شناسه خبر : 26670

اختصاصی چابک آنلاین؛

مبنای قیمت گذاری مسکن در بورس کالا شفاف نیست

مبنای قیمت گذاری مسکن در بورس کالا شفاف نیست

مدیر سرمایه گذاری شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی، گفت که مسکن کالایی همگن نیست و عرضه آن در بورس کالا با مشکلات مختلفی رو به رو است که از جمله این مشکلات می توان به مشخص نبودن مبنای ارزشگذاری مسکن های قابل عرضه بیان کرد.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، محمد مهدی زارعپور، در گفت و گو با چابک آنلاین، افزود:  لازمه هر اقتصادی شفافیت در آن بوده  و عرضه مسکن به عنوان کالا در بورس می تواند موجب شفافیت در معاملات  شود و واسطه گرانی را که موجب بالا رفتن قیمت مسکن می شوند از چرخه معاملات خارج کند اما این امر مستلزم بستر سازی و تعیین ساز و کار مناسب آن است.

وی تصریح کرد: بورس کالا باید هدف از عرضه مسکن را مشخص کند و در مرحله بعد مبنای قیمت گذاری مسکن در بورس است که در حال حاضر چارچوب مشخصی برای آن وجود ندارد، به عنوان مثال دوره استهلاکی که مبنای قیمت گذاری بوده برای هر ساختمان  متفاوت است و همین ابهامات موجب شده بازار مسکن در بورس شکل نگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه، خاطر نشان کرد که مسکن بر خلاف کالاهای دیگری که در بورس عرضه می شود ودارای مشخصات مشابهی هستند، دارای ابهام است چرا که هر مسکنی با مسکن دیگر به لحاظ نوع مصالح به کار برده شده در آن، نورگیری، کیفیت و بسیاری  از موارد دیگر تفاوت دارد.

زارعپور، بیان داشت :با توجه به اینکه در بورس کالا فروش متری املاک در قالب سلف موازی پیشنهاد شده سوال این است که بورس کالا در جهت تامین مالی برای ساخت املاک اوراق منتشر می کند یا هدف بورس کالا خانه دار کردن افراد از طریق خرید این اوراق است!.

وی، افزود: بسیاری از متقاضیان علاقمند هستند که معاملات خود را از طریق بازار شفاف انجام دهند ولی در شرایط فعلی مشخصات و مبنای قیمت گذاری در بورس کالا بخوبی شفاف نشده است.

 

ارسال نظر