شناسه خبر : 33635

اختصاصی چابک آنلاین؛

ارزنده ترین سهام بورسی بازار کدامند؟

ارزنده ترین سهام بورسی بازار کدامند؟

شروع روند نزولی شاخص های بازار سهام در روزهای شنبه و یکشنبه درحالی است که با نگاهی به شاخص های ارزندگی بازار متوجه می شویم که تعداد سهامی که از نظر نماگرهای بنیادی، در شرایط خوبی قرار دارند کم نیستند و همچنان می توان سهامی را یافت که سرمایه گذاری بیشتر درآنها توجیح اقتصادی خوبی دارد.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، براساس رتبه بندی شاخص قیمت به درآمد یا P/E درحال حاضر ارزش جاری سهام بورسی نسبت به بازدهی انتظاری آنها بالا نیست و نسبت قیمت به درآمد (پیش نگر) این بازار در محدوده عدد 10 قرار گرفته است.

محدوده ای که با توجه به نزدیکی فصل مجامع و پرداخت سود سالیانه شرکت ها، منطقی بوده و روند تاریخی بازار نشان داده که سهام بازار در این محدوده، همچنان ارزندگی خود را حفظ کرده و برای سهامداران جذاب هستند.

در جدول زیر ، 20 نماد بورسی که پایین ترین نسبت قیمت به درآمد پیش نگر (P/E ttm) را به ثبت رسانده اند معرفی شده است.

برای مشاهده جدول در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید

Capture

باید توجه داشت که سهام فرابورسی، بازار پایه و شرکت های سرمایه گذاری دراین رتبه بندی ها لحاظ نشده اند و 20 نماد برتر، از بین شرکت های تولیدی و خدماتی فعال در بورس انتخاب شده است.

با وجود این که نسبت قیمت به درآمد به عنوان یک شاخص بنیادی مهم در معاملات مالی شناخته می شود و توجه به آن می تواند فعالین بازار را برای تصمیم گیری بهتر در سرمایه گذاری ها یاری رساند، اما نباید صرفا براساس این شاخص تصمیم گیری کرد و لازم است نسبت های قیمت به درآمد در کنار دیگر شاخص های بنیادی، تحلیل شود.

یکی از مواردی که باید در کنار نسبت مذکور، مورد توجه قرار گیرد، نسبت یا درصد پرداخت سود شرکت ها است.

نسبت پرداخت سود شرکت ها یک شاخص پیش نگر است و به درصدی از سود شرکت اشاره داردکه در زمان برگزاری مجامع عمومی سالیانه به سهام‌داران پرداخت می‌ شود.

نسبت پرداخت سود سهام از تقسیم میزان سود هر سهم در طول سال مالی، بر سود خالص به دست آمده توسط شرکت، محاسبه می‌شود.

به بیانی دیگر، این نسبت نشان می دهد در زمان برگزاری مجمع تا چه میزان از سودخالص شرکت ممکن است بین سهامداران پرداخت شود.

این موضوع برای سهامدارانی که می خواهند سهام خود را در زمان برگذاری مجامع نگاه دارند مهم خواهد بود زیرا نشان می دهد که از میزان سود شناسایی شده برای هر سال، تا چه میزان برای پرداخت به سهامداران اختصاص می یابد و چه میزان در شرکت باقی می ماند.

اگر این شاخص را در کنار نسبت قیمت به درآمد قرار دهیم، متوجه می شویم که گاهی شرکت هایی در بازار وجود دارند که P/E آنها نسبت به سایرین ارقام پایین تری را به ثبت رسانده ما این سهام طی سال های گذشته میزان ناچیزی از سودهای شناسایی شده خود را به سهامداران پرداخت کرده اند.

همچنین می تواند دید که برخی نمادها نیز با وجود این که عدد P/E آنها بالاتر از دیگران است، بخش زیادی از سود خالص خود را بین سهامداران تقسیم می کنند.

از این رو بهتر است در تصمیم گیری ها این دو شاخص در کنار یکدیگر بررسی و بعد از آن برای سرمایه گذاری تصمیم گیری شود.

 

ارسال نظر