شناسه خبر : 27264

اختصاصی چابک آنلاین؛

مهمترین دلایل تاخیر در روند صدور پروانه ساختمانی اعلام شد

مهمترین دلایل تاخیر در روند صدور پروانه ساختمانی اعلام شد

یک عضوهیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز، درتوضیح علل تاخیر صدور پروانه های ساختمانی که روند ورود سرمایه گذاران در عرصه ساخت و ساز را دشوار ساخته است، گفت: تاخیر درروند صدور پروانه ساختمانی به زمانبر بودن فرایند تهیه نقشه و تایید آن از سوی نظام مهندسی و شهرداری ها بر می گردد که خود این امر ناشی از عوامل متعددی است .

چابک آنلاین، شراره عبازاده، امیدرضوانی فر، درگفتگو با چابک آنلاین  افزود: نخستین مرحله از فرایند صدور پروانه ساختمانی که نقطه شروع آن شهرداری ها هستند زمانبر نیست و درصورتی که ملک دارای مشکلات خاص در سند و یا تعدد مالکیت نباشد، حداکثر طی دو هفته دستور نقشه صادر می شود.

وی، با اشاره به مشکلات موجود در فرایند تهیه و تایید نقشه ساختمان که  روند صدور پروانه ساختمانی را  تاخیر  انداخته است، تصریح کرد: یکی از مهم ترین مشکلات این است که مبنای عملکرد نظام مهندسی ها و شهرداری ها درکنترل و تایید نقشه های معماری متفاوت است، به همین خاطر اجرای این فرایند دو مرتبه صورت می گیرد و روند صدور مجوز ساخت و ساز را طولانی می کند، در صورتی که اگر این دو مرحله ادغام شوند و هردو نهاد در یک دفتر فنی مشترک اقدام به بازبینی و تایید نقشه سازه کنند، روند صدور پروانه ساختمانی نیز تسریع می شود.

عضوهیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز، افزود: روند پرداخت های مالی مهندسین طراح، ناظر و مجری ساختمان نیز از دیگر مشکلاتی است که زمان صدور پروانه ساختمانی را طولانی کرده که براین اساس سازمان نظام مهندسی البرز، سعی دارد در حد امکان، پرداخت ها به صورت الکترونیکی انجام شود .

وی، گفت:مسئله دیگری که موجب تاخیر در روند صدور پروانه ساختمانی شده ، افزایش یکباره تقاضا به دنبال الزامی شدن حضور مجریان ذیصلاح در تمام متراژهای ساختمان است ، درحالیکه ظرفیت افراد حقیقی و شرکت های حقوقی درزمینه ارائه خدمات مهندسی در استان البرز پاسخگوی نیاز بازار نیست و از مجریان سایر استان ها بخصوص مهندسین مجری استان تهران در پروژه ها استفاده می شود .

رضوان فر،خاطر نشان کرد که برخی از مشکلات صدور پروانه ساختمانی به شهرداری ها برمی گردد که گاهی به دلیل تغییر کاربری ساختمان ها اجرای این فرایند زمانبر است .

وی،با اشاره به راهکارهای موثردر تسریع فرایند صدور پروانه ساختمانی، گفت: درصورتی می توان شاهد تسریع این فرایند شد که نهادهای بالادستی در قالب بخش نامه ها و دستور العمل ها  یک بازه زمانی مشخص را برای صدور مراحل مختلف پروانه ساختمانی در نظر بگیرند که بر این اساس هر دستگاهی موظف به انجام مسئولیت خود در بازه زمانی مورد باشد و هرگونه تخلف در این زمینه شامل مجازات شود .

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز، با اشاره به اینکه استفاده ازمجری ذیصلاح برای تمامی پروژه های ساخت و ساز استان الزامی شده است، گفت: درسال های گذشته ، برخی  از خدمات مجری ذیصلاح به صورت کاغذی و صوری بوده، بنابراین در دوره جدید نظام مهندسی کاربرگ هایی تهیه شده که براساس آن ، مجری ذیصلاح به همراه ناظر در مراحل مختلف پروژه حاضر شود .

رضوان فر، افزود: یکی از مشکلاتی که در زمینه اجرایی شدن مجری ذیصلاح وجود دارد که موجب شده برخی از خدمات صوری باشد، وجود سیستم دو نقشه ای است ، به این معنی که نقشه اجرایی ساختمان ها با نقشه مصوب نظام مهندسی ها و شهرداری ها متفاوت است و طبق قانون، مهندسین‌ نمی توانند به نقشه های غیرمصوب خدمات ارائه دهند که همین امر راه فرار مجریانی شده که نمی خواهند خدمات واقعی ارائه دهند .

وی،درخصوص رتبه بندی مجریان ذیصلاح ساختمانی، گفت: مهندسین مجری ساختمان که دارای صلاحیت حرفه ای هستند همانند طراحان و ناظران ذیصلاح رتبه بندی شده اند وطبق بخشنامه وزارت راه وشهرسازی ، شرکت هایی که دارای رتبه های بالا هستند می توانند در قالب مجری ذیصلاح به  پروژه های بزرگ با متراژهای بسیار بالا خدمات ارائه دهند .

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز، ادامه داد: تعرفه ارائه خدمات مهندسین دارای رتبه بندی در زمینه طراحی ،نظارت و اجرا برای ساختمان ها براساس متراژ و طبقه متفاوت است و این تفاوت در زمینه طراحی بیشتر دیده می شود.

 

ارسال نظر