شناسه خبر : 40067

سود خالص صنعت شیشه از ۱۷ به ۴۲ میلیون دلار رسید

سود خالص صنعت شیشه از ۱۷ به ۴۲ میلیون دلار رسید

به گفته کارشناس تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن، ظرفیت تولید در سال ۱۴۰۲ به ۷۸۶ هزار تن خواهد رسید و تقاضای داخل ۶۱۶ هزار تن و حجم صادرات ۱۷۰ هزار تن برآورد می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از سنا، سارا چلویان، کارشناس تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن معتقد است: ظرفت تولید صنعت شیشه در ایران در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۳۵ هزار تن بود که ۶۱۴ هزار تن در داخل مصرف شد و ۱۲۱ هزار تن دیگر به صادرات اختصاص پیدا کرد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه ۶ ماه از سال گذشته و شرکت‌ها طرح‌های توسعه‌ای خود را اعلام کرده‌اند، ظرفیت تولید در سال ۱۴۰۲ به ۷۸۶ هزار تن خواهد رسید و تقاضای داخل ۶۱۶ هزار تن و حجم صادرات ۱۷۰ هزار تن برآورد می‌شود. طرح‌های توسعه در صنعت شیشه (با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد) تقریبا ۴۴۵ هزار تن است.

چلویان ادامه داد: ظرفیت تولید شیشه در ایران از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۱ با رشد قابل توجهی مواجه بوده است. شرکت کرازی با ظرفیت ۶۰ هزار تن در حال تولید است اما با طرح توسعه‌ای که در پایان سال ۱۴۰۳ خواهد داشت، ظرفیت این شرکت ۱۴۰ هزار تنی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در سال ۱۴۰۱ تقریبا ۱۲۱ هزار تن محصول به ارزش ۳۷ میلیون دلار به صادرات تخصیص یافت.

چلویان تصریح کرد: با توجه به دیتای تجمیعی ۴ شرکت بزرگ صنعت شیشه، روند مقدار فروش افزایشی بوده است. افزایش نرخ‌هایی که شرکت‌های این گروه دریافت می‌کنند را می‌توان به عنوان یک نکته حائز اهمیت در نظر گرفت.

وی افزود: فروش دلاری و تجمیعی شرکت‌ها حکایت از این مهم دارد که اکنون این معیار از ۶۵ میلیون دلار سال ۱۳۹۵ به ۱۲۴ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

سود خالص صنعت شیشه از ۱۷ میلیون دلار سال ۱۳۹۵ به ۴۲ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ رسید.

کارشناس تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن خاطرنشان کرد: در صورت سود و زیان صنعت شیشه، رشد هزینه مالی قابل مشاهده است. هزینه مالی گروه از ۶۱ میلیارد تومان سال ۱۴۰۰ به ۲۳۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است. در ۶ ماهه نخست سال جاری هزینه مالی شرکت ۱۰۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

ارسال نظر