شناسه خبر : 42457

اختصاصی چابک آنلاین؛

دلیل عقب ماندن نوسازی در بافت های فرسوده شهر ها مشخص شد

دلیل عقب ماندن نوسازی در بافت های فرسوده شهر ها مشخص شد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، با بیان این که برای نو سازی بافت های فرسوده یک برنامه کلی لازم است تا زمان انجام باز سازی را کوتاه کند، افزود: اولین قدم برای باز سازی ملک های فرسوده داشتن آمار دقیق و اولویت بندی است که این الویت بندی دارای ابعاد مختلفی است.

چابک آنلاین، سهیل سلمانیان، حمزه شکیب، در گفتگو با چابک آنلاین بیان کرد: ابعاد الویت بندی برای بازسازی شامل روانشناسی اجتماعی، منابع مالی موجود برای باز سازی و داشتن مشوق های مناسبی برای باز سازی است.

وی، در مورد ایجاد مشوق ها برای بازسازی بافت های فرسوده ،بیان کرد: در این زمینه مشوق های مختلفی ایجاد  شده که باعث ایجاد انگیزه های کوتاه مدت شد ولی دردراز مدت مشکل ساز می شود وممکن است اثرات اجتماعی را به لحاظ عدم رعایت اصول شهر سازی به آن محله تحمیل کند و شاید بهترین موردی که می تواند جواب گو باشد این است که دولت تسهیلات مالی را در اختیار مالکان این بافت ها قرار دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور،با بیان این که شرکت های سرمایه گذاری می توانند نقش های کلیدی داشته باشند، افزود: با توجه به این که شرکت های سرمایه گذاری می توانند در بخش های دیگر فعالیت کنند ،  اگر سیاست های دولت به سمتی باشد که برای شرکت های سرمایه گذاری ورود به این زمینه معقول باشد وقتی که ببینند که ورود به این زمینه بازده بهتری دارد به این سمت حرکت می کنند.

شکیب، در مورد اجرایی شدن طرح های گوناگون برای بازسازی بافت های فرسوده، بیان کرد: این نوع طرح ها چند بار امتحان شده است و عملا این طرح ها جواب چندانی نداده است.

وی، افزود: علت این که این نوع طرح ها دربافت های فرسوده شهرها جواب نداده است به دلیل نبود طرحی پویا و دارای ارزش افزوده برای سرمایه گذار و مالک بوده که طولانی شدن پروژه ها  باعث سلب اعتماد مالکان بافت های فرسوده  شده است.

 

ارسال نظر