شناسه خبر : 6137

ضرر ۲۳۰۰میلیاردی بیمه‌ها از طرح تحول سلامت

ضرر ۲۳۰۰میلیاردی بیمه‌ها از طرح تحول سلامت

با گذشت چند سال از آغاز طرح تحول سلامت و آشکار شدن زوایای مختلف آن، یک عضو سندیکای بیمه‌گران ایران از ضرر و زیان ۲۳۰۰میلیارد تومانی صنعت بیمه از اجرای طرح تحول سلامت خبر داد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایسنا، صنعت بیمه حوزه‌ای است که مانند دیگر حوزه‌های اقتصادی از شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تورم و رکود به راحتی تأثیر می‌پذیرد با این تفاوت که این صنعت به دلیل مالی بودن، از پیچیدگی بیشتری نسبت به دیگر صنایع مانند صنایع تولیدی برخوردار است.

یکی از طرح‌های جنجالی که وزارت بهداشت در سال‌های ابتدایی دولت امید سعی در پیشبرد آن داشت، طرح تحول سلامت بود که به گفته منتقدین جدای از همه هزینه‌های مالی که بر دولت تحمیل کرد باعث افزایش هزینه بیمه‌های خصوصی هم شد. واقعیت هم این است که بخش عمده‌ای از تکیه هزینه‌ای این طرح ناکام در چند سال اخیر بر دوش صنعت بیمه بوده است.

ضرر دو ساله بیمه‌ها از طرح تحول سلامت

در همین رابطه یونس مظلومی - عضو سندیکای بیمه‌گران ایران با بیان این‌که وظیفه بیمه‌های تکمیلی فراهم آوردن پوشش‌هایی است که بیمه‌های پایه تعهد نمی‌کنند، گفت: بیمه‌های تکمیلی در حوزه‌های مربوط به بستری در بیمارستان‌ها بسیار موفق عمل کرده‌اند و در انجام وظایف ذاتی حاکمیت به کمک آنها آمده است.

وی با بیان این‌که بیمه‌های تکمیلی در سال ۱۳۹۶ حدود هزار میلیارد تومان در رابطه با طرح تحول سلامت زیان دادند، اظهار کرد: این یعنی خساراتی که به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و بیمه‌شدگان بابت بیمه‌های درمانی پرداخت شده است. هزار میلیارد تومان بیشتر از حق بیمه‌ای بود که در مجموع از آنها دریافت کرده‌ایم. بر اساس محاسباتی که داشته‌ایم این مبلغ برای سال ۱۳۹۷ حدود ۱,۳۰۰ میلیارد تومان است. این مبلغ در واقع زیان شرکت‌های بیمه از مابه‌التفاوت آن چیزی که دریافت می‌کنند با آن چیزی که پرداخت می‌کنند، است.

برخی بیمه‌نامه‌های تکمیلی، تکلیفی است

مدیرعامل بیمه تعاون در پاسخ به این سوال که اگر بیمه‌های تکمیلی درمان برای شرکت‌های بیمه زیان‌ده است، چرا بیمه‌ها این تعهد را قبول می‌کنند!؟ اظهار کرد: یک دلیل آن این است که شرکت‌های بیمه در بخش‌های مختلفی با بیمه‌گزاران کار می‌کنند که شرکت‌ها برای این که با بیمه‌گذار خود به صورت تجمعی کار کنند مجبور می‌شوند که بیمه‌های آنها را قبول کنند. همچنین برخی دیگر از بیمه‌نامه‌های تکمیلی از طرف دولت به شرکت‌ها تکلیف می‌شوند. علت دیگر هم در رقابت بین شرکت‌های بیمه برای کسب سهم بیشتر در بازار است.

تورم با صنعت بیمه چه می‌کند؟

عضو سندیکای بیمه‌گران ایران در ادامه درباره‌ی تأثیر تورم روی صنعت بیمه نیز اظهار کرد: در این شرایط قیمت شتر گران می‌شود، قیمت دیه هم افزایش پیدا می‌کند (دیه معادل ارزش ریالی ۱۰۰ نفر شتر است) که به همین نسبت حق بیمه‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. تأثیر دیگر هم این است که با بروز تورم ارزش دارایی‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند و به همین نسبت حق بیمه آنها هم بیشتر می‌شود.

علت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در بانک‌ها چیست؟

وی با اشاره به علل سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه در بانک‌ها در این باره ادامه داد: سپرده‌گذاری در بانک‌ها نقد شونده‌ترین نوع سرمایه گذاری است و شرکت‌های بیمه هر آنچه می‌توانند برای ایفای تعهدات خود از آن استفاده کنند. از سوی دیگر بر اساس آئین‌نامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه، این شرکت‌ها موظفند که حداقل ۳۰ درصد از منابع قابل سرمایه گذاری خود را به شکل سپرده‌گذاری در بانک‌ها انجام دهند.

ارسال نظر