بیمه آسماری؛

بیمه حمل و نقل کالا یا بیمه باربری، قدیمی ترین رشته در بیمه های بازرگانی است. در این نوع بیمه خسارت های وارد شده با کالا در اثر وقوع خطرهای بیمه شده در مسیر حمل، جبران می شود.

به گزارش چابک آنلاین، با توجه به اینکه افراد ذینفع در معاملات بین المللی (خریدار، فروشنده بانک و شرکت های حمل و نقل) ملیت های مختلفی دارند و در هر کشور، قوانین و مقررات خاصی حاکم است، برای هماهنگی بیشتر در اکثر کشورهای دنیا از شرایط یکسانی برای ارائه پوشش بیمه نامه های حمل و نقل استفاده می شود.

شرایط C

خطرهای بیمه شده

آتش سوزی، انفجار، به گل نشستن و زمین گیر شدن، برخورد با کف دریا، غرق، واژگونی یا از راه و ریل خارج شدن وسیله حمل زمینی، تخلیه اضطراری کالا در بندر، تصادم یا برخورد کشتی یا شناور با هر وسیله حمل دیگر و یا با اجسام خارجی به جز آب، تلف یا آسیب وارده به کابای مورد بیمه کشتی در اثر فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی، به دریا انداختن کالا جهت سبک سازی کشتی سهم الشراکه بیمه گذار از زیان همگانی و هزینه های نجات (SALVAGE) و تحقق شرط مسئولیت مشترک در تصادم.

شرایط B

خطرهای بیمه شده

کلیه خطرهای بیمه شده در شرایط C و همچنین خطرهای زیر در شرایط B تحت پوشش قرار می گیرند: زلزله، آتشفشان، صاعقه، به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی، ورود آب دریا، دریاچه یا رودخانه به کشتی، شناور، وسیله حمل، کانتینر یا انبار کالا، تلف کلی هر بسته کامل از کالا حین بارگیری یا تخلیه از کشتی یا شناور، همچنین خطرهای اضافی دزدی، دله دزدی، پارگی، قلابزدگی، آبدیدگی، روغن زدگی، شکست، ریزش و کسری و خسارت ناشی از کالاهای دیگر بر حسب نوع کالا با منظور نمودن درصد یا مبلغی به عنوان فرانشیز تحت پوشش بیمه می باشد.

موارد استثناء در شرایط B و C

تلف، آسیب یا هزینه ناشی از سوء عمل ارادی بیمه گذار، نشت و ریزش عادی، کسر عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی و پوسیدگی عادی مورد بیمه، تلف، آسیب یا هزینه ناشی از کافی نبودن یا نامناسب بودن بسته بندی با آماده سازی مورد بیمه برای حمل، (بسته بندی) بارچینی در کانتینر و لیفت وان، نیز شامل این موارد می شود به شرطی که چنین عملی قبل از شروع بیمه کالا به وسیله بیمه گذار یا کارکنان وی انجام شده باشد، تلف، آسیب یا هزینه ناشی از عیب ذاتی یا ماهیت مورد بیمه، تلف، آسیب یا هزینه ای که علت اساسی آن تأخیر باشد، حتی اگر این تأخیر از خطرهای بیمه شده ناشی شود. (به استثناء هزینه های قابل پرداخت در خسارت همگانی)، تلف، آسیب یا هزینه ناشی از ورشکستگی یا اعسار مالکان، مدیران و اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی و یا قصور در انجام تعهدات مالی از طرف یکی از آنها، آسیب و تخریب عمدی کالای مورد بیمه یا قسمتی از آن توأم با سوءنیت از طرف هرکس.

تلف، آسیب یا هزینه ناشی از کاربرد هر نوع سلاح جنگی که با انرژی اتمی یا شکست و یا ترکیب هسته ای و یا واکنش مشابه دیگری که با نیرو و یا ماده رادیو اکتیو عمل نماید.

بیمه نامه حمل داخلی

در این نوع بیمه نامه، مورد بیمه در مقابل خطرهای ناشی از آتش سوزی وسیله نقلیه، تصادف و واژگونی وسیله نقلیه و ... حسب مورد، تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

بیمه نامه مسئولیت شرکت های حمل و نقل داخلی

شرکت ها و مؤسسات حمل و نقل داخلی براساس قانون تجارت و سایر مقررات مربوطه، موظفند محصولاتی را که توسط ارسال کنندگان و صاحبان کالا جهت حمل به مقاصد برسانند. با توجه به قلمرو توسعه شهرها و پیشرفت روز افزون صنعت، تکنولوژی در عصر حاضر و افزایش ارزش کالا، مسئولیت شرکت های حمل و نقل نیز افزایش یافته است. جبران آثار اقتصادی خطرهای متعدد در جاده های بین شهری از جمله تصادف، واژگونی، آتش سوزی و ... جزء مسئولی مؤسسات حمل و نقل می باشد. در صورت وقوع هر یک از خطرهای مذکور مسئولیت سنگینی ایجاد خواهد شد که جبران آن برای شرکت های حمل و نقل به آسانی امکان پذیر نخواهد بود. با این بیمه نامه، شرکت ها و مؤسسات حمل و نقل می توانند ضمن اعمال دقت و مراقبت های لازم، با خاطری آسوده مبادرت به حمل و نقل کالا نموده و مسئولیت ناشی از خسارت های وارده به محصولات مورد حمل (که در اثر خطرهای بیمه شده حادث شده باشد) را به بیمه آسماری واگذار نمایند. بیمه نامه مسئولیت شرکت های حمل و نقل داخلی به صورت قرارداد سالیانه تنظیم می شود و نرخ حق بیمه آن نیز نازل است.

 

ارسال نظر