شناسه خبر : 26722

اختصاصی چابک آنلاین؛

مجریان ذیصلاح بعد از سفت کاری، ساختمان را رها می کنند!

هزینه نظارت مهندسین ناظر بر هر متر مربع ساختمان سازی ۲۰۰ هزار تومان است

مجریان ذیصلاح بعد از سفت کاری، ساختمان را رها می کنند!

یک کارشناس اقتصاد مسکن، با بیان اینکه همکاری شهرداری ها به عنوان یک نهاد نظارتی که قدرت اجرایی دارد، نقش پر رنگی در کیفیت ساخت وسازهای کشور ایفا می کند، گفت:حضور مهندس ناظردر پروژه به تنهایی کیفیت ساخت و ساز را تضمین نمی کند، چرا که مهندس ناظر قدرت اجرایی ندارد و درصورت گزارش هرگونه تخلفی در خصوص مراحل مختلف ، اجرای عملیات ساختمانی، شهرداری ها موظف به توقف پروژه های مربوطه هستند.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، عباس وثیق نیا، درگفتگو با چابک آنلاین، افزود:عملکرد شهرداری ها درخصوص برخورد با تخلفات گزارش شده  از قدرت اجرایی یکسانی برخوردار نیستند به طوری که ازتعداد 1400شهرکشور، کمتراز 200 شهر قدرت اجرایی دارند.

وی، ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی در حوزه نظارت بر ساخت و ساز این است که ساختمان سازی های خلاف ضوابط و آیین نامه در برخی از  شهرستان ها و روستاها وجود دارد.

این کارشناس مسکن ،گفت: باتوجه به اینکه در بسیاری ازمناطق کشور،مرجع صدور پروانه و کنترل الزاما شهرداری ها نیستند، برخی نهادها و مراجع بخصوص در شهرک های صنعتی  اقدام به صدور پروانه می کنند و به نظام مهندسی و شهرداری اجازه دخالت در پروژه را نمی دهند.

وثیق نیا، با اشاره به ماده 4 قانون نظام مهندسی مبنی برلزوم بهره گیری ازمجری ذی صلاح در تمام مراحل ساخت و ساز، گفت: نحوه اجرای این قانون در شهرهای مختلف متفاوت است و حتی در برخی شهرها اجرایی نشده و سازمان های نظام مهندسی استان ها درحال پیگیری این موضوع هستند تا نحوه اجرای قانون مجری ذی صلاح برای تمام ساختمان های کشور یکسان شود.

وی، خاطرنشان کرد که قانون مجری ذی صلاح در شهرهایی مثل تهران، البرز، قزوین و آذربایجان شرقی اجرایی می شود اما درهمین شهر ها هم مجری ذی صلاح فقط تا پایان سفت کاری ساختمان حضور دارند و مابقی مراحل پروژه بدون حضور مجری ذی صلاح به پایان می رسد.

به گفته عضو سابق هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین، در پروژه ها از مجری ذی صلاح که مهندس تاسیسات ساختمان باشد استفاده نمی شود و باوجود اینکه دفتر مقررات ملی و وزارت راه و شهرسازی در یک سال گذشته پیگیر این مسئله بوده اند اما همچنان صنعت ساختمان با این مشکل بزرگ دست و پنجه نرم میکند و استفاده از مهندسین تاسیسات به عنوان مجری ذی صلاح و متخصص در پروژه های ساختمانی رایج نیست.

وثیق نیا، با بیان اینکه حق الزحمه مهندسین ناظر، حضور تمام وقت وی را بر سر پروژه تضمین نمی کند،تصریح کرد: به طور متوسط یک مهندس ناظر پایه یک، سالانه ۱۵۰ میلیون تومان دستمزد بابت نظارت دریافت می کند که موجب شده نظارت به عنوان شغل دائم برای مهندسان تلقی نشود و به همین علت هم برخی از مهندسان ناظر بر پروژه ها یا  کارمند ادارات دولتی و یا شرکت های خصوصی هستند که بعد از ساعت کار اداری بر پروژه نظارت دارند .

 وی، در رابطه با هزینه های مربوط به نظارت هر متر مربع ساخت و ساز ، افزود : هزینه نظارت هر متر مربع ساختمان سازی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است که این مبلغ بین ۸ ناظر بر حوزه های مختلف ساختمان تقسیم می شود و بیشترین دستمزد که مربوط به مهندس سازه بوده  مبلغی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع  ساختمان سازی است .

 

ارسال نظر