شناسه خبر : 13421

اختصاصی چابک آنلاین؛

دریافت اسناد خزانه در ازای مطالبات فقط مخصوص شرکت‌های بیمه‌ای نیست

دریافت اسناد خزانه در ازای مطالبات فقط مخصوص شرکت‌های بیمه‌ای نیست

یک استاد بانکداری وسرمایه گذاری بین الملل با اشاره به اینکه دراین شرایط دریافت اوراق خزانه اسلامی برای شرکت‌های بیمه‌ای مشکلی ایجاد نخواهدکرد، گفت:دولت باید به سمت این برود که اوراق خود را در بازار آزاد به فروش برساند و مطالبات شرکت‌ها را به صورت نقدی پرداخت کند.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، "علی سعدوندی" در گفت و گو با چابک آنلاین، گفت: دریافت اسناد خزانه اسلامی (اخزا) در ازای مطالبات فقط مخصوص شرکت های بیمه ای نیست و بسیاری از شرکت ها و پیمانکاران که مطالباتی از دولت دارند این مطالبات را به صورت اسناد خزانه دریافت می کنند.

وی، این سوال را مطرح کرد که آیا این شیوه، روش درستی برای دریافت مطالبات است که خود در پاسخ به این سوال گفت: خیر، یعنی ارجح این است که دولت اسناد خزانه را در بازار به نرخ مناسب بفروشد و عوایدی را که دریافت می کند در اختیار شرکت هایی که مطالباتی از دولت دارند، قرار دهد.

این استاد بانکداری و سرمایه گذاری بین الملل خاطرنشان کردکه شرکت های بیمه ای، بانک ها و صندوق های بازنشستگی شرکت هایی هستند که باید در سبد دارایی های خود،اسناد خزانه داشته باشند یعنی به صورت خالص خریدار اسناد خزانه هستند.

سعدوندی اظهار کرد: دولت اگر به این شرکت ها اوراق تحویل دهد مشکلی پیش نمی آید زیرا شرکت های بیمه ای این اسناد را  در پرتفوی خود نگه می دارند اما به شرط آنکه ازخاصیت نقد پذیری بالایی برخوردار باشد یعنی بیمه ها در زمان احتیاج بتوانند این اوراق را در بازار نقد کنند؛ در غیر این صورت شرکت های بیمه ای با دریافت این اوراق ممکن است وارد مشکل شوند.

وی با تاکید بر این نکته که به تمامی شرکت ها باید در مقابل مطالبات وجه نقد پرداخت شود، افزود: به خصوص در مورد شرکت های بیمه ای اگر بازار اوراق، نقد باشد مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد زیرا شرکت بیمه ای هم با دریافت وجه نقد، اوراق خریداری می کند.

این استاد ارشد بانکداری و سرمایه گذاری بین الملل توضیح داد: نرخی که برای این اوراق در نظر گفته می شود مهم است، اگر این نرخ با نرخ بازار فاصله زیادی داشته باشد مشکل زا خواهد شد اما اوراقی را که دولت منتشر کرده با نرخ بالای 20 درصد است که روند نرخ نیز صعودی است.

 

ارسال نظر