شناسه خبر : 51791

اختصاصی چابک آنلاین؛

واردات شیشه تخت به کشور زیر ۲ درصد است

واردات شیشه تخت به کشور زیر ۲ درصد است

دبیرهیات مدیره انجمن صنفی صنعت شیشه ایران، چالش های مربوط به بخش صنعت شیشه را به چند بخش تقسیم کرد و گفت که یک بخش به چالش‌های کلی صنعت بر می گردد، مانند عدم امکان گشایش اعتبار برای خریداران، محدودیت‌ها و موانع صادراتی که برخی از کشورها برای واردات شیشه از ایران اعمال می‌کنند.

چابک آنلاین، لیلی اسماعیل زاده، حسین زجاجی در گفتگو با چابک آنلاین، ادامه داد: در سال ۱۴۰۳، پیش‌بینی شده که حدود ۱۹۵۰ تن شیشه تخت تولید خواهد شد که این مقدار تقریباً ۵۰ درصد بیشتر از نیاز داخلی است، بنابراین مازاد آن باید صادرشود.

وی،توضیح داد که یک میلیون و نهصد و پنجاه هزار تن تولید شیشه تخت در کشور وجود دارد که برای امسال، باید بیش از چهل و پنج درصد از این مقدار یعنی نزدیک به نهصد تا یک میلیون تن صادرات انجام شود.

زجاجی، در زمینه بازارهای صادراتی صنعت شیشه کشور بیان داشت که عراق، قطر، افغانستان و ترکیه ، هند و۵۰ کشور دیگراز بازار های صادراتی ایران به شمار می روند.

دبیرهیات مدیره انجمن صنفی صنعت شیشه ایران، گفت که یکی از مواردی که برای این صنعت مشکل ایجاد کرده تغییرات در قوانین و مقررات به ویژه در بخشنامه های گمرکی است.

زجاجی تصریح کرد که در صادرات شیشه، با تغییرات قیمت‌ها و مقررات داخلی مواجه ایم که کیفیت صادرات فعالان این صنعت را دچار مشکل کرده و باعث شده تا  رقبایی مانند ترکیه و چین در بازار حضور بیشتری پیدا کنند.

دبیرهیات مدیره  انجمن صنعت شیشه ایران،اظهار کرد: یکی از راه‌حل‌ها، تنظیم بازار صادرات  بوده تا صادرات توسط کارخانجات یا نمایندگان کارخانه‌ها انجام شود که این اقدام  منجر به بهبود شرایط صادرات می شود و ادامه داد که  این روند،ازتضادهای بازاروصادرات بی کیفیت جلوگیری می کند و در نتیجه شیشه ایران با قیمت های مناسب تری در بازارهای صادراتی عرضه می شود.

وی ،اذعان کرد: یکی از مهمترین موضوعات در صنعت شیشه، مازاد تولید بوده زیرا همه شیشه ای که در بازار عرضه می‌شود جذب نمی شودکه این موضوع باعث مهیا شدن زمینه قیمت‌های دستوری شیشه تخت یا شیشه ساختمانی می‌شود.

دبیرهیات مدیره  انجمن صنعت شیشه ایران، ادامه داد: در۱۶ ماه گذشته با وجود افزایش های تکلیفی مثل افزایش حقوق و دستمزد، کرایه حمل، افزایش مواد اولیه اما  نرخ این محصول افزایشی را نداشته و این باعث ضررجبران ناپذیر برای تولید کنندگان خواهد بود.

زجاجی، در مورد اثرات رکود ساختمان بر این صنعت، گفت: رکود صنعت ساختمان باعث توقف خطوط تولید در صنعت شیشه نمی‌شود و درحال حاضر 50 درصد مازاد تولید شیشه وجود داردکه این موضوع تولیدکنندگان شیشه را به سمت صادرات هدایت می کند.

وی، درباره واردات شیشه  به کشورنیزگفت که میزان  واردات زیر ۲ درصد تولید داخلی بوده  یعنی 25 هزار تن است که این میزان هم به بازار و ساختمان سازی بستگی دارد اما واردات قابل توجهی وجود ندارد.

 

  • علیزاده

    خب چرا مازاد تولید صادر نمی شود؟

  • مسلم

    جناب زجاجی محترم🙏🏻

  • مرتضی صادقی

    👏👏👏👏

ارسال نظر