شناسه خبر : 34026

اختصاصی چابک آنلاین؛

افزایش ۲۴۷ درصدی سود خالص بانک ملت چگونه اتفاق افتاد؟

افزایش 247 درصدی سود خالص بانک ملت چگونه اتفاق افتاد؟

افزایش درآمدها با صرف هزینه کمتر در بخش عملیاتی و تامین مالی، سود خالص بانک ملت را افزایش داد.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، با انتشار صورت های مالی حسابرسی نشده سال 1401 مشخص شد بانک ملت توانسته دراین سال سودخالص خود را به حدود 42 هزار و 878 میلیارد تومان برساند.

این رقم در مقایسه با سال 1400، به میزان 247 درصد افزایش یافته است.

بر اساس ارقام موجود درصورتهای مالی این شرکت، رشد قابل توجه سود سازی این بانک بورسی از محل افزایش درآمدها وکنترل هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی اتفاق افتاده است.

به نظر می رسد این بانک توانسته در سال گذشته ،عملکرد قابل قبولی از خود به جای بگذارد.

بر این اساس، رشد 59 درصدی درآمد تسهیلات اعطایی وسپرده گذاری واوراق بدهی درمقایسه با رشد 33 درصدی هزینه سود سپرده ها باعث شده تا خالص درآمد تسهیلات وسپرده گذاری این بانک با افزایش حدود 2 برابری رو به رو شود.

دربخش خدمات کارمزدی نیز عملکرد بانک بسیار قابل توجه است.

با وجود افزایش 75 درصدی درآمدهای کارمزدی، هزینه های این بخش تنها 17 درصد افزایش یافته است.

صورت های مالی «وبملت» نشان می دهد،مطالبات مشکوک الوصول این بانک در سال گذشته افزایش 81 درصدی داشته و به حدود 4 هزار میلیارد تومان رسیده است.

گفته می شود که در حال حاضر 36 بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی ایرانی با تعداد بالغ بر 23هزارشعبه و باجه درکشور و با نظارت بانک مرکزی فعالیت می کنند.

بانک ملت درزمره بانک های غیر دولتی تجاری محسوب می شود و با 1360 شعبه یکی از بزرگ ترین بانک‌های کشور به شمار می رود.

براساس اسناد این بانک،جمع سپرده های غیر هزینه ‌زا تا پایان اسفند 1401 به حدود 273 هزار و 648 میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند 1400، درحدود 109 درصد رشد داشته است.

همچنین جمع منابع ریالی بانک ملت درهمین بازه زمانی با رشد 61 درصدی رو به رو شده و از عدد 678 هزار و 644 میلیارد تومان فراتر رفته است.

مدیریت ریسک دارایی ها و بهبود ساختاربانک ملت باعث شده تا نسبت کفایت سرمایه این بانک در مقایسه به سال گذشته درحدود 1.4 واحد افزایش یابد وبه عدد 9.34 برسدکه این رقم در بین بانک هانسبتا مطلوب است.

 در نمودار زیر روند رشد سود سازی «وبملت» طی 5 سال گذشته آورده شده است.

Capture

ارسال نظر