شناسه خبر : 42553

اختصاصی چابک آنلاین؛

نوسازی بافت های فرسوده موفقیت آمیز نبوده است

نوسازی بافت های فرسوده موفقیت آمیز نبوده است

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، اعلام کرد: نزدیک به ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که در تهران این رقم به ۱۵ هزار هکتار رسیده است.

چابک آنلاین، سهیل سلمانیان، ایرج رهبر، در گفتگو با چابک آنلاین با بیان این که با توجه به روند نوسازی بافت های فرسوده، مسئولین مشوق هایی را در این زمینه در نظر گرفته اند ، افزود: مشکل اصلی در زمینه نوسازی املاک فرسوده ،تملک آنها بوده  به طوری که هر ملک به صورت جداگانه صاحبان مختلفی دارد و برای نوسازی این املاک باید به نحوی صاحبان املاک فرسوده را راضی به واگذاری ملک خود کنند که نوسازی صورت بگیرد. 

وی ، ادامه داد: باید با طرح های مناسبی که می توان در محله ها و بافت های فرسوده اجرایی شود این صاحبان املاک را راضی به همکاری و نوسازی این بافت ها کرد.

رهبر، درعین حال گفت که با وجود اجرایی شدن بعضی از طرح ها ، نوسازی بافت های فرسوده موفقیت آمیز نبوده است به این دلیل که سرمایه های موجود برای این بحث به صورت متمرکز ورود نکرده است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، با بیان این که مسئله بعدی در اجرایی نشدن این طرح ها نبود اعتماد کافی صاحبان املاک فرسوده است ، افزود:  برای طرح کلید به کلید باید واحد هایی آماده برای تحویل وجود داشته باشد که بتوان این واحد ها را در اختیار صاحبان این نوع از املاک قرار دهند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، دلیل اصلی شرکت نکردن بخش خصوصی در بحث نوسازی بافت های فرسوده را به خاطر تملک املاک فرسوده دانست و افزود: فعالان بخش خصوصی باید مشغول به راضی کردن صاحبان این نوع از املاک برای  نوسازی باشند که این امر زمان بر است.

رهبر ادامه داد: ورود شرکت های سرمایه گذاری مانند لیزینگ ها و بانک ها به نوسازی بافت های فرسوده بی تاثیر نیست ولی باید اول توجه داشت که مسئله تملک املاک به نحوی حل شده باشد تا شرکت های سرمایه گذاری توانایی ورود به این بحث را داشته باشند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، ادامه داد: خریدن ملک نیز ممکن است به راحتی صورت نگیرد به این دلیل که اگر به صورت متفرقه خرید این نوع املاک صورت بگیرد و توانایی تجمیع نباشد فعالیت سختی را پیش روی سرمایه گذار یا سازنده قرار می دهد ، در این صورت باید واحد هایی آماده برای تحویل به این افراد وجود داشته باشد که انگیزه ای برای نوسازی بافت های فرسوده وجود داشته باشد.

 

ارسال نظر