شناسه خبر : 26073

اختصاصی چابک آنلاین؛

تعداد خریداران مصرفی خانه در بازار فعلی مسکن اندک است

تعداد خریداران مصرفی خانه در بازار فعلی مسکن اندک است

یک کارشناس اقتصاد مسکن،گفت: بازار فعلی مسکن عمدتادراختیار متقاضیان سرمایه گذاری قرار گرفته و متقاضیان مصرفی به علت سطوح بالای قیمت، کمترامکان حضور در این بازار را دارند.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، فخرالدین زاوه، درگفت وگو با چابک آنلاین، افزود: در حال حاضر احتمال کاهش قیمت در بازار مسکن نسبت به سایر بازارهای سرمایه گذاری مثل طلا، سکه و ارز  پایین  بوده هرچند که  بررسی دوره ای رفتارهای بازار مسکن  حاکی ازکاهش  جزیی قیمت مسکن نسبت به دهه های گذشته  است.

وی،با بیان اینکه تحولات مسکن تابع اقتصاد کلان و تورم عمومی درکشور است، گفت: تورم عمومی ناشی از نقدینگی بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داده و محتمل ترین گزینه حتی درصورت اتفاقات مثبت در اقتصاد کشور این است که فعلا قیمت اسمی مسکن ثابت می ماند.

این اقتصاد دان خاطرنشان کرد : هرآنچه که بتواند اقتصاد کشور را به سمت ثبات پیش ببرد، در بازار مسکن و بازارهای وابسته به مسکن نیز می تواند ثبات بیشتری به ارمغان بیاورد و در بلند مدت به ساماندهی این بازارها کمک کند .

وی،گفت: تمرکز ها درسالهای گذشته  عمدتا بر خانه دار کردن دهک های میانی جامعه بوده در حالیکه اولویت اصلی تر دهک های پایین جامعه هستند و تمهیدات و تسهیلات مسکن باید به صورت گسترده و  پایدار در اختیار اقشار کم درآمد قرار گیرد که این امر مستلزم ایجاد بسترهای شناسایی دقیق اقشار کم درآمداست .

زاوه، ادامه داد:استفاده از ظرفیت های بازار اجاره و اعطای کمک هزینه اجاره ازمحورهای اصلی کمک به اقشار کم درآمد جامعه بوده تا به این طریق نیاز مسکن این اقشار  برطرف شود.

 

ارسال نظر