شناسه خبر : 42500

اختصاصی چابک آنلاین؛

مبلغ تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده ناچیز است

مبلغ تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده ناچیز است

یک عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، معتقد است که مقدار زمان لازم برای نوسازی بافت های فرسوده، بستگی به بودجه مورد نیاز این بخش و اراده و تصمیم دولتمردان و مسئولین در این زمینه دارد.

چابک آنلاین، سهیل سلمانیان، حجت الله عزیزی، در گفتگو با چابک آنلاین با بیان این که در بافت های فرسوده وضعیت بسیار اسفناکی وجود دارد، افزود : اگر در شهری مانند تهران زمین لرزه ای رخ دهد با وجود معابر کوچک در بافت های فرسوده، نیروهای امدادی توانی جابه جایی و حرکت را در این محله ها ندارند درحالیکه با نوسازی ساختمان های فرسوده و باعقب نشینی اصولی و اصلاحی که در ملک ها اتفاق می افتد مسیر عبور را برای نیروهای امدادی فراهم می شود.

وی، ادامه داد: اگر بتوان سرمایه خارجی را وارد این بخش کرد  و یا اگر سرمایه داخلی به صورت درست مدیریت شود، می توان سالی نزدیک به 500 هزار ملک فرسوده را نوسازی کرد که اگر این فرایند ادامه دار باشد طی 6 سال نوسازی بافت های فرسوده صورت می گیرد و دیگر هیچ بافت فرسوده ای را در سطح شهر نخواهیم داشت.

این عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، با بیان این که مشوق هایی برای نوسازی بافت های فرسوده در نظر گرفته شده اما سرمایه مورد نیاز این بخش در دست سازندگان یا  صاحبان این املاک نیست، افزود: در زمینه نوسازی بافت ها و ساختمان های فرسوده اقداماتی از سمت شهرداری انجام شده که ازجمله آنها می توان به معافیت در پرداخت عوارض و تراکم و یا تخفیف در بحث خدمات مهندسی از جمله آنها است.

عزیزی ، با بیان این که یکی دیگر از مشوق ها افزایش طبقات در تجمیع پلاک های قدیمی است، افزود: پیشنهاد دیگر در این زمینه می تواند به تولید کنندگان مصالح استاندارد باشد که این اجناس را با قیمتی مناسب در اختیار نوسازی بافت های فرسوده قرار دهند.

وی، افزود:یکی از مشوق های نوسازی بافت های فرسوده تامین منابع مالی آن است و در زمینه ارایه تسهیلاتی که به سازندگان تعلق می گیرید آنقدر دریافت این تسهیلات دردسر زا است که سازندگان به دنبال این تسهیلات نمی روند.

این عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، ادامه داد:مبلغ تسهیلاتی که به سازندگان و خریداران در ماجرای نوسازی بافت فرسوده تعلق می گیرد مبلغ ناچیزی است به طوری که این مبلغ پاسخ گوی نیاز سازندگان و خریداران نیست.

عزیزی، در مورد این که بانک ها توانایی افزایش مبلغ تسهیلات را دارند، بیان کرد: برخی از بانک ها سودا گرانه با بخش مسکن برخورد می کنند،درحالیکه با این تسهیلات می تواند به کمک نوسازی بافت فرسوده بیاید.

 

ارسال نظر