شناسه خبر : 51990

اختصاصی چابک آنلاین؛

حقوق دولتی معادن برای جذب سرمایه گذاران در کشورهای توسعه یافته کاهشی است

حقوق دولتی معادن برای جذب سرمایه گذاران در کشورهای توسعه یافته کاهشی است

نائب رئیس انجمن سنگ آهن اعلام کرد: با وجود مشکلات موجود در صنعت و ماشین آلات قدیمی، سالانه بیش از ۱۰۰میلیون تن سنگ آهن تولید می شود.

چابک آنلاین، شمیم نادری، علی صفریان در گفتگو با چابک آنلاین گفت: با عملکرد مثبت معدنکاران حوزه سنگ آهن علی رغم امکانات کم، در چندساله گذشته رشد خوبی در زمینه صادرات رقم خورد.

وی ادامه داد: دولت باید با ارائه برنامه ای ۱۰ساله اطمینان سرمایه گذار را فراهم کند، زیرا اعمال هرگونه محدودیتی به یکباره، سرمایه گذار را فراری می دهد.

نائب رئیس انجمن سنگ آهن،گفت:در حال حاضر تولیدات سنگ آهن جوابگوی کارخانه های کنسانتره،گندله سازی و نیز کارخانه های فولادی است و افزود که صادرات بالای ۱۱ میلیارد دلار در زنجیره فولاد در واقع از سنگ آهن نشأت می گیرد چون سنگ آهن زیربنای کارخانه های فولاد است.

وی، بیان کرد: از محصولات زنجیره سنگ آهن، در وهله اول هماتیت، سپس کنسانتره و گندله صادر می شود.

نائب رئیس انجمن سنگ آهن با اشاره به ضرورت صادرات محصولات گفت که با کمبود اسکله و امکانات کم بارگیری کشتی ها، مزیت رقابتی در زمینه حمل و نقل را از دست می دهیم.

صفریان ،اذعان داشت: کشتی های۷۰۰_۶۰۰هزار تنی کشورهای توسعه یافته با کرایه ای اندک به مقصد می رسد اما در اسکله های ما امکان بارگیری کشتی هایی بیشتر از۷۰هزارتن وجود ندارد و بیان داشت که  بارگیری کشتی ها در کشوری مانند چین در کمتر از دو روز انجام می شود اما در ایران ۱۰روز طول می کشد.

وی افزود: وضع عوارض صادراتی، تفاوت نرخ ارز آزاد و نیمایی و نیز دستوری بودن قیمت ها نه تنها زنجیره سنگ آهن بلکه کل صنایع را تحت تاثیر قرار داده است، در حالیکه مواد اولیه باید با ارز آزاد تهیه شود اما ارائه ارز در سامانه نیما، معادن را از حالت اقتصادی خارج کرده است.

صفریان،گفت: حقوق دولتی معادن در کشور به طرزغیرکارشناسانه ای افزایش یافته هر چند که درکشورهای توسعه یافته برای افزایش سرمایه گذاری ها، حقوق دولتی معادن  را برخلاف آنچه درکشورما رخ داده، کاهش می دهند.

نائب رئیس انجمن سنگ آهن ادامه داد: صندوق بیمه معدنی عملکرد نسبتاً خوبی دارد اما بانک ها باید با حمایت بیشتر، کمک رسان بخش صنعت شوند.

 

  • نسیم

    حقوق معادن واقعا باید اصلاح بشه

ارسال نظر