ریال برآورد شده است.

برای تخمین ارزش روز املاک و مستغلات از یک مقایسه نسبتا ساده یعنی تغییرات میانگین هر متر مربع در تهران می­ توان استفاده کرد؛ با این توضیح چنانچه میانگین قیمت هر متر آپارتمان در تهران در مقطع ارزیابی دارایی ­ها یعنی مهر 1397، 8 میلیون تومان در نظر بگیریم مرکز آمار ایران میانگین قیمت یک متر مربع مسکن در تهران برای دی ۱۴۰۱ معادل ۵۴ میلیون و ۹۶۳ هزار تومان اعلام کرده که برای اردیبهشت ماه 1402 بطور متوسط می ­توان 58 میلیون تومان در نظر گرفت.

بر این اساس می­ توان بدون احتساب ارزش املاک و مستغلات خریداری شده طی این فاصله زمانی، ارزش دارایی­ های ثابت بانک را بصورت کاملا محافظه ­کارانه 1.295 هزار میلیارد ریال می ­توان برآورد کرد. 

جمع بندی خالص ارزش دارایی های بانک صادرات

با توجه به مطالب قبلی، بانک صادرات با دارا بودن پرتفوی بورسی به ارزش 1،061،457 میلیارد ریال و پرتفوی غیر بورسی و املاک و مستغلات به ارزش 1،069،606 میلیارد ریال، دارای ارزش دارایی به مقدار  1،786،699  میلیارد ریال  است.

با در نظر گرفتن سرمایه ثبتی معادل  175،353  میلیارد ریال، خالص ارزش دارایی های بانک صادرات به ازای هر سهم معادل  12،715ریال می شود.

5

پتانسیل های رشد

امکان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها هر پنج سال یکبار وجود دارد که امسال می ­تواند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ­ها مجددا انجام شود.

با توجه به اینکه تمام فعالیت ­های بانکی اعم از تسهیلات، نسبت­ های نظارتی همگی منوط و وابسته به نسبت کفایت سرمایه است و نسبت کفایت سرمایه بانک در حال حاضر حدود 1.5 و کمتر از 2 است، بانک لازم است که هرچه سریع­تر به سمت انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی­ ها حرکت کند.  

عرضه توسعه نیشکر

پتانسیل شعب خارج از ایران

پتانسیل تسعیر ارزی

گزارش‌ تحلیلی موجود ، حاصل تلاش‌های گرو‌ه تحلیلی سبد گردان تصمیم بوده و فاقد هر گونه توصیه به خرید،‌ فروش یا نگهداری سهم است.

  • behnazz

    afarin

ارسال نظر