شناسه خبر : 33538

آینده تکنولوژی هولوگرافی چگونه است؟

آینده تکنولوژی هولوگرافی چگونه است؟

"حالا که اینطوری فکر می‌کنی، پس بهتره بری توی... گریفندور"! احتمالا حدس می‌زدید این مقاله با هرچیزی آغاز شود به جز دیالوگ معروفی از فیلم های هری پاتر! به نظر شما چه چیزی توانسته هولوگرام را به هری پاتر پیوند بزند؟ بله قورباغه شکلاتی! باز هم تعجب کردید؟ تعجبی ندارد؛ زیرا اگر از طرفداران دنیای هری پاتر باشید می‌دانید که در قسمت اول این سری جذاب، هری پاتر هنگامی که سوار قطار شد با سکه هایش مقداری شکلات خرید و پس از فرار کردن یک قورباغه، یک کارت به دست آورد که تصویری در آن حرکت می‌کرد. بله خبری از جادو نبود! ما تنها با تکنولوژی هولوگرافی رو به رو بودیم! شاید هیچکس آن موقع فکر نمی‌کرد بشود جایی بیرون از دنیای هری پاتر یک تصویر متحرک را در اندازه دلخواه داشت اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی، ما بدون جلوه های ویژه کامپیوتری خواهیم توانست تصاویری سه بعدی و متحرک را ببینیم و به اندازه هری پاتر هنگام دیدن دامبلدور سه بعدی، شگفت زده شویم! با ما همراه باشید تا با آینده این صنعت جذاب بیشتر آشنا شویم.

آشنایی با تاریخچه هولوگرافی

شاید برای اینکه بتوانیم آینده هولوگرافی را پیش‌بینی کنیم، بهتر باشد تا اول با گذشته این تکنولوژی آشنا شویم. تاریخچه هولوگرافی و نام این پدیده با نام دنیس گابور عجین شده است. کسی که 75 سال پیش توانست به ساخت تصاویری با استفاده از امواج نوری بپردازد. او مقالات متعددی در این زمینه منتشر کرد اما به قول معروف هربار کمیتش لنگ میزد، دلیل به مشکل رسیدن او این بود که او از نور مرئی استفاده می‌کرد اما پس از اختراع لیزر، این پدیده جالب تبدیل به یک تکنولوژی جذاب شد و روز به روز پیشرفته تر شد تا جایی که امروزه به مرحله ای رسیده ایم که کمتر موجود زنده ای را می‌شود پیدا کرد که از هولوگرافی بی بهره بوده باشد! به عبارت دیگر؛ ما با تکنولوژی ای رو به رو هستیم که در حوزه های متعددی به کار برده می‌شود.

دلیل همه گیری هولوگرافی چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا هولوگرافی توانست انقدر بر زندگی بشر تاثیر بگذارد و چرا مانند بسیاری از تکنولوژی های دیگر اسیر گذر زمان نشد؟ شاید در پاسخ بتوان گفت دلیل این همه‌گیری هولوگرافی، پیشرفت تکنولوژی در تمام سطوح، نیاز بشر به تولید کالاهای بیشتر و پیشرفته تر شدن روش های جعل و کلاهبرداری(!) باشد. در واقع هرچه نیاز به امنیت بیشتر احساس شد، شرکت ها و تولید کننده ها بیشتر به فکر محافظت از محصولاتشان افتادند. لیبل هولوگرام توانست به عنوان یکی از برترین موارد امنیتی شناخته شود.

آشنایی با مهمترین کاربردهای هولوگرام

هولوگرام جزو پرکاربردترین و مصرفی ترین اختراعات قرن اخیر است. این پدیده آنقدر در حوزه های مختلف ورود کرده است که می‌توان گفت کمتر حوزه ای وجود دارد که تاثیر هولوگرام را احساس نکرده باشد؛ از صنایع غذایی گرفته تا کاربردهای پزشکی، از تبلیغات شرکت ها گرفته تا کاربردهای امنیتی، از بسته بندی محصولات گرفته تا برندسازی؛ در تمامی این حوزه ها، تکنولوژی هولوگرافی ورود کرده است و انصافا توانسته در تمامی این حوزه ها سربلند بیرون بیاید.

موارد پزشکی

یکی از مهمترین کاربردهای تکنولوژی هولوگرافی، استفاده آن برای موارد درمانی است. بیشتر این تکنیک های هولوگرافیک، برای مصارف زیست پزشکی کاربرد دارد. برای مثال امروزه از هولوگرافی اشعه ایکس، برای تصویربرداری از قسمت های داخلی بدن استفاده می‌شود.

آینده تکنولوژی هولوگرافی به کجا خواهد رسید؟

حتی تا امروز هم هولوگرام ها آنچنان پیشرفت نکرده اند که قرار باشد در اکثر نقاط دنیا از آن استفاده شود. تا قبل از ظهور شبکه 5G به دلیل مشکل سرعت ارتباطات، انتقال داده ها با مشکل مواجه بود. امروزه با پیشرفت فناوری 5G، می‌توان امیدوار بود این فناوری بیش از پیش توسعه خواهد یافت. در این قسمت قصد داریم آینده ای که احتمالا هولوگرافی خواهد داشت را پیش‌بینی کنیم.

photo_2023-05-07_08-36-22

ارتباطات از راه دور

 هرچند امروزه نیز به لطف واقعیت افزوده این ارتباطات آزمایش شده اند اما پیش‌بینی می‌شود در آینده تماس های ویدویی امروزی جای خود را به تماس های هولوگرامی بدهند. در این صورت انگار که در حال مکالمه فیزیکی هستیم! (بله روز به روز ارتباطات واقعی انسان ها کمتر می‌شود...).

فرهنگ

بله در این اتفاق، فرهنگ ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند، برای مثال دیگر چه نیازی به حضور در سالن کنسرت خواهد بود؟ هر جایی می‌توانید باشید انگار که درون سالن کنسرت خواننده مورد علاقه تان هستید.

گردشگری

چه احساسی از قدم زدن در تخت جمشید نسوخته خواهید داشت؟ شاید پس از آن تصمیم بگیرید روزی به تروآ بروید؛ در حالی که آشیل و هکتور به استقبالتان آمده اند...

صنعت

چه بسا کارخانجاتی که می‌توانند در یک شهر دیگر، مدیریت ساخت و مونتاژ قطعات فلزی را آغاز کنند.

خودرو

خودرو ها جزو اولین محصولاتی بودند که در آن ها از هولوگرافی استفاده شد، فناوری هدآپ سال ها قبل توسط جنرال موتورز در خودروی oldsmobile cutlass supreme به کار گرفته شد اما به نظر می‌رسد این فناوری به این سادگی ها دست از سر خودرو ها برنخواهد داشت. به تازگی از هولوگرام کمپانی Envisics در خودروهای جگوار استفاده شد اما این شرکت هنوز هم امیدوار است در آینده با پیشرفته تر شدن این تکنولوژی، بتواند قابلیت های GPS سه بعدی و تشخیص عابر پیاده را به خودروهای گوناگون اضافه کند.

نگاهی به استفاده شرکت Envisics از هولوگرام

به راستی حیفمان آمد بیشتر، از این فناوری شرکت Envisics صحبت نکنیم. می‌دانیم شما هم مشتاق بیشتر دانستن در این مورد هستید، پس همراهمان باشید. سیستم Envisics با دیگر هدآپ ها متفاوت است؛ چرا که به جای نمایش تصویر دو بعدی در یک صفحه مسطح (که اکنون هم بعضی از شرکت ها مانند مزدا از آن برای نمایش محدودیت سرعت یا هشدار خارج شدن از لاین استفاده می‌کنند)، از دستگاهی به نام holographic modulator بهره می‌برد که پرتوهای نور را توسط الگوریتم های خاصی به تاخیر می‌اندازد. این کار می‌تواند حرکت نور در فضا را شبیه سازی کند؛ در نتیجه، یک الگوی سه بعدی از شیشه جلوی خودرو منعکس می‌شود، به طوری که به نظر می‌رسد تصویر از پشت شیشه به راننده می‌رسد و می‌تواند وسایل نقلیه متوقف شده یا حتی مسیرهایی که نیاز به گردش به چپ و راست دارند را شناسایی کند.

photo_2023-05-07_08-36-25

سلامت

نمی‌شود از یک تکنولوژی پیشرفته صحبت کرد و از کاربرد پزشکی و درمانی آن چیزی نگفت. می‌توان با هولوگرافی اندام بیمار را ویزیت کرد و از طریق مادون قرمز، بدون دخالت دست و به صورت کاملا استریل عمل های جراحی را انجام داد. در آینده بسیار بیشتر از این اتفاق خواهید شنید.

 

تبلیغات

اسم پیشرفت تکنولوژی بیاید و خبری از سودآوری به میان نیاید؟! بله تبلیغات نیز پیشرفت خواهند کرد. هرچند هم اکنون نیز بسیاری از کمپانی ها از این قابلیت استفاده کرده اند اما باز هم جای پیشرفت فراوانی دارند.

باغ وحش

احتمالا دیگر نیازی نباشد حیوانات در قفس های باغ وحش باشند؛ دوست دارید حیوانات را از نزدیک تماشا کنید؟ به باغ وحش هولوگرافیک مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا با آینده هولوگرام ها بیشتر آشنا شویم. شک نکنید در آینده نزدیکی نه تنها این لیست تحقق پیدا خواهد کرد، بلکه به تعداد آن نیز افزوده خواهد شد. یکی از بزرگترین چالش ها، عمومی تر کردن استفاده از هولوگرام ها میان کاربران معمولی است، اکنون چندین استارتاپ در تلاش هستند این ویژگی ها را به گوشی های هوشمند بیاورند. در ایران شرکت چاپ هولوگرام سیناپکینگ با بیش از 20 سال سابقه، افتخار همکاری با بهترین برندهای ایرانی را دارد.

 

  • مجتبی

    خیلی عالی بود واقعا لذت بردم. مخصوصا بخش گردشگریش خیلی جالب بود

  • مهدی

    به عقیده من هولوگرام خیلی در آینده محصولات سرگرمی و تبلیغات میتونه تاثیرگذار باشه.

  • sh

    ممنون از مقاله جامعه ای که نوشتین

  • مهسا

    ممنونم از مقاله جالبتون

  • فاطمه

    جالب بود، فکر نمی کردم توی باغ وحش هم کاربرد داشته باشه!

  • ماهی

    خیلی ممنون. اطلاعات مفیدی رو منتقل کردید

  • amirphil

    نمونه باغ وحش های هولوگرافیک واقعا زیباست. چندین نمونه رو من تو کشورهای آسیای شرقی دیدم

  • dwUQQUrL

    20

ارسال نظر