تاثیر نیروگاه‌های کشور بر میزان آلودگی ۱.۱۰ درصد است

تاثیر نیروگاه‌های کشور بر میزان آلودگی ۱.۱۰ درصد است

معاون راهبردی تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: یقین داریم امسال نیز مانند سال قبل با خاموشی برنامه‌ریزی شده مواجه نخواهیم بود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، ناصر اسکندری در نشستی خبری، در خصوص از رده خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده، اظهار کرد: یکی از بحث‌های جدی ما این است که بتوانیم با سوخت کمتر برق بیشتری را تولید کنیم در همین راستا به دنبال اسقاط نیروگاه‌های فرسوده هستیم.

وی افزود: در کنار اسقاط نیروگاه‌های فرسوده به دنبال اضافه شدن بخش بخار در کنار نیروگاه‌های گازی و تبدیل آن ها به نیروگاه های سیکل ترکیبی هستیم و سیاست گزاری وزارت نیرو نیز در همین راستا تعریف شده است.

معاون راهبردی تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی در خصوص نیروگاه بعثت گفت: در این بین نیروگاه بعثت جزو طرح‌های مصوب است و اکنون منتظر اخذ مجوز از سازمان محیط زیست برای جایگزینی این نیروگاه با نیروگاهی با راندمانی بالا هستیم.

اسکندری در پاسخ به سوال در خصوص علت فوت وقت با توجه به تکمیل نیروگاه جایگزین، گفت: قطعا این مجوز در آینده نزدیک صادر خواهد شد.

وی با اشاره به نیروگاه طرشت نیز، گفت: برای این نیروگاه مولدهای کوچک مقیاس طراحی شده و بخشی از کار جلو رفته است و برنامه مصوب برای جایگزینی نیز وجود دارد.

معاون راهبردی تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با تاکید بر اینکه ۹۷ درصد برنامه تعمیرات نیروگاهی به اتمام رسیده است و مابقی نیز طی روزهای آینده تکمیل می‌شود، اظهارکرد: بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان برای تعمیرات نیروگاه‌های دولتی هزینه شده است.

اسکندری راندمان فعلی نیروگاه ها را ۳۹.۱ درصد اعلام کرد و گفت: مطابق برنامه‌ریزی های صورت گرفته تا پایان ۱۴۰۲ راندمان نیروگاه‌ها را به ۳۹.۲ درصد خواهیم رساند.

معاون راهبردی تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با بیان این‌که آماده سازی نیروگاه از دو منظر سرمایه ملی و اهمیت صنعت برق مورد توجه است گفت: در سال گذشته ۹۴ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و برای امسال نیز پیش بینی بالای ۱۰۰ هزار مگاوات تعمیرات را داشتیم.

وی ادامه داد: بیش از ۷۳۰ مورد تعمیرات در نیروگاه‌ها صورت گرفته که بعضی از آنها بیش از سه ماه زمان لازم دارد. از شهریورماه سال قبل تعمیرات آغاز شد و تا خردادماه ادامه دارد.

معاون راهبردی تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با بیان این‌که بیش از ۹۷ درصد تعمیرات نیروگاهی خاتمه یافته و اکنون نیروگاه‌ها در مدار هستند، اظهار کرد: مابقی نیز ظرف دو سه روز آینده به نتیجه می‌رسد ۶۹ درصد از نیروگاه‌ها در اختیار بخش خصوصی و ۳۱ درصد در اختیار بخش دولتی است اما با این حال عملیات تعمیرات نیروگاه‌ها توسط شرکت برق حرارتی انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که نیروگاه‌های کشور بر مبنای مصرف گاز طراحی شده و مناسب‌ترین بهره‌برداری نیز استفاده از گاز در نیروگاه‌ها است، گفت: الزاما سوخت دوم در نیروگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد در شرایط فعلی ۱۴ نیروگاه می‌تواند از مازوت و مابقی از گازوئیل استفاده کنند.

وی با تاکید بر این‌که زمانی که از سوخت دوم در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود راندمان نیروگاه کاهش می‌یابد به همین دلیل هیچ انگیزه‌ای در حوزه نیروگاهی برای استفاده از سوخت مایع وجود ندارد، گفت: یکی از بحث‌های جدی در حوزه بهره‌برداری از نیروگاه‌ها موضوع افزایش راندمان بوده به همین دلیل سیاست گذاری‌هایی در این راستا صورت گرفته است.

اسکندری با بیان این‌که نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان مناسبی دارند و نیروگاه‌های کلاس F نیز با راندمان بالا نصب می‌شوند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با توجه به جهت گیری دولت برای نصب نیروگاه با راندمان بالا توانسته‌ایم در انتهای سال ۱۴۰۱ راندمان نیروگاه‌ها را به ۳۹.۱ درصد برسانیم که عدد مناسبی است.

معاون راهبردی تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اشاره به آمادگی نیروگاه‌ها در سال قبل گفت: در سال ۱۴۰۱ آمادگی نیروگاه‌ها ۹۸ درصد بود که این عدد در دنیا به طور میانگین ۹۵ درصد است و یقین داریم که امسال نیز با آمادگی بالای ۹۸ درصد وارد پیک شویم.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای ارتقاء ظرفیت نیروگاه‌های کشور تصریح کرد: با گذر عمر از نیروگاه‌ها ظرفیت آنها نیز کاهش می‌یابد به همین دلیل برنامه ارتقاء ظرفیت نیروگاه‌ها در دستور کار است. در سال گذشته ۱۱۱۳ مگاوات ظرفیت جدید ایجاد کرده‌ایم برای امسال پروژه ارتقاء وجود دارد که براساس مبنای اولیه ۴۹۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌ها اضافه می‌شود.

وی در خصوص میزان آلایندگی نیروگاه‌ها در کشور اظهار کرد: تاثیر نیروگاه‌های کشور بر میزان آلودگی ۱.۱۰ درصد بوده و اصلی‌ترین عامل آلایندگی ذرات معلق شناخته شده و باید توجه داشت که در تهران بیش از ۱۰ سال است که حتی یک قطره مازوت در نیروگاه‌ها استفاده نکرده‌ایم.

معاون راهبردی تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با بیان این‌که نیروگاه‌های در حال بهره برداری در اوج مصرف حداقل ۵۲ هزار مگاوات از بار مصرفی را تامین می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر این عدد ۴۷ مگاوات است که ظرف چند روز آینده به ۵۲ هزار مگاوات می‌رسد.

به گفته اسکندری حداقل ۷۰۰۰ مگاوات ظرفیت برای بخش بخار وجود دارد که اگر سرمایه‌گذاران تمایل به حضور در این عرصه داشته باشند شرایط آن را فراهم خواهیم کرد.

 

ارسال نظر