اختصاصی چابک آنلاین؛

سودسازی ۷ نیروگاه بورسی درسال گذشته کاهشی بود

درآمد ۷ نیروگاه در فروردین ۱۴۰۲ افزایش یافت

سودسازی 7 نیروگاه بورسی درسال گذشته  کاهشی بود

با وجود اقدامات موثردر به روز رسانی تجهیزات نیروگاهی وافزایش توان تولیدی در سال گذشته، اما به نظر می رسد صنعت نیروگاهی همچنان برای توسعه زیرساخت ها و تامین نیازهای انرژی مورد نیاز بخش های صنعتی و خانوار کشور، بخصوص در ساعات اوج مصرف با چالش هایی رو به رو باشد.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، براین اساس، بررسی عملکرد 9 شرکت نیروگاهی فعال در بازار سرمایه نشان می دهد، هرچند در سال گذشته میزان تولید و فروش این صنعت رشد یافته اما این شرکت ها از منظر سود سازی و ایجاد بازدهی مناسب برای سهامداران نتوانسته اند عملکرد چندان مناسبی و چشمگیری از خود نشان دهند.

بررسی آمار آخرین صورت های مالی نیروگاه های فعال در بازار سرمایه نشان می دهد ، 7 شرکت از 9 شرکت مورد بررسی در این لیست، با افت سود سازی یا تداوم زیان رو به رو بوده اند.

در عین حال، روند سود سازی دو شرکت دیگر نیز در مقایسه با سایر صنایع چندان مناسب نبوده است.

با این حال، بررسی روند درآمدی این شرکت ها در فروردین ماه سال جاری به میزان قابل توجهی تغییر کرده و در این بازه زمانی  7 شرکت از 9 شرکت بررسی شده توانسته اند درآمدهای خود را افزایش دهند.

این رویه نشان می دهد، شرایط برای بهبود روند سود سازی نیروگاه ها مهیا شده است.

در جداول زیرروند درآمد و سود سازی 9 شرکت نیروگاهی فعال در بازار سرمایه در بازه یک ماهه و سالانه بررسی شده است.

1

Capture

پیش بینی افزایش درآمدهای نیروگاه های سیکل ترکیبی در سال 1402

برآوردها نشان می دهد، توان تولید ناویژه انرژی برق تا پایان سال گذشته، به  363 میلیارد کیلو وات ساعت رسیده که این روند، صعودی کم شیب را از طی 10 سال گذشته نشان می دهد.

این رقم در مقایسه با سال 1400، به میزان 4 درصد و در مقایسه با سال 1399، به میزان 8 درصد رشد داشته است.

همچنین از مجموع تولید نیروی برق سال 1401، میزان 20.6 درصد در نیروگاه های گازی و پراکنده ، 50.2 درصد چرخه (سیکل) ترکیبی، 6.3 درصد در نیروگاههای برقابی، اتمی و تجدید پذیر ، 22.8 درصد در نیروگاه های بخاری و کمتر از 1 درصد در نیروگاه های دیزلی تولید شده است.

براساس آمارها، نیروگاه های سیکل ترکیبی در سال های گذشته با رشد قابل توجهی رو به رو شدند و سهم خود را از مجموع تولیدات کشور افزایش داده اند که با توجه به بهره وری بالای این دسته از نیروگاه ها، روند توسعه صنعت نیروگاهی درکشور مثبت ارزیابی می شود.

درخصوص بازار تقاضا و نحوه فروش برق نیروگاه ها نیز باید توجه داشت که در گذشته بخش محدودی از توان نیروگاه ها از طریق عرضه در تالارهای بورس انرژی به فروش می رسید که با راه اندازی تابلو انرژی سبز در بورس انرژی، پیش بینی می شود سهم فروش برق از طریق این بستر، افزایش یابد.

این موضوع می تواند ضمن واقعی تر شدن درآمد نیروگاه ها  مشکل وصول مطالبات که مهمترین چالش این صنعت در یک دهه گذشته بوده را نیز تا حدود بسیار زیادی مرتفع سازد.

همچنین بخشی ازتوان نیروگاه ها از طریق قرارداد دو جانبه به فروش می رسد که در این روش، قراردادی مستقیم میان مالکین نیروگاه ها (عرضه کننده) با مصرف کنندگان دارای دیماند بالای 5 مگاوات بمنظور تأمین برق مشترکین منعقد می شود.

دراین روش، مدیریت شبکه موظف است با دریافت هزینه ترانزیت برق از مشترکین، برق تأمین شده از طریق قرارداد دوجانبه را بین عرضه کننده و مصرف کننده ترانزیت کند.

نرخ برق نیز در روش اول از طریق حراج و کشف قیمت رقابتی و در روش دوم از طریق قیمت گذاری دستوری صورت می پذیرد.

بخش عمده هزینه های نیروگاه درحوزه بهره برداری و نیروی انسانی و به ازای هر کیلو وات ساعت تولید و هزینه سوخت است که هر دو این هزینه ها بصورت ریالی بوده  و وابسته به نوسانات نرخ ارز نیست.

اما ریسک نوسانات نرخ ارز در هزینه خرید قطعات یدکی نیروگاه ا که از خارج از کشور تأمین می شود مؤثر است.

بنابراین نوسانات نرخ ارز تاثیر مستقیمی در قیمت تمام شده تعمیرات نیروگاه ایجاد خواهد کرد.

در نیروگاههای تولیدکننده برق ریسک قیمت نهاده های تولیدی به قیمت سوخت مربوط می شود.

سوخت نیروگاه گاز طبیعی و یا گازوییل (سوخت جایگزین) است که نرخ آن توسط دولت در بودجه سنواتی کشور تعیین می شود.

در سال 1401 نرخ سوخت نیروگاهی گاز طبیعی به ازای هر مترمکعب 250 ریال و هر لیتر گازوییل نیز 250 ریال تعیین شد که این مبلغ نیز توسط وزارت نیرو از محل مطالبات نیروگاه به وزارت نفت مستقیماً پرداخت می شود.

نرخ سقف بازار انرژی در بازار عمده فروشی وابسته به نرخ سوخت نیروگاهی است که با افزایش نرخ سوخت سقف بازار انرژی نیز افزایش می یابد.

بنابراین با افزایش نرخ سوخت نیروگاهی، سود نیروگاههای دارای راندمان بالاتر از راندمان متوسط شبکه هم افزایش خواهد یافت.

 

  • سیامک

    گزارش خوبی بود..

ارسال نظر