شناسه خبر : 50379

اختصاصی چابک آنلاین؛

مهمترین موانع توسعه صنعت حمل و نقل ریلی اعلام شد

مهمترین موانع توسعه صنعت حمل و نقل ریلی اعلام شد

یک کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی، بیان کرد: یکی از دلایل اصلی افت حمل بار ریلی در سال‌های اخیر، عدم ورود سرمایه جدید به صنعت ریلی ایران بوده که این موضوع باعث کاهش آمادگی به کار لوکوموتیو‌ها شده و امکان تزریق لوکوموتیو جدید به شبکه ریلی ایران را نیز کاهش داده است.

چابک آنلاین، لیلی اسماعیل زاده، محمدجواد شاهجویی درگفتگو با چابک آنلاین، یکی دیگر از دلایل افت میزان حمل بار ریلی را یارانه انرژی بر شمرد و ادامه داد که این یارانه برای حمل بارهایی که جابه‌جا می‌شوند در بخش حمل و نقل جاده‌ای پرداخت می‌شود که باعث از بین بردن رقابت‌پذیری حمل بار با بخش ریلی شده و مزیت‌های آن نسبت به حمل بار جاده‌ای کاهش یافته به همین دلیل صاحبان کالا تمایل کمتری به استفاده از شبکه ریلی برای حمل بار دارند.

کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی، اظهار کرد: در حال حاضر سهم حمل و نقل ریلی از بارها و مسافران در ایران به ۹ درصد کاهش یافته درحالی که هدف برای سال ۱۴۰۴ این سهم باید ۳۰ درصد بار و ۲۰ درصد مسافر را در حوزه باری داخلی و بین‌المللی تشکیل دهد.

شاهجویی با بیان اینکه در گذشته، مقدار ترانزیت ریلی تا ۱۵ درصد از کل ترانزیت کشور را تشکیل می‌داد، گفت: اما این میزان به زیر ده درصد کاهش یافته، زیرا با پرداخت یارانه انرژی، حمل و نقل جاده‌ای افزایش یافته و باعث مصرف بیشتر سوخت، تلفات بیشتر و خسارات بیشتر به جاده‌ها شده است.

وی، به بررسی وضعیت حمل و نقل ریلی ایران پرداخت و افزود: وضعیت ایران در زمینه حمل و نقل ریلی مناسب نیست، زیرا کشور ما با توجه به مدل جغرافیایی و نوع بارهایی که در آن حرکت می‌کنند، باید بیشتر از نوع بارهای ریلی استفاده  شود.

کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی، ناتوانی راه‌آهن و سیستم ریلی کشور را عاملی در استفاده بیشتر برای جابجایی بارها از طریق حمل و نقل جاده‌ای دانست و ادامه داد: در مقایسه با کشورهای پیشرو در زمینه راه‌آهن و کشورهای همسایه مانند قزاقستان، عملکرد و بهره‌وری ریلی ما تقریباً یک چهارم است.

شاهجویی، اذعان کرد:درحال حاضر، لوکوموتیو‌ها به خوبی نوسازی شده‌اند و می‌توان گفت که عمر آن‌ها نسبت به ده سال گذشته بهبود یافته وادامه داد که مشکل اصلی تامین و نگهداری نادرست لوکوموتیو‌هاست که منجر به زمین‌گیر شدن و از دست دادن خدمات تعداد زیادی از لوکوموتیوها شده است.

وی، خاطر نشان کرد: با ابلاغ مصوبه ای که در برنامه هفتم توسعه تصویب شده و به عنوان قانون ابلاغ خواهد شد، امیدواری وجود داردزیرا این مصوبه امکان ایجاد قطارهای کامل توسط شرکت‌های خصوصی را فراهم می‌کند و اگر این مصوبه به درستی اجرا شود، می‌توان امیدوار بود که حمل و نقل ریلی به سهم موردنظر در اسناد دست یابد.

شاهجویی  گفت: باید راه‌آهن را به سمت نقش تنظیم‌کننده یا تصدی‌گری صرف برده و شرایطی را ایجاد کنیم که شرکت‌ها به آزادی بیشتری برای انجام فعالیت‌های خود دست یابند زیرا تا زمانی که این تغییر اتفاق نیفتد، نمی‌توان امیدوار بود که وضعیت شرکت‌های حمل و نقل ریلی و شبکه حمل و نقل ریلی کشور پیشرفت چشمگیری کند.

 

ارسال نظر