شناسه خبر : 27499

اختصاصی چابک آنلاین؛

یکی از معضلات صنعت ساختمان تخلف سازندگان برای کسب سود بیشتر است

نقشه های ساخت وساز با تخلف سازندگان سوداگر دستخوش تغییر می شود

یکی از معضلات صنعت ساختمان تخلف سازندگان برای کسب سود بیشتر است

یک عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، با تاکید بر اینکه طراحی، اجرا و نظارت صحیح و اصولی سه عنصر اصلی در یک سیستم ساخت وساز هستند،گفت: قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان از سال ۱۳۷۴ حضور عوامل ذیصلاح در فرایند ساخت و ساز را تبیین و الزامی کرده ولی کماکان مشکلاتی بویژه در حوزه اجرا وجود دارد که مطابق فرایند پیش بینی شده در قانون پیش نمی رود .

چابک آنلاین، شراره عبازاده، امیدرضا ریاحی، درگفتگو با چابک آنلاین،با تاکید بر اینکه تهیه نقشه ساختمانی بر مبنای مقررات ملی ساختمان و استانداردهای رایج کشور مستلزم  طراحی دقیق است، گفت: هرطراحی دقیق علاوه با توجه به شرایط و موقعیت باید  بر مبنای  5 فاکتور اصلی دیگر ازجمله انتخاب روش و تکنولوژی اجرا ،مدیریت صحیح، انتخاب ماشین آلات و ابزار آلات مناسب، مواد و مصالح و نیروی انسانی صورت گیرد.

وی، با بیان اینکه در اغلب موارد نقشه هایی که بر مبنای مقررات ملی و استانداردها طراحی شده اند، فدای سوداگری مالکان و سازندگان فاقد صلاحیت می شود، تصریح کرد: یکی از بزرگ ترین معضلات صنعت ساختمان به ویژه در ساخت و سازهای شهری، تخلف مالکان و سازندگان برای کسب سود بیشتر است.

به گفته ریاحی، با وجود اینکه این تخلفات از سوی مهندسین ناظر گزارش می شود، واکنش نهادهای بالا دستی از جمله شهرداری ها در این زمینه کمرنگ است که امیدمی رود این امر جدی گرفته شود.

عضوهیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ادامه داد: بسیاری از طراحی ها و نقشه ها توسط اشخاص ذیصلاح درسازمان نظام مهندسی تهیه و هزینه های آن هم پرداخت می شود اما  زمانی که این نقشه به مرحله اجرا می رود، با تخلف مالکان و سازندگان سوداگر، نقشه دستخوش تغییر می شود  یا  با پدیده دو نقشه ای شدن مواجه هستیم  که باعث می شود تمام اصول فنی و مهندسی و طراحی ها و محاسبات اولیه کنار می رود.

 ریاحی، با اشاره به اهمیت مرحله اجرا در صنعت ساختمان و لزوم حضور مجری ذیصلاح در این فرایند ، گفت: علیرغم اینکه از سال 1384 درمبحث دوم مقررات ملی ساختمان برای استفاده از مجری ذیصلاح پیش بینی صورت گرفته، کماکان برای حضور این شخص ذیصلاح در ساخت وساز شهری مقاومت هایی وجود دارد.

وی، از دلایل مقاومت مالکان برای حضور مجری ذیصلاح در ساختمان سازی، عنوان کرد: حضور مجری ذیصلاح اجرای پروژه را به سمت نقشه های اولیه و تایید شده در سازمان نظام مهندسی هدایت می کند و سرمایه گذاران تمایلی به این امر ندارند چرا که جلوی تخلفات ساختمانی آنها گرفته می شود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، خاطرنشان کرد:درکشور ما خود مالکین و سرمایه گذاران وارد عرصه ساخت می شوند و به سازنده ذیصلاح اجازه ورود نمی دهند، در حالیکه در بسیاری از کشورهای دنیا مالکین و سرمایه گذاران فاقد صلاحیت حق ورود به این عرصه را ندارند.

به گفته ریاحی، دو وظیفه و نقش کلیدی برای سازنده درمباحث دوم و دوازدهم مقررات ملی ساختمان پیش بینی شده که صحت و کیفیت ساخت اولین وظیفه سازنده است و رعایت اصول ایمنی و HSE وظیفه دیگر سازنده است.

وی، در رابطه با مرحله سوم فرایند ساخت در قالب نظارت ، گفت: با حضور سازنده ذیصلاح و اجرای نقشه هایی که برپایه اصول فنی و مهندسی و قوانین و مقررات ملی طراحی شده، نقش نظارت شفاف تر می شود و در این صورت ناظران به وظیفه نظارت فنی خود می پردازند درحالیکه در حال حاضر مهندسین ناظر مدام درگیر اقدامات اداری و گزارش برخی تخلفات مالک هستند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران دارای ۱۲۶ هزار عضو است، گفت: از این تعداد ۷۴ هزار مهندس دارای پروانه صلاحیت در هفت رشته و اغلب عمران و معمار هستند که می توان در بحث طراحی، نظارت و اجرا به عنوان بزرگ ترین ظرفیت صنعت ساختمان به آن نگاه کرد.

وی، خاطرنشان کردکه انتخاب طراح و مجری ساختمان به عهده مالک بوده و هیچ محدودیتی برای مالک در این زمینه وجود ندارد و سازمان نظام مهندسی سامانه ای برای معرفی اشخاص ذیصلاح در این زمینه راه اندازی کرده اما در خصوص نظارت، مهندس ناظر از طریق سازمان نظام مهندسی و به ترتیب قرار گرفتن مهندسین در صف ارجاع سامانه صورت می گیرد.

ریاحی افزود با توجه به کاهش روند ساخت و ساز و افزایش تعداد مهندسان دارای صلاحیت باید زمینه های کاری جدید برای استفاده از این ظرفیت بزرگ مهندسی ایجاد کرد.

 

ارسال نظر