شناسه خبر : 41939

اختصاصی چابک آنلاین؛

چند درصد درآمد خانوارهای عمانی صرف هزینه آب و برق و اینترنت می شود؟

چند درصد درآمد خانوارهای عمانی صرف هزینه آب و برق و اینترنت می شود؟

قیمت هر ریال عمان تقریبا در محدوده ۱۳۰ هزار تومان است.

چابک آنلاین،فواد پورعبادی، همین امر موجب شده که برخی از مردم کشورمان در مورد هزینه زندگی در کشور عمان سوالات متعددی داشته باشند.

اما با نگاهی دقیق تر به هزینه چهار قلم اساسی آب ، برق ، بنزین و اینترنت در کشور عمان، مشخص خواهد شد که هر خانوار عمانی در ماه چقدر هزینه این اقلام را می پردازد.

بررسی های انجام شده خبرنگار چابک آنلاین نشان می دهد که به طور میانگین هر خانواده عمانی درماه بین ۴۰ تا ۸۰ ریال یعنی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، پول آب پرداخت می کند.

یکی از دلایل اصلی گران بودن بهای آب در کشور عمان، کمبود آب شیرین  دراین کشوراست.

زیرا عمان کشوری بیابانی و گرم بوده و ورود تکنولوژی های  آب شیرین کن و تبدیل آب دریا به آب مصرفی هزینه بسیار سنگینی را در پی دارد.

بر همین اساس قیمت آب در این کشور بالاست و یارانه ای هم بابت آن اختصاص نمی یابد .

برق نیز وضعیت تقریبا مشابهی در عمان دارد.

بررسی ها نشان می دهند که هر خانواده عمانی در ماه بین ۴۰ تا ۱۲۰ ریال پول قبض برق پرداخت می کند.

این یعنی ۵ میلیون و ۲۰۰ تا ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان.

در مورد بنزین اما وضعیت کمی متفاوت است.

دولت این کشور کارت سوختی برای هر خودرو در اختیار مالکان خودروها قرار داده که به طور ماهیانه حدود ۶۰ لیتر بنزین با نرخی ارزانتر در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

مازاد بر آن را هر شهروندی باید با قیمت آزاد خریداری کند.

یعنی سیستمی شبیه به کشورمان با این تفاوت که هر لیتر بنزین یارانه ای در عمان چیزی در حدود ۲۳ هزار تومان و بنزین آزاد تقریبا ۲۶ هزار تومان است.

بدین ترتیب برای پر کردن یک باک ۶۰ لیتری با بنزین یارانه ای تقریبا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و با بنزین آزاد حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول نیاز است.

اما اینترنت که امروزه تقریبا به یکی از اصلی ترین نیازهای هر انسانی تبدیل شده نیز وضعیت نسبتا مشابهی با دیگر هزینه های ذکر شده در عمان دارد.

بررسی های خبرنگار چابک آنلاین نشان می دهد که بیشتر خانواده های عمانی برای سیستم وای فای در منازل خود، برای خرید بسته یک ماهه با حجم نا محدود، ۲۰ ریال یعنی تقریبا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت می کنند.

به رغم همه این هزینه ها، اما میانگین مبلغ حقوق دریافتی یا درآمد هر سرپرست خانوار عمانی بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ ریال است.

یعنی بین ۶۵ تا ۱۵۳ میلیون تومان که مبلغ قابل توجهی به شمار می رود.

اما نباید فراموش کرد که به دلیل نبود یارانه دولتی برهر کالایی در عمان، عملا شهروندان باید قیمت بالایی برای خرید کالاهای مورد نیاز خود پرداخت کنند.

بایک محاسبه  سرانگشتی متوجه می شویم که به رغم درآمد بالا، اما تقریبا بین ۱۵ درصدکل درآمد هر سرپرست خانواده درکشور عمان، به طور کامل خرج آب ، برق ، بنزین و اینترنت می شود.

 

 

  • شباب

    عالی

  • ماجد

    چه فاصله ای!!

ارسال نظر