مسکن زلزله زدگان خراسان شمالی تا سقف ۲۵ میلیون تومان بیمه دارند

مسکن زلزله زدگان خراسان شمالی تا سقف ۲۵ میلیون تومان بیمه دارند

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: تمام واحدهای مسکونی روستاهای خسارت دیده ناشی از زلزله این استان تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال از پوشش حمایتی بیمه برخوردارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا موفق اظهار داشت: براین اساس ۲۰۰ میلیون ریال پوشش بیمه ای برای خسارت های واحدهای مسکونی و ۵۰ میلیون ریال نیز برای لوازم خانگی انجام شد که با فهرست برداری از واحدهای خسارت دیده، پرونده شان برای دریافت غرامت به شرکت بیمه گر ارسال می شود.
وی اضافه کرد : از فرمانداران شهرستان های جاجرم، گرمه و مانه و سملقان موظفند تا اطلاعات بیمه ای واحدهای مسکونی را جمع آوری و اداره کل مدیریت بحران استان ارسال کنند تا در کمترین زمان برای دریافت غرامت اقدام شود.
وی خاطرنشان کرد : در استان خراسان شمالی افزون بر ۱۰۰ هزار واحد مسکونی سرپا در روستاها شناسایی وجود دارد که  تمام این واحدها نیز از پوشش بیمه ای رایگان برخوردار شدند و غرامت نیز مطابق با خسارت به آنها پرداخت می شود.
مدیرکل دفتر روستایی استانداری خراسان شمالی سقف پوشش بیمه ای را برای تمام واحدهای مسکونی روستایی در این خطه شمال کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و اظهارداشت : در زلزله ۵.۵ ریشتری بامداد دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ( امروز) طبق آخرین برآورد حدود ۷۵ واحد مسکونی روستاییان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد شد.
به گفته وی تاکنون ۱۵۰ واحد مسکونی روستایی از بیمه حوادث برخوردار شدند.
ساعت ۳.۲۴ دقیقه بامداد امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ زلزله ای به بزرگی ۵.۵ ریشتری شهرستان های جاجرم، گرمه و مانه و سملقان را لرزاند و به موازت تا  زمان ارسال خبر حدود ۲۰ زلزله و پس لرزه در این مناطق به ثبت رسیده است.
براساس استان خراسان شمالی در ۱۰۰ هزار و ۲۲۱ واحد مسکونی وجود دارد که ۱۱۰ هزار خانوار در آن ساکن هستند و تاکنون با اجرای طرح بهسازی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی حدود ۵۹ درصد از این واحدها مقاوم سازی شد.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.

زمین لرزه ای با قدرت ۶.۲ درجه ریشتر بهمن سال ۱۳۷۵ و زلزله ۵.۷ ریشتری اردیبهشت ماه سال ۹۶ در بجنورد و مانه و سملقان، خسارات جانی و مالی در پی داشت.

 

ارسال نظر