شناسه خبر : 34097

اختصاصی چابک آنلاین ؛

سود خالص «فولاد» چگونه به ۵۴.۷ همت رسید؟

سود خالص «فولاد» چگونه به 54.7 همت رسید؟

با انتشار صورت های مالی حسابرسی نشده فولاد مبارکه اصفهان «فولاد» مشخص شد این شرکت در سال ۱۴۰۱ عملکرد مناسبی در سود سازی نداشته است.

 چابک آنلاین، سعید رشیدی،  این موضوع در حالی بوده که سال گذشته نرخ ارز با جهش قابل توجهی رو به رو شده و بخشی از درآمد صادراتی «فولاد» با ارقام ریالی بیشتری همراه شده است.

براساس صورت های مالی منتشر شده فولاد مبارکه اصفهان ، این شرکت در مجموع عملکرد سال 1401، حدود 54 هزار و 730 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده است.

رقمی که در مقایسه با عملکرد سال 1400این شرکت 35 درصد کاهش یافته است.

کاهش سود سازی این شرکت در حالی است که درآمدهای عملیاتی آن با رشد 10 درصدی رو به رو شده و حجم  تولید و فروش آن نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

با این حال ، رشد 48 درصدی در بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی ، رشد 55 درصدی در هزینه های فروش ، اداری و عمومی و رشد 46 درصدی هزینه های مالی شرکت ، تمامی رشد درآمدهای شرکت را پوشش داده و میزان سودسازی آن را  کاهشی کرده است.

روند نزولی سود سازی شرکت باعث شده تا بازده دارایی ها نیز به حدود 26 درصد برسد و حاشیه سود خالص شرکت نیز از 57 به 34 درصد کاهش یابد.

در نمودار، روند سود سازی شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی 5 سال گذشته نمایش داده شده است.

Capture

سهم فولاد مبارکه از کل تولید فولاد کشور افزایش یافت

فولاد مبارکه اصفهان در سال گذشته بیش از 15 درصد از تولید گندله ، 17 درصد از تولید آهن اسفنجی و 38 درصد از شمش فولاد کشوررا به خود اختصاص داد.

این شرکت در سال گذشته حدود 8.7 میلیون تن شمش فولادی تولید کرد که در مقایسه با سال های گذشته روند افزایشی  به خود گرفت وسهم تولید این شرکت از مجموع گندله و شمش فولادی تولید شده را افزایش داد.

با این حال در سال 1400، تولید آهن اسفنجی فولاد مبارکه بیش از 26 درصد از کل تولیدات کشور را پوشش می داد که با وجود رشد تولید 700 هزار تنی تولید آهن اسفجی این شرکت ، سهم تولیدات از کل تولید کشور به کمتر از 17 درصد رسیده است.

این موضوع به دلیل شروع به کار کارخانه های تولید آهن اسفنجی شرکت های استخراج کننده سنگ آهن بوده است.

درسال گذشته و پیش رو مهمترین چالش موجود بر سر راه تولید شرکت های فولادی تامین به موقع و پایدار انواع انرژی خواهد بود.

به نظر میرسد تامین پایدار کنسانتره سنگ آهن ، گندله و آهن اسفنجی با کیفیت نیز با مشکلاتی رو به رو خواهد بود.

گفته می شود که عدم تامین به موقع این نهاده ها، کاهش مقدارتولید و افزایش هزینه تولید را در پی خواهد داشت.

با این حال شرکت از طریق برنامه ریزی برای احداث نیروگاه خورشیدی 600 مگاواتی ، احداث نیروگاه گازی با ظرفیت 900 مگاواتی تولید برق، توسعه سرمایه گذاری در شرکت های معدنی ، اجرای پروژه تصفیه و بازچرخانی فاضلاب شهر مبارکه ، اجرای پروژه انتقال آب از بالادست و پیگیری پروژه هایی که مصرف آب را در مرحله احیا کاهش می دهد، برای کاهش چالش در سال های آینده ، اقدام کرده است.

یک از ریسک هایی که شرکت های بزرگ صنعتی در ایران با آن رو به رو می شوند ، ریسک تغییر قیمت نیازهای  ارزی برای تامین ماشین آلات ، قطعات و خدماتی وارداتی است.

از این رو طی سال های گذشته برخی شرکت ها سعی کرده اند نیازهای ارزی خود را از محل فروش صادراتی تامین کنند که فولاد مبارکه نیز در سال گذشته به همین روش اقدام به تامین ارز مورد نیاز خود کرد.

 

 

ارسال نظر