شناسه خبر : 20956

شرکت‌های دولتی وضعیت مالی شفافی ندارند

شرکت‌های دولتی وضعیت مالی شفافی ندارند

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرد عدم شفافیت در بودجه شرکت های دولتی این مراکز را به حیاط خلوت وزرا تبدیل کرده بود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان رحیم زارع  کمیسیون گفت: شفاف سازی بودجه شرکت‌های دولتی نیازمند یک بازه زمانی میان مدت است و نمی‌توان آن را در یک الی دو سال نهایی کرد.  

 به گفته زارع شفاف‌سازی درآمد و  هزینه های شرکت های دولتی می تواند از هدر رفت منابع جلوگیری کند. 

قسمت عمده‌ای از بودجه و سرمایه کشور به شرکت‌های دولتی اختصاص پیدا می‌کند، در حالی‌ که وضعیت مالی شفافی ندارند.

زارع دلیل این عدم شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی را عدم توجه مجلس ادوار گذشته به این موضوع معرفی و اعلام کرد به دلیل کمبود زمان دخل و خرج بودجه این شرکت‌ها صرفا در حد اطلاع به مجلس داده می‌شد.  

این نماینده مجلس یازدهم عدم شفافیت بودجه این شرکت‌ها را حیات خلوتی برای آن‌ها و وزای مربوط به آن‌ها می‌داند و معتقد است که به این وسیله آن‌ها هر کاری که می‌خواستند انجام می‌دادند و بودجه شرکت‌های دولتی عملا فراموش شده بود.  

 سهم بودجه شرکت‌های دولتی از بودجه کل کشور بیش از ۷۰ درصد است، این در حالی است که  تنها ۵۹ مورد از کل تعداد شرکت‌های دولتی سودده هستند و به عبارتی حدود ۸۴درصد این شرکت‌ها عملا زیان می‌دهند.

زارع این اقدام را در راستای کمک به دولت می‌داند و از اعتراض شرکت‌های دولتی به شفاف سازی بودجه خودشان خبر داد و گفت: «این شرکت‌ها در مقابل اعتراض کرده اند که زیر ساخت‌های آن ضعیف می‌شود که اصلا این گونه نیست و باید درآمد و هزینه آن‌ها در راستای کمک به توسعه کشور مشخص  و همه بدانند شرکت‌های دولتی چقدر درآمد دارند.»

ارسال نظر