شناسه خبر : 51092

اختصاصی چابک آنلاین؛

معادن با وجود تعداد بالای فارغ التحصیلان با مشکل کمبود نیرو مواجه هستند

معادن با وجود تعداد بالای فارغ التحصیلان با مشکل کمبود نیرو مواجه هستند

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان قم، اکتشاف اصولی و دقیق را موتور محرکه معادن درکشور دانست و گفت:عدم اکتشاف علمی و دقیق باعث می شود هزینه های استخراج بالا برود و بسیاری از مواد معدنی با ارزش شناسایی نشوند.

چابک آنلاین، شمیم نادری، سید رسول حسینی در گفتگو با چابک آنلاین،عدم ارتباط بین مطالعات فرآوری و اکتشاف را از دیگر مشکلات بخش معدن دانست وافزودکه صدور گواهی کشف بدون تکمیل مطالعات فرآوری باعث می شودتا در برخی معادن، امکان استخراج فراهم نباشد و یا مقرون به صرفه نباشد.

وی، متقاعد کردن سازمان هایی مانند منابع طبیعی و محیط زیست را برای واگذاری محدوده های معدنی، بسیار سخت دانست و اذعان داشت که معدنکار درنهایت با محدوده واگذاری شده بسیار کوچکی، مواجه می شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان قم، ادامه داد: کمبود نیروی متخصص با وجود تعداد بالای فارغ التحصیلان رشته های مهندسی معدن و زمین شناسی، از دیگر چالش های حال حاضر معادن  است.

حسینی گفت: نقش حاکمیتی دولت در ایجاد زیر ساخت ها و تدوین قوانین بخش معدن بسیار مهم است و باید ازخبرگان این حوزه در نگارش قوانین و دستورالعمل ها  بهره بگیرد زیرا قوانین غیرکارشناسانه و بی دوام برای معدنکاران مشکل آفرین می شود.

وی اذعان داشت:حدود 65 درصد از ذخایر معدنی استان قم مربوط به مصالح ساختمانی، 30 درصد مواد غیر فلزی، 4 درصد سنگ های تزئینی و1درصد دیگر سهم  فلزات است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان قم،اظهار کرد: معدن ونارچ استان قم، بزرگترین معدن منگنز خاورمیانه بوده که با اکتشافات جدید، ذخایر معدنی آن بیش از 2 برابر شده است.

وی،بیان کرد:دریاچه نمک قم از پتانسیل های با ارزش معدنی کشور بوده که  فقط نمک از آن برداشت می شود، درحالیکه با حل موانع محیط زیستی امکان استخراج  منیزیم و پتاسیم هم وجود دارد.

حسینی اذعان داشت: استان قم بعد از سمنان ذخایر گچ بالایی دارد که اگر مطالعات تکمیلی در بخش فرآوری آن انجام شود، ارزش افزوده زیادی ایجاد می کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان قم گفت: با پیگیری های مدیران استان و سازمان زمین شناسی و ایمیدرو 17محدوده فلزی  وارد فاز شناسایی و پی جویی شدند و این امید وجود دارد که استان قم نیز با قرارگیری در بخش میانی کمربند فلز زایی کشور، در بخش فلزات فعال تر شود.

 

ارسال نظر