شناسه خبر : 26680

اختصاصی چابک آنلاین؛

ریسک سرمایه گذاری برای سازندگان مسکن افزایش یافت

نظام مهندسی و شهرداری ها مانع تسهیل درکار سازندگان مسکن شده اند

ریسک سرمایه گذاری برای سازندگان مسکن افزایش یافت

یک عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایی تولیدکنندگان سازه های فولادی‎ استان تهران،گفت: درحال حاضر حوزه ساخت وساز جزوپرریسک ترین حوزه های سرمایه گذاری برای انبوه سازان بوده و درصورتی که این ریسک کاهش نیابد، عرضه مسکن کاهش خواهدیافت.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، امین بیدی، درگفت وگو با چابک آنلاین، با بیان اینکه افزایش ریسک درحوزه ساخت و ساز مسکن از دو منظر قابل بررسی است، افزود: اولین و عمده ترین دلیل افزایش ریسک سرمایه گذاری در ساخت و ساز به کمبود شدید تقاضا در بازار مسکن بر می گردد که براین اساس،مصرف کنندگان با نیاز شدیدی که به مسکن دارند، قدرت خرید آنها  کاهش پیدا کرده که در شرایط نبود خریدار، تولید مسکن صورت نمی گیرد.

وی، با اشاره به عامل دوم موثر بر افزایش ریسک سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز، ادامه داد: سیاست دولت مبنی بر اخذ مالیات از خانه های خالی منجر به افزایش ریسک سرمایه گذاری در بخش مسکن و به دنبال آن  کاهش تولید مسکن خواهد شد چرا که احتمال خالی ماندن خانه های تولید شده به دلیل نبود خریدار وجود دارد و سازنده مجبور است علاوه بر سود تسهیلات دریافتی از بانک بابت ساخت و ساز، مالیات خانه خالی هم پرداخت کند.

عضو هیات مدیره نجمن کارفرمایی تولیدکنندگان سازه های فولادی‎ استان تهران، خاطر نشان کرد که در حال حاضر سرمایه گذاری در حوزه ساخت مسکن بازدهی لازم را برای سازندگان ندارد وکاهش بی سابقه صدور پروانه های ساختمانی گواه بر این ادعا است  هر چند که در این بین، بیشترین سود در بازار مسکن  نصیب دلالان می شود .

بیدی،با اشاره به سیاست های موفقیت آمیز اکثر کشورهای دنیا در راستای ساماندهی بازار مسکن، تصریح کرد: در بیشتر کشورهای دنیا دولت 70 تا 80 درصد از ارزش واقعی ملک را در قالب تسهیلات در اختیارمتقاضیان قرار می دهد که همواره یکی از سیاست های موثر در سامان دهی بازار مسکن بوده است .

عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، با بیان اینکه مسیر فضای کسب وکاربرای انبوه سازان بسیار طولانی است، مدعی شد: سازمان هایی مثل نظام مهندسی و شهرداری ها به جای تسهیل گری در کسب و کار مانع تسهیل در کارسازندگان شده اندبه طوری که در حال حاضر صدور هر مجور ساخت حداقل 2 سال زمان می برد.

 

ارسال نظر